Έξι χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την ημέρα που ο Κώστας Ηλιάκης χάθηκε στον εναέριο χώρο μεταξύ Καρπάθου και Κρήτης.Το F 16 του συγκρούστηκε με τουρκικό αεροσκάφος που προσπαθούσε να προσεγγίσει τη Κρήτη και να εντοπίσει τις θέσεις των S 300.Για τις συνθήκες κάτω από  τις οποίες έγινε η σύγκρουση,έχουν γραφτεί πολλά και όλα δείχνουν ότι επρόκειτο για μια δολοφονική ενέργεια του Τούρκου χειριστή.

Με αφορμή την τραγική επέτειο, πραγματοποιούνται στην Κάρπαθο από την Πολεμική Αεροπορία, τον Δήμο Καρπάθου και το Δήμο Χανίων εκδήλωση τιμής και μνήμης, στο χώρο του μνημείου που έχει στηθεί στο νησί.

Η επιμνημόσυνη δέηση είναι προγραμματισμένη για τις 12 ενώ στην εκδήλωση θα παρεβρεθεί ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Φραγκούλης Φράγκος, συνοδευόμενος  από τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι) Α.Τσαντηράκη, ο πρόεδρος των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, Πάνος Καμμένος καθώς και ο πρόεδρος της Βουλής, Βύρωνας Πολύδωρας.


Η τραγική ημέρα που βύθισε στο πένθος την Ελλάδα

Τα όσα ακολούθησαν το χαμό του Κώστα Ηλιάκη και την επιχείρηση έρευνας-διάσωσης περιγράφονται με λεπτομέρειες στα ημερολόγια του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων.

Μέσα από τις καταγραφές των γεγονότων αποκαλύπτεται πόσο "φοβισμένα" είχε αντιμετωπιστεί η κρίση που προκλήθηκε από τη σύγκρουση των δύο μαχητικών στον αέρα και η βιασύνη της ελληνικής πλευράς να παραδοθεί ο Τούρκος πιλότος στο πλήρωμα τουρκικού ελικοπτέρου έρευνας διάσωσης.


23 Μαίου 2006.

Τέσσερα ελληνικά F-16,διατάσσονται να απογειωθούν από αεροδρόμιο της Κρήτης,με αποστολή την αναγνώριση-αναχαίτιση, τεσσάρων τουρκικών μαχητικών που συνόδευαν φωτογραφικό αεροσκαφός της τουρκικής ΠΑ. Οι έλληνες χειριστές ενημερώνονται ότι στη θαλάσσια περιοχή ,πλέει και τουρκική φρεγάτα.

Ο τουρκικός σχηματισμός είχε στόχο να συνοδεύσει το φωτογραφικό RF-4 ,μέχρι τα παράλια της Κρήτης. Η εμμονή της Άγκυρας να εντοπίσει τις θέσεις που είχαν αναπτυχθεί τα αντιπυραυλικά συστήματα S-300,ήταν πια γνωστή στους έλληνες χειριστές.

Λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι,τα ελληνικά F-16,είχαν προσεγγίσει το τουρκικό σχηματισμό. Ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησίασε το φωτογραφικό αεροσκάφος κατόπιν εντολής από το ΑΤΑ,για να καταγράψει τον εξοπλισμό του.

Χωρίς καμμία προειδοποίηση ο τούρκος σμηναγός Ιμπραήμ Χάλι,πραγματοποίησε ένα φονικό ελιγμό πέφτοντας με το F-16 του,πάνω στη καλύπτρα του αεροσκάφους του Κ.Ηλιάκη,ο οποίος σκοτώθηκε ακαριαία. Ο τούρκος πιλότος κατόρθωσε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα και λίγα δευτερόλεπτα μετά βρέθηκε στη θάλασσα.

