Νοστιμιά αλλά και διατροφικές παγίδες κρύβουν τα παραδοσιακά εδέσματα της Καθαράς Δευτέρας, απειλώντας υγεία αλλά και σιλουέτα. Παρά το γεγονός ότι η 7η Μαρτίου είναι η αρχή της Σαρακοστής, της αποτοξίνωσης από την κρεοφαγία της Αποκριάς και του –προσεχούς- Πάσχα, τα πιάτα με τα τηγανητά καλαμαράκια και τις γαρίδες, την ταραμοσαλάτα και τον χαλβά, συνιστούν δέλεαρ που πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

«Θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα όσοι έχουν διαγνωσμένα καρδιαγγειακά προβλήματα, ή υψηλές τιμές ουρικού οξέος», τονίζει ο κ. Ι. Χρύσου, κλινικός διαιτολόγος - γενικός γραμματέας του Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής. «Οι υπόλοιποι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτά που θα επηρεάσουν περισσότερο τα λιπίδια του αίματος, είναι τα τηγανισμένα θαλασσινά, τα οποία έχουν και την τιμητική τους. Καλό είναι να προτιμηθούν άλλοι τρόποι μαγειρικής, ο κόσμος τείνει να ξεχνά ότι υπάρχουν και κοκκινιστά καλαμαράκια, ψητό χταπόδι, βραστές ή ψητές γαρίδες, δεν χρειάζεται όλα να μπαίνουν στο τηγάνι».

Χταπόδι, γαρίδες, σουπιές και τα συναφή, χαρακτηρίζονται από υψηλή θρεπτική αξία – σε Ω-3 λιπαρά οξέα, σίδηρο, φώσφορο, ασβέστιο και κάλιο -, η οποία ωστόσο συνοδεύεται από υψηλή περιεκτικότητα χοληστερόλης. Ενδεικτικά, μία μερίδα γαρίδες περιέχει 150mg χοληστερόλης, όταν η ημερήσια πρόσληψη χοληστερόλης δεν πρέπει να ξεπερνά τα 300mg.

Κυδώνια, και γυαλιστερές συνιστούν καλό, και θρεπτικό (λόγω του σιδήρου) μεζέ, περιέχουν όμως και νάτριο, υπεύθυνο για την κατακράτηση υγρών και την αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

«Είναι σίγουρο ότι στο τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας θα λάβουμε περισσότερα λιπαρά, αφού ο χαλβάς, η λαγάνα, η ταραμοσαλάτα εμπεριέχουν ποσότητες λαδιού που μόνον αμελητέες δεν είναι», συμπληρώνει ο κ. Χρύσου. «Για τον χαλβά, πρέπει πάντως να διευκρινίσουμε το πόσο υγιεινός είναι, καθώς προέρχεται από το σησάμι - θρεπτικό ξηρό καρπό. Προκαλείται πρόβλημα μόνον από τις ποσότητες που καταναλώνουμε, αρκούν δυο δάχτυλα την ημέρα, διαφορετικά οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε είναι πολλές (σσ: 300 θερμιδες ανα 60 γρ.). Το μέτρο στην κατανάλωση αποτελεί γενικό κανόνα για τη συγκεκριμένη ημέρα : δεν χρειάζεται, για παράδειγμα, επανάληψη του γεύματος το βράδυ, ούτε υπερβολές με τη λαγάνα, είναι σαφώς πιο παχυντική από το ψωμί».

Όσπρια, λαχανικά, μπορούν άφοβα να ενισχύσουν την ποικιλία του τραπεζιού, ενώ όσα λαχανικά είναι τουρσί καλό είναι να …ξεπλυθούν προηγουμένως με λίγο νερό: μπορεί να χάσουν την υπερβολική αλμύρα τους, δεν θα απογοητεύσουν όμως τον ουρανίσκο όσων τα προτιμούν.

Οι νηστίσιμες θερμίδες

Ταραμάς : 406 θερμίδες ανά 100 γρ. Πλούσιος σε μαγνήσιο, ψευδάργυρο και φώσφορο. Μεγάλη περιεκτικότητα σε αλάτι.

Καλαμαράκια τηγανητά: 380 θερμίδες ανά 100 γρ. Πλούσια σε Ω-3 λιπαρά οξέα. Σε αντίθεση με τα τηγανητά, το ψητό καλαμάρι έχει μόνον 90 θερμίδες.

Ντολμαδάκια γιαλαντζί : 660 θερμίδες ανά μερίδα. Πλούσια σε μαγνήσιο και φυτικές ίνες.

Μαυρομάτικα φασόλια: 128 θερμίδες, ανά 100 γρ. (χωρίς λάδι). Αγνή τροφή.

Η «χρυσή» συμβουλή για ελαφρύ στομάχι

Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας είναι μπουφέ, που απαρτίζεται από διάφορα ορεκτικά πιάτα. Η παγίδα είναι ο «ανεφοδιασμός» του πιάτου περισσότερες από μία – δυο φορές. Καθώς οι μερίδες είναι μικρές, χάνεται στη ροή του γεύματος η αίσθηση της ποσότητας, και το μέτρο. Επιλέξετε εξ αρχής τι θα φάτε, και τοποθετήστε στο πιάτο σας τα σχετικά τεμάχια – ποσότητες.


kefaloniapress