Η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στην Ελλάδα, μέσα σε ένα σταθερό περιβάλλον, θα δημιουργούσε εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ - από περίπου 10 δισ. ευρώ σήμερα - και θα μείωνε κατά 35% την ανεργία στη χώρα μας.

Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης - Ναυτιλίας Γιάννης Στουρνάρας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στα εγκαίνια της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια 2012». Η έκθεση που θα διαρκέσει έως την Παρασκευή συγκεντρώνει στην Ελλάδα την αφρόκρεμα της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς προς χάριν της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας η οποία ελέγχει το 15% του παγκόσμιου στόλου διαχειριζόμενη 4.200 πλοία από τα οποία 3.800 είναι ποντοπόρα.

Υπολογίζεται ότι 17.000 επισκέπτες θα περάσουν τις πύλες της ενώ η Κίνα θα δεσπόσει με την παρουσία της. Συνολικά 1.870 εκθέτες έρχονται στην Ελλάδα για να κλείσουν συμφωνίες με τη ναυτιλία της. Η ναυτιλία θα είναι ο κύριος μεταρρυθμιστής στην ανάκαμψη της διεθνούς οικονομίας και η Ελλάδα με τη μεγάλη ναυτική ιστορία είναι σε θέση να προωθήσει αυτήν την εξέλιξη, είπε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης.

Ο πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής των «Ποσειδωνίων», Γιάννης Λύρας σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία αποτελεί καθαρόαιμο επίτευγμα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και δε χρειάζεται τις κρατικές παρεμβάσεις όπως αποτυχημένοι κολοσσοί που κινδυνεύουν απειλώντας με κατάρρευση την οικονομία και την κοινωνία.


Το 6% του ΑΕΠ

Πρέπει να δημιουργηθεί στην Ελλάδα το πλαίσιο για να συγκρατείται στη χώρα το μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος, τόνισε ο πρωθυπουργός Παναγιώτης Πικραμμένος ο οποίος εγκαινίασε την έκθεση. Όπως είπε είναι μία σημαντική πρόκληση για όλους σε μία περίοδο οξείας κρίσης θα τεθεί ως στόχος η αύξηση της προστιθέμενης αξίας της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία.

Παράλληλα κάλεσε τον εφοπλισμό να στηρίξει την πατρίδα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή όπως έχει κάνει σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις και να επενδύσει στην Ελλάδα η οποία, όπως είπε έχει ανάγκη από ρευστότητα και θέσεις εργασίας. Αναφερόμενος στη σημερινή συγκυρία πρόσθεσε ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα θα προσδιορίσουν και θα διαμορφώσουν τις συνθήκες και τους κανόνες ζωής για τις επόμενες γενιές τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη γι' αυτό «οφείλουμε να είμαστε πολλοί προσεκτικοί».

Σχετικά με τη σημερινή συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι το 2011 οι εισροές σε ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθαν σε 13 δισ. ευρώ δηλαδή στο 6% του ΑΕΠ καλύπτοντας σχεδόν το 50% του εμπορικού ελλείμματος της χώρας. Από το 2000 έως το 2011 η ναυτιλία συνεισέφερε 154 δισ. ευρώ, το μισό περίπου του δημόσιου χρέους της χώρας και σχεδόν το τετραπλάσιο από τους πόρους που έχουν διατεθεί στην Ελλάδα για την περίοδο 2000 - 2013, ύψους 46 δισ. ευρώ. Όλες αυτές οι εισροές, τόνισε, οφείλονται σε 750 εταιρίες ελληνικών συμφερόντων.


Σταθερότητα

Σταθερότητα, υποδομές, απλοποιημένες διαδικασίες εγγραφής στο εθνικό νηολόγιο, κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων με στόχο την προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό, είναι η πολιτική που πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα έναντι της ναυτιλίας, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης-Ναυτιλίας Γιάννης Στουρνάρας. Επίσης ανέφερε ότι πρέπει να επέλθουν μεταβολές στο θεσμικό πλαίσιο όπου αυτό χρειάζεται και επικαλέστηκε το παράδειγμα της άρσης του καμποτάζ στην κρουαζιέρα όπου ήδη έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται θετικά αποτελέσματα με διεθνείς εταιρίες να χρησιμοποιούν ως βάση τους τα λιμάνια της Ρόδου και της Κρήτης.

Ο κ. Στουρνάρας προέταξε ακόμα την ανάγκη επανασύστασης ενός αυτοτελούς υπουργείου Ναυτιλίας καθώς και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών που πρέπει να συνδιαμορφωθούν με όλη τη ναυτιλιακή κοινότητα ώστε να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα και ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας μέσα σε ένα μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον.

Ο υπεύθυνος ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας, Γιάννης Πλακιωτάκης με αφορμή τα «Ποσειδώνια» ανέφερε ότι η ναυτιλία αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα γι' αυτό δεν υπάρχει περιθώριο για μικροπολιτική, μεγαλοστομίες και πειραματισμούς αλλά για μία ρεαλιστική πολιτική με σαφή σχεδιασμό. Πρώτο βήμα, πρόσθεσε, είναι η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με την εξασφάλιση σταθερού θεσμικού και φορολογικού πλαισίου.

imerisia.gr/Αγγελική Καλλή