Τελευαταία ενημέρωση: 1:30

Το πανανθρώπινο μήνυμα που εκπέμπει η Τέχνη στις κοινωνίες κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, οι οποίοι εξετάστηκαν στην Νεοελληνική Γλώσσα.

Στους μαθητές δόθηκε ένα δοκίμιο της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ από το έργο της «Πολιτισμός και Ελληνισμός- Προσεγγίσεις» που αναφέρεται στην Τέχνη.

Aπόσπασμα από το κείμενο που δόθηκε: «Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την επίμονη και έλλογη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα τού νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στον Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στον συνάνθρωπο...».

Οι εξεταστές ζήτησαν περίληψη του κειμένου που βαθμολογείται με 25 μονάδες και ανάπτυξη 500- 600 λέξεων που βαθμολογείται με 40 μονάδες.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις άνοιξαν αυλαία χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Σε ορισμένα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα η εξέταση άρχισε μετά τις 08:30, καθώς μοιράστηκαν με καθυστέρηση οι φωτοτυπίες.
Ομαλά οι εξετάσεις στη Κρήτη


Μία θέση στην ανώτατη εκπαίδευση διεκδικούν οι 6.621 υποψήφιοι στην Κρήτη με τους 4.824 να προέρχονται από τα Γενικά Λύκεια και να δίνουν το πρώτο τους μάθημα σήμερα και τους 1.797 από τα ΕΠΑΛ που διαγωνίζονται αύριο.

Σε επίπεδο Κρήτης χωρίς προβλήματα ξεκίνησαν σήμερα στο νησί οι πανελλαδικές εξετάσεις .

Σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης Απόστολο Κλινάκη μέχρι στιγμής δεν έχει παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στα εξεταστικά κέντρα του νησιού και τα θέματα δόθηκαν στις 08:35 .


Αυξημένες θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας


Παρά την εμπλοκή των εκλογών η φετινή χρονιά θεωρείται μία από τις καλύτερες χρονιές για τους υποψηφίους των Πανελληνίων Εξετάσεων καθώς η αναλογία υποψηφίων και θέσεων είναι από τις ευνοικότερες των τελευταίων χρόνων.

Σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων οι τρεις στους πέντε θα αποκτήσουν από την ερχόμενη χρονιά την πολυπόθητη φοιτητική ιδιότητα , καθώς περίπου77. 000 θέσεις διαθέτει εφέτος για τους εισακτέους στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας .

Στα συν της φετινής χρονιάς είναι και η επαναφορά της ρύθμισης του 10% , δηλαδή απόφοιτοί των προηγουμένων ετών , κάνοντας χρήση της παλιάς βαθμολογίας τους , διεκδικούν μία θέση σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, χωρίς εξετάσεις. Οι υποψήφιοι αυτοί αναμένεται να είναι 12.000 με 15000 υποψήφιοι.

Για φέτος πάντως διατίθενται 76.094 θέσεις στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στα ΤΕΙ, στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.).

Η αύξηση των εισακτέων είναι 2,22% σε σχέση με πέρυσι., ενώ σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων στα πανεπιστήμια εισάγονται εφέτος 44.381 άτομα ,+5,87 σε σχέση με πέρυσι και στα ΤΕΙ 31.713 άτομα ,-2,48% σε σχέση με πέρυσι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός εισακτέων στα Ανώτατα Ιδρύματα διατηρείται περίπου στα περυσινά επίπεδα, ωστόσο αυξάνονται οι θέσεις των ειδικών κατηγοριών υποψηφίων.

Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2012 υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής συνολικά 110.851 υποψήφιοι , δηλαδή μαθητές και απόφοιτοι, ενώ πέρυσι είχαν υποβάλλει αίτηση συμμετοχής 116.542 υποψήφιοι

Λόγω κρίσης πάντως ο αριθμός εισακτέων κρίθηκε ότι δεν πρέπει να μειωθεί, ώστε να ανακουφισθεί σε περίοδο πρωτοφανούς κρίσης η ελληνική οικογένεια, στέλνοντας τα παιδιά της στα δημόσια ΑΕΙ. Για τον ίδιο λόγο, ελήφθη μέριμνα περαιτέρω ενίσχυσης οικογενειών με πρόσθετες ανάγκες, με την άρση περιορισμών σε ό,τι αφορά τα κριτήρια υπαγωγής στις ειδικές κατηγορίες (πολυτεκνίας, τριτεκνίας, κοινωνικών κριτηρίων κτλ.).

Επίσης, προβλέπεται αναδρομική ισχύς των διευρυμένων κριτηρίων για τους αποφοίτους του ακαδημαϊκού έτους 2011, οι οποίοι πληρούν ή πληρούσαν τα νέα αυτά κριτήρια κατά την αποφοίτησή τους το 2011. Για τους υποψηφίους αυτούς προβλέπονται ειδικές θέσεις 3% επιπλέον του συνολικού αριθμού θέσεων εισακτέων.