Από εκείνη τη στιγμή αρχίζει ο χειρισμός μιας κρίσης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστάσεις ανεξέλγκτες. Μαχητικά οπλιμσμένα αεροσκάφη και των δύο χωρών απογειώνονται και πετούν προς τη περιοχή μεταξύ Καρπάθου-Κρήτης. Μυρίζει μπαρούτι και μια σπίθα αρκεί για να προκαλέσει έκρηξη.

Στο υπόγειο του ΥΕΘΑ, στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων βρίσκεται ήδη ο τότε Α/ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Πανγιώτης Χινοφώτης. Σύντομα έφθασε και ο τότε υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης. Έχει διαταχθεί ήδη πλήρης ετοιμότητα αλλά είναι σαφές ότι οι χειρισμοί που πρέπει να γίνουν απαιτούν λεπτότητα.

To On Alert, δημοσιεύει τα ημερολόγια του ΕΘΚΕΠΙΧ. Καταγράφουν λεπτό προς λεπτό ότι συνέβη εκείνο το τραγικό μεσημέρι της 26ης Μαίου 2006 στην περιοχή μεταξύ Καρπάθου-Κρήτης. Πως ενοπίστηκε ο Τούρκος πιλότος που σκότωσε τον Κ.Ηλιάκη ,πως αρνήθηκε την ελληνική βοήθεια από ελικόπτερο Super Puma τραβώντας ακόμη και πιστόλι εναντίον των πιλότων μας και τελικά πως αποφασίσαμε να τον παραδώσουμε!








Σ΄ αυτή τη σελίδα περιγράφονται οι πρώτες ενέργειες που έγιναν,ώστε η ελληνική στρατιωτική μηχανή να τεθεί σε ετοιμότητα για παν ενδεχόμενο. Το ελικόπτερο Super Puma, έχει ήδη διαταχθεί να απογειωθεί και το πετρελαιοφόρο πλοίο CENTURY έχει ενημερώσει ότι πλέει προς τη περιοχή όπου έχει εντοπιστεί ο Τούρκος πιλότος Ιμπραήμ Χάλι.

Το δεξαμενόπλοιο μαζεύει από τη θάλσσα τον Τούρκο,ο οποίος έχει εντοπιστεί από το ελικόπτερό μας ,αλλά αρνείται την βοήθειά του.
Η ομάδα διάσωσης αποβιβάζεται στο δεξαμενόπλοιο κι έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τον Τούρκο χειριστή. Παρά το σοκ της εγκατάλειψης ο Χάλι είναι σκληρός. Εκτελώντας προφανώς τις εντολές των ανωτέρων του αρνείται πεισματικά να μπει στο ελικόπτερο. Ξέρει ότι έχει προκαλέσει το θάνατο ενός Έλληνα πιλότου κι αυτό μπορεί να έχει βαρύτατες συνέπειες. Όταν πιέζεται από τους Έλληνες,τραβάει πιστόλι και απειλεί! Η κατάσταση έχει ξεφύγει από τον έλεγχο και η ένταση,όχι μόνο στο κατάστρωμα του δεξαμενόπλοιου ,αλλά και στον αέρα είναι τεταμένη. Εκείνη τη στιγμή στον αέρα βρίσκονται 120 μαχητικά αεροσκάφη,ελληνικά και τουρκικά,όλα πάνοπλα! Ήδη έχει φθάσει και τουρκικό ελικόπτερο για να πάρει τον Τούρκο.

Η ώρα είναι 14.29. Η εντολή που φθάνει από το ΕΘΚΕΠΙΧ είναι μεν σαφής αλλά προκαλεί απορίες:
“Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς τη τουρκική πλευρά.Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα”.




Στη περιοχή που έχασε τη ζωή του ο Κώστα Ηλιάκης καθιέρωσε σημείο αναφοράς όλων των πτήσεων που το ονόμασε Ηλιάκης point.

Έτσι τ΄ όνομά του μνημονεύεται κάθε μέρα εκεί ψηλά στον ουρανό