«ΕΧΩ εκλεγεί από τον γερμανικό λαό, αλλά εκπροσωπώ ολόκληρη την Ευρώπη. Το Ευρωκοινοβούλιο εκπροσωπεί ολόκληρη την Ευρώπη», δηλώνει ο ευρωβουλευτής Γιώργος Χατζημαρκάκης στη συνέντευξη που έδωσε στην ΕΞΠΡΕΣ και επισημαίνει πως δεν μπορεί να φανταστεί μια ενωμένη Ευρώπη χωρίς η Ελλάδα και η Γερμανία να έχουν καλές σχέσεις.

Χρειάζονται η μία χώρα την άλλη, τόσο εντός ΕΕ όσο και εκτός, προσθέτει και σημειώνει πως εργάζεται στους δύσκολους καιρούς των παρεξηγήσεων και αντιπαραθέσεων για την αποκατάσταση του καλού κλίματος.

Ο κ. Χατζημαρκάκης παίρνει θέση, θεωρητικά και πρακτικά, στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, χαρακτηρίζει το πρόβλημα των καταθέσεων στη χώρα το πιο «καυτό θέμα», ενώ τονίζει την ανάγκη να δοθεί εγγύηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε κάθε καταθέτη, για καταθέσεις 40.000-50.000 ευρώ, και μάλιστα πριν από τις εκλογές.

Όσο για τα περί εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη, ο άνθρωπος που ζει καθημερινά τις γερμανικές και ευρωπαϊκές εξελίξεις και, στο μέτρο που του αναλογεί δραστηριοποιείται, τις διαμορφώνει, δηλώνει τα εξής: «Δεν υπάρχει ούτε νομικά περίπτωση εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη, ακόμη και αν γράφουν κάποιες τέτοιες ιστορίες αγγλοσαξονικές, ελληνικές ή γερμανικές εφημερίδες». Επίσης, βλέπει εφικτές ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για την Ελλάδα σχετικά με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της, ενώ προτείνει να χορηγηθούν κονδύλια από την επιστροφή του κατοχικού δανείου για να χρηματοδοτηθεί, κατά ένα μέρος, η δημιουργία τράπεζας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Διαβάστε τη συνέντευξη στη Μαρίνα Κουρμπέλα

Κύριε Χατζημαρκάκη, σας αποδίδουν έντονη δραστηριότητα σε διμερές και ευρωπαϊκό επίπεδο σε δράσεις ελληνογερμανικής προσέγγισης. Τι ακριβώς κάνετε;

«Προσωπικά δεν μπορώ να φανταστώ μια ολοκληρωμένη Ευρώπη χωρίς οι δύο αυτές χώρες να έχουν καλές σχέσεις.

Οι δύο χώρες χρειάζονται η μία την άλλη, όχι μόνο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και εκτός, στον διεθνή χώρο. Εμείς οι Ευρωπαίοι, για παράδειγμα, στην ομάδα των οκτώ (G8) έχουμε κοινή εκπροσώπηση. Πρέπει τα δύο άκρα της ευρωζώνης –στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα και η Γερμανία– να συνεργάζονται στο πλαίσιο μιας αλληλοεκτίμησης και με πνεύμα αλληλεγγύης. Αυτό βοηθά για μια ισχυρή παρουσία της ΕΕ σε παγκόσμιο επίπεδο».

Τι θα μπορούσε να κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για το καυτό πρόβλημα της ανασφάλειας, που οδηγεί σε απόσυρση καταθέσεων από τις τράπεζες αυξάνοντας το μεγάλο πρόβλημα της ρευστότητας;

«Σχετικά με τις καταθέσεις, που πιστεύω πως είναι το πιο καυτό θέμα αυτή τη στιγμή, χρειαζόμαστε μια εγγύηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ίσως μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης (EFSF) για καταθέσεις ύψους 40.000-50.000 ευρώ του κάθε καταναλωτή, και μάλιστα πριν από τις εκλογές. Το θεωρώ πολύ σημαντικό».

Αυτό το λέτε ως ευχή, ως ιδέα, ή κατόπιν μελέτης;

«Το έχουμε μελετήσει. Ένας άμεσος τρόπος είναι μέσω του EFSF, ο οποίος υπάρχει ήδη. Ξέρουμε πως στο μηχανισμό αυτό έχουν πρόσβαση τα κράτη - μέλη και όχι οι τράπεζες. Αλλά η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει άμεση πρόσβαση και μέσα από εκεί να δώσει μια κρατική εγγύηση. Δηλαδή, ουσιαστικά δεν θα εγγυάται η Ελλάδα, αλλά ο ευρωπαϊκός μηχανισμός».

Πώς θα μπορούσε στην πράξη να γίνει αυτό;

«Η εγγύηση θα είναι καθαρά σε ευρώ. Αυτό απαντά και στις φήμες που επηρεάζουν τον καταναλωτή και τον φοβίζουν. Ό,τι και να γίνει ο καταναλωτής θα έχει ευρώ. Οι φήμες είναι φήμες. Δεν υπάρχει ούτε νομικά περίπτωση εξόδου της Ελλάδας από την ευρωζώνη, ακόμη και αν γράφουν κάποιες τέτοιες ιστορίες αγγλοσαξονικές, ελληνικές ή γερμανικές εφημερίδες».