Στον αριθμό των 76.094 θα προστεθούν οι θέσεις εισακτέων, για στρατιωτικές, αστυνομικές σχολές καθώς και τις τουριστικές σχολές και τις ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού.

Ανά κατηγορία υποψηφίων από τον συνολικό αριθμό των 76.094 θέσεων διατίθενται:

- Ποσοστό 90% των θέσεων των Πανεπιστημίων και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών και ποσοστό 69% των θέσεων των ΤΕΙ, της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. και των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, στους μαθητές της Γ΄ τάξης του ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Επαγγελματικού Λυκείου (Ομάδα Β΄) και τους αποφοίτους Λυκείων που θα λάβουν μέρος στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις

- Ποσοστό 10% των θέσεων σε υποψήφιους που δε συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις το έτος 2012 και είναι κάτοχοι απολυτηρίου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έλαβαν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις των ημερήσιων Γενικών Λυκείων ή Ημερήσιων Επαγγελματικών Λυκείων (Ομάδα Β) τα έτη 2010 ή 2011.

- Ποσοστό 20% στους υποψηφίους από Επαγγελματικά Λύκεια που θα λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων.

- Ποσοστό 1% των θέσεων στους υποψηφίους Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων που θα λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις των δύο μαθημάτων. Για τις Σχολές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ο ακριβής αριθμός των θέσεων εισακτέων καθορίζεται με απόφαση του αντίστοιχου υπουργείου.

- Ποσοστό 1% πέρα από τον αριθμό εισακτέων, διατίθενται για τους μαθητές και αποφοίτους των Εσπερινών Γενικών Λυκείων καθώς και τους υποψηφίους Εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων (Ομάδα Β΄) που θα λάβουν μέρος στις αντίστοιχες πανελλήνιες εξετάσεις της Δ΄ τάξης των Λυκείων αυτών.

Για τις ειδικές θέσεις εισακτέων ο αριθμός των επιπλέον θέσεων (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, κοινωνικά κριτήρια) αντιστοιχεί στο 15,9% του φετινού συνολικού αριθμού των εισακτέων έναντι του 10,8% του αντίστοιχου αριθμού πέρυσι. Η διαφορά προκύπτει από την αύξηση του αριθμού των ειδικών θέσεων εφέτος.

Τα μυστικά των γραπτών

Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Παιδείας που περιγράφει τη διαδικασία διακίνησης των γραπτών τονίζεται:

1. Οι Επιτηρητές κατά την παράδοση των γραπτών από τους εξεταζόμενους και παρουσία του εξεταζομένου επικαλύπτουν με αδιαφανές αυτοκόλλητο τα ατομικά στοιχεία που αναφέρονται στο πάνω εσωτερικό μέρος του εξωφύλλου. Κατά την επικόλληση του αδιαφανούς αυτοκόλλητου δίνεται ιδιαίτερη προσοχή και τοποθετείται κατά τέτοιο τρόπο ώστε το μέρος που έχει την κόλλα να επικολλάται πάνω στην οικεία γραμμοσκίαση. Εφιστάται ιδιαίτερα η προσοχή στο σημείο αυτό. Αν το τμήμα που έχει την κόλλα επικολληθεί λανθασμένα πάνω στα ατομικά στοιχεία, δημιουργείται κατά την αποκόλληση πρόβλημα αναγνώρισης της ταυτότητας του γραπτού. Πριν την επικόλληση του αυτοκόλλητου οι επιτηρητές διαγράφουν χιαστί τα κενά διαστήματα, θέτουν την υπογραφή τους στο τέλος του κειμένου των απαντήσεων που υποδεικνύεται από τον εξεταζόμενο και διαγράφουν χιαστί τον κενό χώρο κάτω από την υπογραφή τους, καθώς και αυτόν της επόμενης λευκής σελίδας. Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης στην αίθουσα (παράδοση και του τελευταίου γραπτού) παραδίδουν άμεσα με πρωτόκολλο παραλαβής - παράδοσης τα γραπτά, τα απουσιολόγια και τις καταστάσεις παρόντων-απόντων στη Λυκειακή Επιτροπή.

2. Η Λυκειακή Επιτροπή, αφού συγκεντρώσει κατά την παραπάνω διαδικασία τα γραπτά ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑΣ Β΄) από όλες τις αίθουσες του οικείου λυκείου, τα συσκευάζει σε ένα δέμα, στο οποίο περιλαμβάνονται και αντίγραφα των αντίστοιχων καταστάσεων που έχουν σημειωθεί οι απόντες, καθώς και τα απουσιολόγια.