Ξεκίνησε σε πέντε μέτωπα η περικοπή δημόσιων επενδύσεων στο βωμό του Μνημονίου.
Σχεδιάζεται ευρύτατη μείωση στα κονδύλια αξίας 4,7 δισ. ευρώ, που αποτελούσαν τη μεγαλύτερη ελπίδα για τη στήριξη της αγοράς και της απασχόλησης το 2011 απέναντι στην πρωτόγνωρη κρίση. Η αρχή γίνεται από κονδύλια μισθοδοσίας και άλλων παροχών αξίας 221 εκατ. ευρώ που για αδιευκρίνιστους λόγους πληρώνονταν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και μεταφέρονται στον τακτικό προϋπολογισμό.

Το σχέδιο περικοπών επεκτείνεται στις επιδοτήσεις των τοπικών αυτοδιοικήσεων (ΣΑΤΑ) αξίας 700 εκατ. ευρώ, σε τοπικά έργα υποδομής που περιλαμβάνουν ακόμη και σχολεία, αλλά και στα έργα του ΕΣΠΑ με διπλό σχέδιο αύξησης της συγχρηματοδότησης από την Ε.Ε. και περικοπής δράσεων νέων τεχνολογιών και περιβάλλοντος που «βαλτώνουν».

Η περικοπή θα είναι η πέμπτη κατά σειρά από την αρχή του 2010. Το ΠΔΕ ξεκίνησε σε αξία στα 10,3 δισ. ευρώ στην αρχή του προηγούμενου χρόνου. Αποδείχτηκε η πιο εύκολη πηγή για να κλείσουν οι «τρύπες» του προϋπολογισμού και κατέληξε στα 8,5 δισ. ευρώ στο τέλος του έτους. Από το ποσό αυτό τα 4,7 δισ. ευρώ προέρχονται από τα κρατικά ταμεία (αμιγώς εθνικά έργα και συμμετοχή στο ΕΣΠΑ) και τα υπόλοιπα από την Ε.Ε.

Αρμόδια κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν ότι ουδείς γνωρίζει ακόμη το μέγεθος των περικοπών καθώς θα εξαρτηθεί από την πορεία του Μνημονίου. Εκφράζουν έντονη ανησυχία για τις επιπτώσεις στην ανεργία και στην οικονομία, καθώς περιορίζονται δραστικά τα μόνα χρήματα που «στηρίζουν» έναν πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, κατασκευαστές, προμηθευτές, εταιρείες κάθε είδους και τους χιλιάδες εργαζόμενους που απασχολούνται σε αυτές.

1Ενώ αρχικά είχε προταθεί οι επενδυτικοί πόροι που θα «απελευθερώνονταν» από την... αποβολή μισθολογικών και άλλων κονδυλίων που εκ παραδρομής πληρώνονταν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) να δίνονταν για νέα έργα, τελικά προκρίνεται η περικοπή του ποσού από τον επενδυτικό σχεδιασμό. Σχετική απόφαση υπεγράφη την 1η Μαρτίου για τη μεταφορά πιστώσεων 21,65 εκατ. ευρώ του υπουργείου Υποδομών για καταβολή ειδικού επιδόματος και κινήτρων απόδοσης σε διπλωματούχους μηχανικούς.

Η πίστωση μεταφέρθηκε από το ΠΔΕ στον τακτικό προϋπολογισμό «μειώνοντας ισόποσα τον προϋπολογισμό του ΠΔΕ», όπως αναφέρεται στην απόφαση. Αρμόδια στελέχη εκτιμούν ότι αποτελεί πρόκριμα για το σύνολο των σχετικών κονδυλίων αξίας 221 εκατ. ευρώ.

2Περικοπές 18% αναφέρουν οι τοπικές αρχές στη μέχρι τώρα απόδοση της Συλλογικής Απόφασης Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΣΑΤΑ) των αναπτυξιακών κονδυλίων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης συνολικής αξίας 600-700 εκατ. ευρώ. Αναμένεται νέα περικοπή στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.

Στον Προκρούστη μικρά έργα

3Επίσης στον Προκρούστη έχουν εισέλθει μικρά έργα υποδομής ανά την Ελλάδα αξίας εκατοντάδων εκατ. ευρώ. Εισηγήσεις κάνουν λόγο για αναβολή ή απένταξη από το πρόγραμμα επενδύσεων πολλών μικρών έργων τοπικής σημασίας. Σε αυτά, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, περιλαμβάνονται ακόμη και σχολικές μονάδες οι οποίες πλέον κρίνονται περιττές, με λίγες εξαιρέσεις για τον Δήμο Θεσσαλονίκης που αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα στέγασης των μαθητών.

4Εναλλακτικά προτείνεται η μεγάλη περικοπή των έργων περιβάλλοντος και ψηφιακής σύγκρισης, αφού και στις δύο περιπτώσεις παρατηρούνται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις. Ωστόσο εκφράζονται έντονες αντιδράσεις από τις κοινοτικές αρχές, καθώς στην πρώτη περίπτωση εκκρεμούν εκατοντάδες καταδικαστικές αποφάσεις της χώρας για παράνομους ΧΥΤΑ και άλλα θέματα, ενώ στη δεύτερη περίπτωση, τα έργα νέας τεχνολογίας θεωρούνται αναγκαία για την ανάπτυξη της οικονομίας και της χώρας και η Ε.Ε. απαιτεί την επιτάχυνσή τους.

5Προωθείται όμως και οριζόντια περικοπή όλων των έργων του ΕΣΠΑ με «Δούρειο Ιππο» την αύξηση της συγχρηματοδότησης από την Ε.Ε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ξεκινήσει διαπραγμάτευση μεταξύ του αρμόδιου υφυπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης Παναγιώτη Ρήγα και των κοινοτικών υπηρεσιών για το δικαίωμα το κοινοτικό χρήμα να καλύπτει το 85% του κόστους των έργων και όχι το 75% όπως συμβαίνει σήμερα (50% αν δημιουργούν έσοδα). Ετσι, εξηγεί η ελληνική πλευρά πως θα μειωθεί η αναγκαία δημόσια δαπάνη και θα γίνει πιο εύκολη δημοσιονομικά η επιτάχυνση των έργων. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση θα περιοριστεί κατά 10% η συνολική αξία του ΕΣΠΑ με ισόποση περικοπή έργων... *

 Της Δήμητρας Καδδά  enet.gr