Η ηλεκτρονική «παγίδα», που θα ελέγχει ολόκληρο το σύστημα διακίνησης καυσίμων στη χώρα μας, παρουσιάζεται αυτήν την ώρα από τον αναπληρωτή υπουργό Παντελή Οικονόμου, τον γ.γ.Πληροφορικων Συστημάτων κ. Θεοχάρη, τον εισαγγελέα επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ. Διώτη και τον διευθυντή του ΣΔΟΕ κ. Φλωράτο

Όπως έχει αποκαλύψει το Πρώτο Θέμα και το protothema,gr, με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείο Ανάπτυξης, καταργείται το  γνώριμο (πλην διάτρητο) σύστημα διακρίσεως και ελέγχου των καυσίμων με τα χρώματα (πχ κόκκινο για το πετρέλαιο θέρμανσης, πράσινο η βενζίνη κλπ) με ό,τι πιο σύγχρονο προσφέρει η τεχνολογία.

«Δένονται χειροπόδαρα» όμως πλέον, με πολύ αυστηρές ποινές, τόσο οι επίδοξοι λαθρέμποροι όσο και όσοι συναλλάσσονται μαζί τους, αφού όσοι συλλαμβάνονται  θα διώκονται με πολύ σκληρές διατάξεις που προβλέπονται για το οργανωμένο έγκλημα.

Οι αυστηρές διατάξεις εξομοιώνουν πλέον τα κυκλώματα λαθρεμπόρων με εγκληματική οργάνωση, με πολύ βαριές συνέπειες (έως και ισόβια κάθειρξη για αυτούς και τους συνεργούς τους) και έχουν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις όλων των εμπλεκομένων στο σύστημα διακίνησης, που συνήθως κατηγορούν αλλήλους πως φταίνε -βγάζοντας πάντα έτσι όμως και «την ουρά τους απ’ έξω».

Στο εξής, όποιος πιάνεται «θα παίρνει στο λαιμό του» και ολόκληρο το κύκλωμα που συναλλάχθηκε μαζί του, από τον πρώτο μέχρι τον τελευταίο «τροχό της αμάξης» -προμηθευτές και πελάτες από το διυλιστήριο και τη διανομή μέχρι την αντλία.

Δορυφόροι και ραδιοκύματα μαρτυρούν λαθρεμπόρους

Περισσότερο αποτρεπτικά όμως και από τις ποινές, αναμένεται να λειτουργήσει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα που δημιούργησαν ο Γενικός Γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων κύριος Χάρης Θεοχάρης, σε συνεννόηση με τον επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ.Διώτη και με τη συνεργασία κορυφαίων εταιριών ηλεκτρονικής παρακολούθησης.

Το σύστημα θα παρακολουθεί και θα καταγράφει διαρκώς την πορεία κάθε λίτρου καυσίμου που πέφτει στην αγορά. Έτσι όποτε και αν εντοπισθεί κρούσμα λαθρεμπορίας –ακόμα και στο ντεπόζιτο ενός ΙΧ αυτοκινήτου- θα αποκαλύπτεται η προέλευση και η διαδρομή του, ενώ θα υπάρχουν στοιχεία για όλες τις ποσότητες που διακινήθηκαν με το ίδιο τρόπο και έτσι, πολύ δύσκολα θα μπορεί κάποιος να αποποιηθεί τη συμμετοχή και την ευθύνη του.

Το νέο σύστημα φαντάζει τέλεια στημένο. Σύμφωνα με τον διευθυντή του ΣΔΟΕ κύριο Θεόδωρο Φλωράτο :

1.      Εισάγεται υψηλού επιπέδου τεχνολογία, με την ανάμειξη μοριακού ιχνηθέτη στο καύσιμο πριν καν αυτό διατεθεί στην αγορά. Μπαίνει τέλος και στα «χρώματα» των καυσίμων, αφού ο αποχρωματισμός τους αποδείχτηκε εύκολη υπόθεση για τους λαθρέμπορους (σσ: σε αυτοσχέδια «διυλιστήρια» που αποκαλύπτονταν μόνο από «καρφωτή») τώρα πλέον κάθε ποσότητα καυσίμου που κυκλοφορεί θα έχει την δική της «ταυτότητα».  Θα εντοπίζεται με ραδιοκύματα και θα μαρτυρά την προέλευσή του, πού και πότε σημάνθηκε με τον ιχνηθέτη κλπ. Η ταυτότητα αυτή δεν μπορεί να «σβήσει» ή να αφαιρεθεί. Οι έλεγχοιθα γίνονται με μια φορητή ηλεκτρονική συσκευή, μεγέθους μικρής βαλίτσας. Το κόστος του χημικού αυτού πρόσθετου είναι μόλις 9 ευρώ ανά 1.000 λίτρα, δηλαδή κοστίζει 0,0009 του ευρώ ανά λίτρο καυσίμου.

2.      Επιβάλλεται σύστημα εισροών-εκροών παντού: σε πρατήρια, βυτία, διυλιστήρια, εφοδιαστικά  πλοία («σλέπια») και αποθήκες υγρών καυσίμων. Έτσι θα ελέγχεται διαρκώς και ηλεκτρονικά «τι μπαίνει και τι βγαίνει» από κάθε σημείο τροφοδοσίας. Οι παραβάτες θα πληρώνουν πρόστιμα από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ.

3.      Εισάγεται η Τηλεματική ειδοποίηση σε όλα τα μέσα μεταφοράς καύσιμων, για να ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο,  ακόμα και τι ώρα ακριβώς δίνει κάποιος καύσιμο και σε ποιον! Από τις 23 Φεβρουαρίου μάλιστα, το νέο σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης μέσω δορυφόρου (GPS) δείχνει στους ελεγκτές πού βρίσκεται ανά πάσα στιγμή κάθε «σλέπι» που κινείται  στη θάλασσα, αλλά και το πού βρίσκεται κάθε αραγμένο κάθε πλοίο που εφοδιάζεται, ποιο είναι, πόση ώρα κράτησε ο εφοδιασμός του κλπ.

4.      Τέλος τα «λευκά βυτία». Απαγορεύεται να μην έχουν ενδείξεις τα βυτιοφόρα. Κάθε  όχημα αλλά και κάθε εφοδιαστικό πλοιάριο θα φέρουν πλέον εμφανή τα διακριτικά της εταιρίας της οποίας μεταφέρουν καύσιμα (βάσει τιμολογίου). Έτσι κάθε όχημα θα έχει στο βυτίο του καύσιμο από την ίδια εταιρία. Αν βρεθεί νοθευμένο δείγμα, δεν θα μπορεί κανείς να επικαλεστεί ανάμιξή του με υπόλοιπο από άλλη εταιρία. Αν ένα πρατήριο θέλει πχ να προμηθεύεται από δύο διαφορετικές εταιρίες εμπορίας πετρελοειδών, πρέπει να χρησιμοποιεί και δύο διαφορετικά οχήματα, για να φέρει η κάθε μία ξεχωριστά την ευθύνη για το τι καύσιμο παραδίδει.

 

protothema.gr