Μύθος

Πριν απαντήσουμε στο ερώτημα ποιο είναι το ιδανικό βάρος πρέπει να κατανοήσουμε τι συμβαίνει με το σώμα μας.

Το σώμα αποτελείται από λίπος, μυϊκή μάζα , υγρά και οστά. Τα σώματα μας διαφέρουν , είτε σε σωματότυπο, είτε σε σωματική διάπλαση ή ακόμα και σε φυσική κατάσταση. Ακόμα και αν θελήσουμε να συγκρίνουμε δύο άτομα ίδιου φύλου, ίσης ηλικίας και ίδιου αναστήματος δεν είναι απαραίτητο να έχουν το ίδιο σωματικό βάρος.

Επομένως σίγουρα το 10 κιλά κάτω από το ύψος είναι μια πολύ γενική σύσταση αφού δεν διακρίνει ηλικία, φύλο, σωματική διάπλαση και φυσική κατάσταση.

Αν και είναι δύσκολο να καθορίσουμε το ιδανικό βάρος μπορούμε τουλάχιστον να έχουμε μια ιδέα για το ποια είναι τα όρια του φυσιολογικού βάρους για το ύψος μας χρησιμοποιώντας τον Δείκτη Μάζας Σώματος. Ο ΔΜΣ προκύπτει από τη διαίρεση του βάρους μας σε κιλά με το τετράγωνο του ύψους μας σε μέτρα (ΔΜΣ= Β/Υ2). Φυσιολογικό θεωρείται το βάρος μας αν το αποτέλεσμα που θα προκύψει βρίσκεται ανάμεσα στο 20-25.

Ακόμα όμως και αυτός ο δείκτης μπορεί να είναι παραπλανητικός αφού αποκλείει παραμέτρους όπως η ηλικία και η φυσική κατάσταση. Ιδανικότερος και πιο αξιόπιστος τρόπος για να καθορίσει κανείς το ιδανικό του βάρος αποτελεί η μέθοδος εκτίμησης λίπους. Όπου τα ποσοστά φυσιολογικού λίπους για υγιείς ενήλικες γυναίκες κυμαίνονται από 21-30% και 11-20% αντίστοιχα για υγιείς ενήλικες άντρες.

Το ιδανικό βάρος είναι άκρως υποκειμενικό και δεν πρέπει να στηριζόμαστε σε γενικότητες. Άλλωστε το ιδανικό βάρος για τον καθένα μας είναι εκείνο που αισθανόμαστε καλά αλλά παράλληλα οι λειτουργίες του οργανισμού μπορούν να εκτελούνται ομαλά και το σώμα μας να είναι υγιές. Οι συστάσεις αποτελούν μόνο το προτεινόμενο βάρος και όχι το ιδανικό.

Αν και για πολλά χρόνια γινόταν λόγος για «ιδανικό βάρος» , η τάση που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια είναι να πετύχει κανείς ένα «υγιές βάρος» που θα παίρνει υπόψη τις ατομικές ιδιαιτερότητες του ατόμου.

Ελένη Ν. Φουσέκα
Διαιτολόγος Διατροφολόγος
(Βιογραφικό σημείωμα)