Την στροφή προς την χρήση φυσικού αερίου τόσο σε ότι αφορά στην κίνηση των οχημάτων όσο και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και την έναρξη ερευνών για τα κοιτάσματα φυσικού αερίου που υπάρχουν στο Λιβυκό πέλαγος Νότια της Κρήτης, προτείνει ο ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ.Αντώνης Φώσκολος ως την πλέον άμεση και οικονομική διέξοδο από την μεγάλη πετρελαϊκή κρίση που , σύμφωνα με τον ίδιο, θα έρθει αναπόφευκτα μέχρι το 2020.

Την ίδια ώρα που οι τιμές των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα και ειδικά στην Κρήτη βρίσκονται σε διαρκή άνοδο με τις τιμές στις βενζίνες να πλησιάζουν στα 2 ευρώ και το πετρέλαιο θέρμανσης στο 1 ευρώ, πολλοί κάνουν λόγο για επηρεασμό των διεθνών τιμών λόγων της κρίσης στην Λιβύη. Όμως σύμφωνα με τον κ. Φώσκολο οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου θα βρίσκονται σε διαρκή άνοδο ανεξαρτήτως των όποιων κρίσεων. Όπως διευκρινίζει την ίδια στιγμή που αυξάνεται η ζήτηση μειώνεται διαρκώς η ποσότητα που εξάγεται από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες.

"Η πετρελαιοεξαγωγή το 2005 ήταν 46 εκατομ βαρέλια , έπεσε στα 42 εκατομ βαρέλια και τώρα με την κρίση της Λιβύης έπεσε απότομα στα 45 εκατομ βαρέλια πετρελαίου. Η μείωση οφείλεται αφενός στο ότι τα κοιτάσματα γερνάνε και αφετέρου στο ότι αυξάνεται η εσωτερική κατανάλωση των χωρών που παράγουν πετρέλαιο" εξηγεί ο κ.Φώσκολος.

Με αυτά τα δεδομένα οι εκτιμήσεις είναι πως το 2020 οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες θα εξάγουν μόλις 28 εκατομ βαρέλια πετρέλαιο και αυτό, σύμφωνα με τον κ.καθηγητή σημαίνει ότι "μόνο λίγες χώρες θα μπορούν να το πάρουν. Και αυτές είναι η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα όπου συγκεντρώνεται η βιομηχανική παραγωγή και οι οποίες έχουν ανάγκη 25 εκατομ βαρελιών πετρελαίου ετησίως. Η Ευρώπη που χρειάζεται 14 εκατομ βαρέλια ετησίως δεν θα μπορεί να ανταπεξέλθει στην ζήτηση".

Το φυσικό αέριο

Μοναδική οικονομικά βιώσιμη λύση, σύμφωνα με τον κ.Φώσκολο είναι να αξιοποιηθούν τα κοιτάσματα φυσικού αερίου που είναι πολύ μεγαλύτερα από εκείνα του πετρελαίου.

"Πρέπει να κινηθούμε προς το φυσικό αέριο όσο το δυνατόν συντομότερα. Όλα τα αστικά λεωφορεία και τα ταξί να κινούνται με φυσικό αέριο. Και ο κόσμος σιγά-σιγά, να αλλάζει τις μηχανές εσωτερικής καύσης των αυτοκινήτων για να μπορούμε να βάλουμε υγροποιημένο φυσικό αέριο" επισημαίνει.

Σε ότι αφορά στις συζητήσεις για κοιτάσματα στην Κρήτη ο κ.Φώσκολος για πολλοστή φορά τονίζει πως έχουν γίνει έρευνες που αποδεικνύουν την ύπαρξη φυσικού αερίου Νότια της Κρήτης.

 Όπως είπε χαρακτηριστικά "η Κρήτη έχει φυσικό αέριο σε 2-3 περιοχές. Σύμφωνα με Γερμανούς και Γάλλους επιστήμονες υπάρχει μεγάλο κοίτασμα κάτω από την Γαύδο. Επίσης ένα τμήμα βρίσκεται στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ροδάκινου και Πλακιά στο Ρέθυμνο, όπου έχουμε λασποηφαίστεια. Είναι βασικός νόμος της φύσης όπου υπάρχουν στον βυθό λασποηφαίστεια να υπάρχει πετρέλαιο και κυρίως φυσικό αέριο. Στην περιοχή αυτή έχουμε εννέα λασποηφαίστεια. Στην Αίγυπτο όπου έχουν πέντε λασποηφαίστεια σύμφωνα με τις έρευνες που έγιναν εκεί, υπάρχουν 2,5 τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου".

Σε ότι αφορά στις ΑΠΕ επισημαίνει πως έτσι κι αλλιώς θα αξιοποιηθούν αλλά αυτή την στιγμή το κόστος παραγωγής ενέργειας από τις Ανανεώσιμες Πηγές είναι τριπλάσιο από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε εργοστάσια που καίνε φυσικό αέριο. Τέλος ο ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης , ειδικά για την Κρήτη προτείνει την μεγαλύτερη αξιοποίηση των μεταφορών, ειδικά των αγροτικών προϊόντων με τα πλοία.

Όπως είπε χαρακτηριστικά το κόστος ανά κιλό ενός αγροτικού προϊόντος είναι κατά πολύ χαμηλότερο εάν μεταφερθεί με πλοίο από την Κρήτη απευθείας στην Τεργέστη και από εκεί με φορτηγά στις αγορές, από αυτό που γίνεται σήμερα με την μεταφορά στον Πειραιά και στην συνέχεια οδικώς στις Ευρωπαϊκές αγορές.