Ο καιρός ανοίγει , η διάθεση φτιάχνει και οι νυχτερινές έξοδοι καθώς και οι οικογενειακές ή φιλικές συγκεντρώσεις αυξάνονται. Αν προσέχετε τη γραμμή σας δεν πρέπει να ξεχνάτε πως η υπερκατανάλωση αλκοολούχων ποτών μπορεί να σας γεμίσει με άδειες θερμίδες και αυτές με τη σειρά τους να αυξήσουν το βάρος σας χωρίς καν να το καταλάβετε.

Πριν δώσουμε απάντηση στο ερώτημα «ποιο ποτό να προτιμήσω» ας μάθουμε κάποια πράγματα για το αλκοόλ.

Είναι γνωστό πως η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, και ειδικά κόκκινου κρασιού, στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής βοηθά στην καλή λειτουργία της καρδιάς.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ένας υγιής άντρας δεν πρέπει να καταναλώνει πάνω από 2-3 ποτά/ ημέρα και μια υγιής γυναίκα πάνω από 1-2 ποτά/ημέρα.

Ως ένα ποτό ορίζεται, ένα κουτάκι μπίρα (330 ml) ή ένα ποτήρι κρασί (περίπου 145 ml) ή σχεδόν 45 ml «σκληρών» ποτών (πχ. Ουίσκι, βότκα, τεκίλα, ρούμι κ.λ.π.). Οι ποσότητες αυτές αντιστοιχούν σε περίπου 15 γρ. αλκοόλ.

Το αλκοόλ είναι προϊόν ζύμωσης αμύλου και σακχάρων. Διασπάται στον οργανισμό και αποδίδει 7 θερμίδες ανά γραμμάριο. Όσο περισσότερο αλκοόλ περιέχει ένα ποτό, τόσο αυξάνονται και οι θερμίδες του. Επιπλέον θερμίδες προσθέτουν συστατικά όπως η ζάχαρη, τα αναψυκτικά ή οι χυμοί με τα οποία μπορεί να αναμείξουμε το ποτό μας. Έτσι ένα κοκτέιλ που είναι μίξη καθαρού οινοπνεύματος με διάφορα λικέρ, χυμούς φρούτων και ανθρακικό μπορεί να φτάσει έως και 400 θερμίδες.

Το κρασί αποτελεί την καλύτερη επιλογή τόσο για την θρεπτική όσο και για την θερμιδική του αξία. Αποτελεί πηγή σιδήρου, καλίου και αντιοξειδωτικών. Το λευκό κρασί περιέχει 12% αλκοόλ ενώ το κόκκινο 14% αλκοόλ. Ένα ποτήρι ξηρό κρασί (150 ml) αποδίδει σχεδόν 120 θερμίδες και ένα ποτήρι γλυκό κρασί σχεδόν 160 kcal.

Η μπύρα αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη επιλογή, όσο παρεξηγημένη και αν είναι. Αποτελεί πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β κυρίως φυλλικό οξύ και αντιοξειδωτικά. Μια μπύρα περιέχει 4-5 % αλκοόλ και ένα ποτήρι μπύρας 250 ml αποδίδει 107 θερμίδες. Στο εμπόριο μπορείτε να βρείτε και μπύρες με ποσοστά αλκοόλ χαμηλότερα από 4% ή ακόμα και μπύρα χωρίς αλκοόλ που η θερμιδική της αξία ανέρχεται στις 38 θερμίδες ανά ποτήρι (250 ml).

Tα «σκληρά» ποτά (βότκα, τζιν, ουίσκι, ρούμι) ,όπως αναφέραμε και πριν, περιέχουν 40-50 % αλκοόλ και αποδίδουν σχεδόν 100 θερμίδες ανά μερίδα που όμως θεωρούνται πολλές αφού η μερίδα αντιστοιχεί στα 45 ml. Μπορείτε να αραιώσετε τα ποτά σας με σόδα, νερό ή πάγο για να τα κρατήσετε περισσότερη ώρα χωρίς να προσθέσετε επιπλέον θερμίδες στο ποτήρι σας!

Αποφύγετε τα γλυκά ποτά όπως τα λικέρ, τη σαγκριά και τα κοκτέιλ. Πέρα από την υψηλή θερμιδική τους απόδοση, η γλυκόζη που περιέχουν επιταχύνει την απορρόφηση της αιθυλικής αλκοόλης στο αίμα και οδηγεί σε υπερκατανάλωση.

Και για να μην ξεχνάμε τις ελληνικές παραδόσεις, ένα ποτηράκι ούζο, τσίπουρο ή τσικουδιά ή ρακί περιέχει σχεδόν 45% αλκοόλ και αποδίδει περίπου 150 θερμίδες.

Συμπερασματικά, δεν είναι μόνο το είδος του ποτού που αυξάνει τη θερμιδική πρόσληψη αλλά η υπερκατανάλωση.

Και μην ξεχνάτε αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί!

Ελένη Ν. Φουσέκα
Διαιτολόγος Διατροφολόγος
(Βιογραφικά σημειώματα)