Μια λευκή Cadillac καρφώνεται στα πλευρά του ιστορικού Chateau Marmont στην Sunset Boulevard, εκεί όπου ο  83χρονος Γερμανοεβραίος γιος εργάτη συνήθιζε να ξεχειμωνιάζει.

Ήταν 23 Ιανουαρίου 2004 και, όπως δήλωσε ο Karl Lagerfield ‘Ο Helmut μόλις σκηνοθέτησε την τελευταία φωτογραφία της ζωής του’. Με αφορμή την πρώτη ρετροσπεκτίβα του έργου του, που λαμβάνει χώρα στο Παρίσι, είπαμε να θυμηθούμε ξανά την (γυμνή) κληρονομιά του.

 

‘ Το να δουλεύεις με ωραίες γυναίκες είναι μια άσχημη δουλειά. Είτε είναι τόσο χαζές που το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να κάθονται αμίλητες και να κοιτάζουν ευθεία μπροστά με κενό βλέμμα στο πρόσωπο.

Είτε μου σπάνε τα νεύρα γιατί μιλάνε ακατάπαυστα. Και μετά υπάρχουν εκείνες που θεωρούν ότι πρέπει να μιλήσουν για τα σημαντικά θέμα. Αυτές είναι οι χειρότερες από όλες’.

 

Η συγκεκριμένη δήλωση του Helmut στο γερμανικό περιοδικό Stern, έκανε πολλούς να τον αποκαλέσουν μισογύνη.

Για την ακρίβεια να επιβεβαιώσουν ότι είναι, όπως είναι φανερό από τις φωτογραφίες του. Εκεί που οι γυναίκες είναι απλά αντικείμενα ηδονής. Όπως εδώ η Cindy Crawford

 

Κλασική περίπτωση της ηλίθιας τάσης να μπερδεύει κάποιος την τέχνη με τον καλλιτέχνη. Γιατί μπορεί ο φακός του Newton να θωπεύτηκε από κάθε καλλονή του πλανήτη εδώ και 40 χρόνια, αλλά εκείνος παρέμεινε φανατικός πιστός –και μάλιστα επί 50 χρόνια- στην γυναίκα του, June. Αυτή που βλέπετε εδώ.

 

Η αλήθεια είναι ότι τα μοντέλα δεν περνούσαν και ιδιαίτερα ευχάριστα στις φωτογραφήσεις του.

Αφού συνήθως κατέληγαν να τους φοράνε π.χ. σέλα.

 

Να τα τρώνε σκυλιά.

 

Η’ να τα καταβροχθίζουν κροκόδειλοι.

 

Όμως σίγουρα δεν πέρασαν τις ίδιες κακουχίες με τον 12χρονο Helmut, που είδε πρώτα τους γονείς του (όντως Εβραίοι) να φεύγουν από την ναζιστική Γερμανία με προορισμό την Αυστραλία και μετά, όταν έκλεισε τα 18, να τους ακολουθεί και ο ίδιος.

Τα επόμενα 18 χρόνια της ζωής του τα πέρασε κάνοντας κουλές δουλειές (φορτηγατζής, εργάτης, συλλέκτης φρούτων σε χωράφια) και χαραμίζοντας ουσιαστικά το ταλέντο του.

Όλα αυτά μέχρι τα 36 του, όταν και ανακαλύφθηκε από την Vogue. Και ξεκίνησε να φωτογραφίζει μόδα στο Παρίσι.

 

Ίσως το γεγονός ότι χαράμισε (λόγω συνθηκών) το πρώτο μισό της ζωής του, ήταν αυτό που τον έκανε να γαντζωθεί με τόσο πάθος από το δεύτερο.

Το οποίο το πέρασε σε μια κατάσταση απόλυτης χλιδής. Μόνιμη κατοικία του ήταν το Μόντε Κάρλο, αγαπημένο του αυτοκίνητο μια λευκή Porsche και παιδική του χαρά οι μητροπόλεις του πλανήτη.

 

Αν και ουσιαστικά, στον πυρήνα του, ο Helmut Newton ήταν ένας πολύ απλός άνθρωπος.

Ένας μονογαμικός φετιχιστής που καταδεχόταν να κάνει μόδες και (ντυμένους) σταρ του Χόλυγουντ, προκειμένου να χρηματοδοτεί το αληθινό του πάθος.

Να φωτογραφίζει ωραίες, επιβλητικές γυναίκες. Μαυρόασπρες. Κατά προτίμηση με τίποτα πέρα από τα ψηλοτάκουνα τους. Όπως εδώ η Naomi Campbell.

 

200 επιλεγμένες φωτογραφίες από το σύνολο της καριέρας του εκτίθενται στην Galeries Nationales du Grand Palais, το εικαστικό γεγονός της χρονιάς στο Παρίσι. Το οποίο συνοδεύεται και από μια ταινία για την ζωή του που έχει ετοιμάσει η χήρα του.

Όσον αφορά το πόσο ψηλά παραμένει η μετοχή του Helmut, οχτώ χρόνια μετά το θάνατο του, αρκεί να αναφέρουμε τα 110.000 ευρώ που εκτιμήθηκε το διάσημο Self Portrait with Wife and Models του 1980.

 

Ενώ γύρω στα 55.000 ευρώ ανεβάζουν οι γνώστες την τιμή πώλησης της συγκεκριμένης 10th Floor Hilton, Paris φωτό από το 1976.

 

Γιατί κάθε φωτογραφία του, κάθε κλικ που έκανε, ήταν εξαιρετικά μελετημένο, μια σπουδή πάνω στον ανθρώπινο ψυχισμό.

Ένα φωτογραφικό ταμπλό που σε βοηθάει να μάθεις κάτι παραπάνω για τον εαυτό σου. Για όλα όσα σε σοκάρουν και σε εξιτάρουν ταυτόχρονα.

Όπως η συγκεκριμένη φωτό της Κάρλα Μπρούνι, να κάθεται πάνω στον πατέρα της, με την ημίγυμνη μητέρα της να τους παρακολουθεί.



oneman.gr