Φοβάστε μια τέτοια εξέλιξη;

«Όλες αυτές οι φήμες είναι προϊόντα φαντασίας και επιθυμιών ανάλογα με τα οικονομικά ή άλλα συμφέροντα. Προσωπικά περιμένω μετά τις εκλογές να δημιουργηθεί άμεσα μια σταθερή κυβέρνηση. Όποιος και αν είναι ο πρωθυπουργός, πρέπει να αναγνωρίζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως ο δημοκρατικά εκλεγμένος πρωθυπουργός. Αυτό μετράει. Δεν μετράει ποιο κόμμα κέρδισε. Βέβαια, κατά την άποψή μου, τα φιλοευρωπαϊκά κόμματα θα τα άκουγαν πιο εύκολα. Ωστόσο, σε καμιά περίπτωση δεν παρέχεται το δικαίωμα στην κ. Μέρκελ ή στον κ. Ολάντ να μη διαπραγματεύεται με κάθε πρωθυπουργό που προέρχεται από άλλα κόμματα. Απλά, πρέπει να είναι μια σταθερή κυβέρνηση, για να έχει έναν λόγο και να κάνει σωστή δουλειά».

Πιστεύετε πως το κλίμα σήμερα στην ΕΕ, μετά και την εκλογή Ολάντ, ευνοεί ένα ελληνικό αίτημα για επιμήκυνση του χρόνου επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων της χώρας;
«Θα πρόσθετα και μετά τις εξελίξεις στην Ισπανία... Πιστεύω ότι τα πράγματα αλλάζουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ήταν σημαντική η εκλογή του Ολάντ, ο οποίος έβαλε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το θέμα της ανάπτυξης. Δηλαδή, εφεξής, κάθε μέτρο λιτότητας πρέπει να συνοδεύεται από μέτρα ανάπτυξης. Ή να είναι σαφές πως ένα μέτρο λιτότητας οδηγεί σε ανάπτυξη. Αυτό είναι σημαντικό και δυστυχώς δεν το έκανε στο παρελθόν ούτε η κ. Μέρκελ ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Τώρα, μετά την εκλογή του Ολάντ και μετά την άτυπη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 23 Μαΐου, και η ίδια η Μέρκελ ετοιμάζει και αναπτύσσει πρωτοβουλίες ανάπτυξης. Είναι μια σημαντική εξέλιξη.

Παρατηρώ όμως και μια δεύτερη μεγάλη εξέλιξη. Δεν παίζουν ρόλο μόνο τα νούμερα και τα οικονομικά στοιχεία, αλλά αρχίζει να λαμβάνεται υπόψη και η ανθρώπινη διάσταση. Όταν σε μια χώρα της ΕΕ, όπως είναι η Ελλάδα, έχουμε κατά 40% αύξηση των αυτοκτονιών, αυτό και μόνο μας φέρνει μπροστά σε μια ανθρώπινη τραγωδία, στην οποία οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν να κλείσουν τα μάτια. Αυτό που συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα θα μπορούσε να συμβεί σε λίγο και στην Ισπανία και στην Πορτογαλία, ακόμη και στην Ιταλία. 'Αρα, μια τέτοια πολιτική, την οποία ζήσανε οι ίδιοι οι Γερμανοί τη δεκαετία του 'Α30 στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, η οποία οδήγησε στο Τρίτο Ράιχ, οι Ευρωπαίοι έχουν καθήκον να τη σταματήσουν.
Για το λόγο αυτό πιστεύω πως είναι εφικτές οι ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για τις υποχρεώσεις της Ελλάδας. Δεν μιλάω για επαναδιαπραγμάτευση. Μιλάμε για ρυθμίσεις, όπως εσείς θέσατε το θέμα της επιμήκυνσης. Πρόκειται για ένα σημαντικό θέμα. Να επισημάνω πως η ίδια η Γερμανία μόλις εφέτος πλήρωσε την τελευταία δόση του χρέους του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου προς τη διεθνή κοινότητα. Πώς λοιπόν σε μια μικρή χώρα, όπως η Ελλάδα, επιβάλλεται η αποπληρωμή του χρέους σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;».

Υπάρχει και ένα άλλο έντονο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, αυτό της ρευστότητας. Τι πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει;

«Εδώ υπάρχουν δύο δυνατότητες για ανάπτυξη. Η μία αφορά τα ευρωπαϊκά κονδύλια των 13 δισ. ευρώ που δικαιούται η Ελλάδα και δεν έχουν απορροφηθεί. Αμέσως μετά τις εκλογές πρέπει δύο η τρία συναρμόδια υπουργεία να δραστηριοποιηθούν έντονα και να ανοίξουν το δρόμο για την υλοποίηση έργων υποδομών στις μεταφορές, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κ.λπ.

