Στον «αέρα» εξακολουθεί να βρίσκεται το θέμα της ενοικίασης πυροσβεστικών ελικοπτέρων ,με την Κρήτη να στερείται των εναέριων αυτών μέσων πυρόσβεσης τα οποία έχουν αποδειχθεί σωτήρια στα προηγούμενα χρόνια.

Έχοντας ως δεδομένες τις μεγάλες ελλείψεις στις επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις και το ότι φτάσαμε στα μέσα Ιουνίου με υψηλές θερμοκρασίες και πλούσια ξερή βλάστηση, η απουσία των πυροσβεστικών ελικοπτέρων ενδέχεται να αποδειχθεί «τραγική» αφού στις ημιορεινές και ορεινές περιοχές του νησιού η παρέμβασή τους είναι καθοριστική στην κατάσβεση των πυρκαγιών.

Όλα ξεκίνησαν, όταν για την φετινή περίοδο, και προκειμένου να αποφευχθούν «οσμές σκανδάλου» που υπήρχαν για προηγούμενα χρόνια, από το υπ.Προστασίας του Πολίτη αποφασίστηκε η διαδικασία του διαγωνισμού να ανατεθεί σε μιαν υπηρεσία του ΝΑΤΟ (NAMSA) που αναλαμβάνει διαγωνισμούς προμηθειών.

Πράγματι ο διαγωνισμός έγινε για την ενοικίαση 12 πυροσβεστικών ελικοπτέρων τριών διαφορετικών τύπων (βαρέος, μεσαίου και κλειστού).

Μάλιστα, επειδή υπήρξε μεγάλη μείωση του αριθμού των ελικοπτέρων, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Κρήτη θα ερχόταν ένα από αυτά (βαρέος ή μεσαίου τύπου), το οποίο θα στάθμευε στο αεροδρόμιο Χανίων αφού στην Δυτική Κρήτη υπάρχουν οι πλέον ευαίσθητες και δύσκολα προσβάσιμες περιοχές.

Όμως, το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ήταν να κατακυρωθούν τα επτά ελικόπτερα σε μια Τουρκική εταιρεία η οποία τα υπενοικιάζει από την Λευκορωσία μαζί με τα πληρώματά τους.

Και ενώ το πανελλήνιο ασχολείτο με τα μεθεόρτια των εκλογών της 6/5, μια από τις πρώτες ενέργειες του υπηρεσιακού υπουργού Εθνικής Άμυνας κ.Φραγκούλη Φράγκου, ήταν να παρέμβει στον υπ.Προστασίας του Πολίτη κ.Ελ.Οικονόμου.

Επικαλούμενος εθνικούς λόγους, με επιστολή του στις 18/5 ο κ.Φράγκος, ζήτησε από τον κ.Οικονόμου να μην ανατεθεί στην Τουρκική εταιρεία η εναέρια πυρόσβεση.

Το αποτέλεσμα ήταν να «παγώσουν» όλες οι διαδικασίες και να έχουμε φτάσει στα μέσα Ιουνίου, με αξιωματικούς του Πυροσβεστικού Σώματος να χαρακτηρίζουν τις τελικές αποφάσεις ως «κυρίως πολιτικές» για το θέμα.

Παράλληλα εκφράζουν επιφυλάξεις στο τι θα γίνει τελικά με τη μίσθωση των ελικοπτέρων.

Δηλαδή, εάν θα γίνει και πότε νέος διαγωνισμός και εάν θα προλάβουν να έρθουν στην Ελλάδα για να συνδράμουν από αέρος το έργο των πυροσβεστών.

Με αυτά τα δεδομένα η πυροπροστασία στην Κρήτη εξαρτάται από τις (ελλειμματικές σε προσωπικό) επίγειες δυνάμεις πυρόσβεσης και από τα πυροσβεστικά αεροσκάφη που εδρεύουν στην Ελευσίνα, τα οποία εκτός του ότι έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά για τις εδαφολογικές συνθήκες της Κρήτης, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αρκετά προβλήματα βλαβών με αποτέλεσμα να μην είναι όλα διαθέσιμα.

Ναπολέων Σαραντίδης
[email protected]