Τρεις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες ενδιαφέρονται να αγοράσουν το σύνολο ή μέρος των ελληνικών σιδηροδρόμων, υποστήριξαν στο πρακτορείο Reuters αξιωματούχοι που έχουν γνώση των διαπραγματεύσεων. Πρόκειται για τη ρωσική εταιρεία σιδηροδρόμων, τη ρουμανική GFR και τη γαλλική SNCF, οι οποίες, σύμφωνα με Έλληνες αξιωματούχους που επικαλείται το πρακτορείο, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον.

Η Ρωσία εξετάζει το ενδεχόμενο να αγοράσει ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας καθώς και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ η μεγαλύτερη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας, η Grup Feroviar Roman (GFR) έχει εκφράσει ενδιαφέρον για το κομμάτι των εμπορικών δρομολογίων, σύμφωνα με μη κατονομαζόμενους υψηλόβαθμους Έλληνες αξιωματούχους.

Ρώσος αξιωματούχος ανέφερε ότι έχει συζητηθεί η αγορά όλου ή τμήματος του δικτύου ενώ ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, ανέφερε στο βρετανικό πρακτορείο: «Είμαστε σε επαφή με τους Έλληνες. Δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για το μοντέλο που θα ακολουθήσουν, για αυτό είναι πολύ νωρίς για να μιλάμε για τη συμμετοχή μας».

Ο ένας από τους Έλληνες αξιωματούχους ανέφερε πως η γαλλική SNCF θέλει να αναλάβει τα εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια. Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν ήδη γίνει επαφές και συνομιλίες, που έφτασαν μέχρι και το επίπεδο των υπουργών Μεταφορών, στην Αθήνα και το Παρίσι το 2010 και στα τέλη του 1011.

Εκπρόσωπος των SNCF από το Παρίσι ανέφερε ωστόσο ότι η εταιρεία δεν επιδιώκει να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ούτε οποιαδήποτε σιδηροδρομική εταιρεία ή σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα.

Η ρουμανική GFR δραστηριοποιείται σε πολλές χώρες, όπως στην Ουγγαρία, τη Βουλγαρία και τη Σερβία. Μία από τις πηγές στην Αθήνα που επικαλείται το πρακτορείο ανέφερε ότι συναντήθηκε πολλές φορές με αντιπροσώπους της εταιρείας, πιο πρόσφατα τον Φεβρουάριο. Το πρακτορείο πάντως δεν κατάφερε να έρθει σε επαφή με κάποιον εκπρόσωπό της για να σχολιάσει τις δηλώσεις αυτές.

Παράλληλα, δύο Έλληνες κυβερνητικοί αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες είπαν ότι ασκούνται πιέσεις από αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να πωληθούν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι νωρίτερα από το προβλεπόμενο στο χρονοδιάγραμμα, γεγονός που, όπως είπαν, θα είναι επιζήμιο αφού η τιμή της εκχώρησής τους θα είναι χαμηλή.

Το βασικό εμπόδιο για την πώληση είναι η εκκρεμότητα με την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΣΕ. «Κανείς σοβαρός επενδυτής δεν θα αγόραζε την εταιρεία χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί το θέμα αυτό» ανέφερε μία από τις πηγές.

Η ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μαριλένα Κοππά ζήτησε τον Φεβρουάριο διευκρινίσεις από τον Επίτροπο Όλι Ρεν. «Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν της χορηγηθεί η άδεια (για κρατική ενίσχυση) μειώνει την αξία της και πρακτικά θα οδηγήσει σε εκχώρηση της εταιρείας αντί ευτελιστικού τιμήματος», ανέφερε στην επερώτηση της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Απαντώντας, την περασμένη εβδομάδα, ο Ολι Ρεν σημείωσε ότι οι υποθέσεις που γίνονται για το θέμα «δεν είναι σωστές».