Η άλλη είναι τα 10 δισ. ευρώ που θα δοθούν από την ΕΕ στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) από άλλα κονδύλια, σύμφωνα με απόφαση της πρόσφατης, άτυπης συνόδου κορυφής. Η ΕΤΕπ θα συνεργαστεί με ελληνικές τράπεζες για να δανειοδοτούν αυτές, κυρίως, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με τη διαδικασία επιμερισμού του κινδύνου και να ρίξουν κεφάλαια στην αγορά. Θα μπορεί για παράδειγμα να συνεργαστεί η ΕΤΕπ με μια τράπεζα στην Κρήτη ή τη Θεσσαλία και ο επιχειρηματίας θα έχει ένα ευρωπαϊκό δάνειο, μέσω της δικής του τράπεζας εκεί, με ευνοϊκούς όρους».

Πότε βλέπετε να αρχίζει η εισροή αυτών των κονδυλίων στην ελληνική αγορά;
«Η υλοποίηση θα γίνει άμεσα, μετά τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στις 28 και 29 Ιουνίου, δύο εβδομάδες μετά τις εκλογές στην Ελλάδα. Τον Ιούλιο, είμαι σίγουρος, ότι θα αρχίσουν να διοχετεύονται τα κονδύλια αυτά στην ελληνική αγορά».

Τι είναι το αναπτυξιακό πακέτο που επεξεργάζονται οι αρμόδιοι και πρόκειται να αποφασιστεί ή να συζητηθεί στο επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο;
«Είναι μια σειρά έργων υποδομής για την ενέργεια. Οι Γερμανοί, για παράδειγμα, χρειάζονται να εισάγουν ανανεώσιμη ενέργεια από Ελλάδα. Αυτό προϋποθέτει υποδομές. Χρειαζόμαστε μονάδες παραγωγής, δρόμους, χρειαζόμαστε καλώδια. Τώρα υπάρχει η καλωδιακή σύνδεση Ελλάδας - Ιταλίας, αλλά πρέπει να αυξηθεί η δυναμικότητά της.
Οι αρμόδιοι συζητούν τη χρηματοδότηση αυτών των έργων μέσω των λεγόμενων “ομολόγων έργων”. Για να χρηματοδοτηθεί ένα τέτοιο τεράστιο έργο θα εκδοθούν ομόλογα, μάλλον μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στην οποία θα κατατεθεί ένα κονδύλι του προϋπολογισμού της ΕΕ ως εγγύηση. Η ΕΤΕπ θα κάνει μόχλευση των χρημάτων αυτών, μπορεί να βρει και κονδύλια στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, και θα χρηματοδοτεί τα ομόλογα έργου».

Το ομόλογο έργου εκδίδεται ad hoc;

«Ναι, εκδίδεται ad hoc και για ένα συγκεκριμένο έργο».

Ευκαιρία ο τουρισμός υγείας

Πού βλέπετε καλές προοπτικές ανάκαμψης και ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού;

«Στον τουρισμό υγείας. Ένας Γάλλος, για παράδειγμα, που θέλει να κάνει εγχείρηση στο γόνατο, κάτι το οποίο κοστίζει πολύ ακριβά στη χώρα του, θα μπορούσε, αξιοποιώντας τις ρυθμίσεις της ΕΕ για τη διασυνοριακή περίθαλψη, να έρθει στην Ελλάδα. Να κάνει την εγχείρηση εδώ και στη συνέχεια να παραμείνει για την περίοδο ανάρρωσης.

Η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε πρώτο προορισμό όσον αφορά τον τουρισμό υγείας. Αυτό μπορεί να αρχίσει να λειτουργεί άμεσα, δεδομένου ότι τώρα με την κρίση υπάρχει διαθέσιμο το δυναμικό των μεγάλων ιδιωτικών νοσοκομείων.

Αν ανοίξει αυτός ο δρόμος, μπορούν και από χώρες εκτός Ένωσης να έρχονται για θέματα υγείας και να συνδυάζουν την περίθαλψη με ποιοτικό τουρισμό».

Υπάρχει κάποια εξέλιξη στο θέμα ίδρυσης τράπεζας ανάπτυξης στην Ελλάδα;

«Η γερμανική τράπεζα επενδύσεων ΚFW, που δραστηριοποιείται κυρίως στο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, θέλει να δημιουργηθεί κάτι ανάλογο στην Ελλάδα. Τα κεφάλαια, κατά ένα μέρος, θα προέλθουν από ευρωπαϊκά κονδύλια. Επίσης, μια νέα ιδέα είναι ότι θα μπορούσαν να διατεθούν κεφάλαια από την ίδια τη Γερμανία για την τράπεζα των μικρομεσαίων ως επιστροφή από το κατοχικό δάνειο. Το θέμα των αποζημιώσεων είναι ένα μεγάλο θέμα και νομικά υπάγεται σε άλλη κατηγορία.
Το κατοχικό δάνειο είναι ανοιχτό θέμα και Γερμανοί ιστορικοί υποστηρίζουν πως η Ελλάδα δικαιούται την επιστροφή του. Πιστεύω πως θα ήταν μια αξιόλογη ευρωπαϊκή πράξη της Γερμανίας να χρησιμοποιήσει την επιστροφή αυτών των κονδυλίων για επένδυση στην τράπεζα αυτή».

Εξπρες