Σχέδιο το οποίο προβλέπει την έκδοση ομολόγων ειδικού τύπου για να «ξεπαγώσουν» τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα που σήμερα αντιμετωπίζουν οξύ πρόβλημα χρηματοδότησης, πρόκειται να συζητήσουν οι ηγέτες των κρατών μελών στην έκτακτη Σύνοδο Κορυφής που θα πραγματοποιηθεί στις 23 Μαϊου.

Τα «ομόλογα έργων» ή «ανάπτυξης» όπως θα αποκαλούνται οι συγκεκριμένοι τίτλοι είναι ένα γνωστό σχέδιο αφού οι συζητήσεις για την εφαρμογή του ξεκίνησαν το 2011. Το όλο project έμεινε στη μέση αφού δεν υπήρξε η συμπλήρωση του πακέτου με τα κονδύλια των 10 δις. ευρώ για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΕπ - η συμμετοχή της οποίας ήταν καθοριστική στο συγκεκριμένο σχέδιο.

Η ΕΤΕπ θα έδινε εγγυήσεις για τους συγκεκριμένους τίτλους με την αξιοπιστία και το κύρος της.

Η χώρα μας επί υπουργίας Γιώργου Παπακωνσταντίνου σχεδίαζε να εκδώσει τέτοια ομόλογα ύψους 10 δισ. ευρώ και τα οποία θα στηρίζονταν στα έσοδα από τους αυτοκινητόδρομους αρχικά και αργότερα από λιμάνια και αεροδρόμια.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα ομόλογα αυτά δεν έχουν καμία σχέση με τα ευρωομόλογα που θα εκδίδονται με σκοπό τη χρηματοδότηση των ελλειμμάτων των κρατών - μελών.

Τα ομόλογα για τα έργα υποδομής θα εκδίδονται από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις με σκοπό τη χρηματοδότηση μεγάλων έργων αλλά με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων η οποία θα μπορεί να παρέχει παράλληλα και δάνεια στις εταιρίες.

Σύμφωνα με αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομικών από την τεχνική προετοιμασία που έχει γίνει είναι σαφές ότι σε πρώτη φάση δεν θα υπάρχουν μαζικές εκδόσεις τέτοιων ομολόγων.
Τα ομόλογα θα εκδίδονται για κάθε ένα έργο το οποίο θα πρέπει να αποδεικνύει αφενός ότι αποτελεί μέρος του ευρύτερου ευρωπαϊκού αναπτυξιακού σχεδιασμού και αφετέρου ότι εκπληρώνει τις βασικές χρηματοοικονομικές συνθήκες .

Ότι δηλαδή τα έσοδα που θα υπάρξουν από την ολοκλήρωση του έργου θα μπορούν να καλύψουν το ύψος των δανείων που έχουν εκδοθεί για το συγκεκριμένο έργο .

Σε ότι αφορά τα έργα που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν με αυτό το εργαλείο εκτός από τις μεγάλες υποδομές, όπως για παράδειγμα οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, θα μπορούσαν να είναι και τα μεγάλα ενεργειακά έργα όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα «Ήλιος» .

Μετά από την έγκριση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΕπ υψηλόβαθμα στελέχη της τράπεζας αναφέρουν ότι οι πρώτες εκδόσεις τέτοιων ομολόγων θα πρέπει να αναμένονται μέχρι και τα τέλη του Φθινοπώρου .

Έως τότε όμως θα έχουμε την σύσταση του δεύτερου εγγυητικού ταμείου για την χρηματοδότηση υποδομών με αρχικό κεφάλαιο 1 δις ευρώ από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ .

Με την χρήση και των δύο αυτών εργαλείων (του ταμείου και των ομολόγων) είναι δυνατό να προχωρήσει άμεσα και η χρηματοδότηση των 181 έργων -στόχων συνολικού προϋπολογισμού 11 δις ευρώ που έχουν συμφωνηθεί με την ΕΕ.

Η συγκυρία αυτή είναι ιδανική για την Ελλάδα. Όσα περισσότερα νέα εργαλεία χρηματοδότησης δημιουργηθούν τόσο πιο εύκολα θα μπορεί να συνεχίσει να χρηματοδοτείται χωρίς πρόβλημα από την Τράπεζα .

Τούτο με δεδομένο ότι από τον ερχόμενο Αύγουστο η Ελλάδα θα σταματήσει να έχει δικό της αντιπρόεδρο στο Δ.Σ (μέχρι σήμερα έχει τον κ. Πλούταρχο Σακελλάρη ) αφού στην θέση του αναμένεται να ένας Ρουμάνος στο πλαίσιο της εκ περιτροπής ανάληψης της προεδρίας από τα κράτη μέλη .

bankingnews.gr