Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται αν μπορούν να κάνουν κάτι για να προλάβουν τη Νόσο Alzheimer. Ριζική θεραπεία δεν υπάρχει και οι τρόποι πρόληψης της δεν είναι ακόμα πλήρως διευκρινισμένοι. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, αρκετές έρευνες υποστηρίζουν ότι μπορεί να γίνει πρόληψη της νόσου μέσα από την υιοθέτηση ενός συγκεκριμένου τρόπου ζωής. Σε αυτό τον τρόπο ζωής συμπεριλαμβάνονται:

 Η μείωση των αγγειακών παραγόντων κινδύνου, όπως υπέρταση διαβήτης, αυξημένη χοληστερίνη, κάπνισμα και παχυσαρκία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η χοληστερίνη, η οποία όταν βρίσκεται σε επίπεδα πάνω του φυσιολογικού, παράγει μια ουσία η οποία μπορεί να προκαλέσει βλάβες στις εγκεφαλικές πλάκες.

 Σημαντικό ρόλο στην πρόληψη έχει η σωματική άσκηση. Σύμφωνα με έρευνες μάλιστα, η σωματική άσκηση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας στην πρόληψη της νόσου. Δεν υπάρχουν ερευνητικά στοιχεία που να δείχνουν ότι ένα είδος σωματικής άσκησης είναι πιο αποτελεσματικό. Για το λόγο αυτό είναι καλό να ασχοληθείτε με τη σωματική άσκηση που σας ταιριάζει. Ασχοληθείτε για μισή ώρα σχεδόν κάθε μέρα, προσθέτοντας στην καθημερινότητά σας έξυπνες και υγιεινές συνήθειες όπως το να επιλέγετε το περπάτημα αντί το αυτοκίνητο για μικρές αποστάσεις.

 Η διατροφή είναι ένα ακόμα καθοριστικό στοιχείο ενός τέτοιου τρόπου ζωής: καταναλώστε τρόφιμα πλούσια σε ω3 λιπαρά 1-2 φορές την εβδομάδα, όπως ο σολωμός, το σπανάκι, η σαρδέλα και το σκουμπρί. Προσθέστε το ελαιόλαδο στη διατροφή σας. Καταναλώστε φρέσκα φρούτα λαχανικά καθημερινά και όσπρια και ξυρούς καρπούς 1-2 φορές την εβδομάδα. Αποφύγετε τα ζωικά λύπη. Προσθέστε επίσης φυτικές ίνες και γαλακτοκομικά στη διατροφή σας. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε να πίνουμε τουλάχιστον 8 ποτήρια νερό ημερησίως.

 Πέρα από την σωματική άσκηση προτείνετε και η πνευματική άσκηση η οποία αποτελεί και τη γυμναστική του εγκεφάλου. Υπάρχουν πάρα πολλές δραστηριότητες οι οποίες περιλαμβάνουν πνευματική άσκηση από τις οποίες μπορείτε να επιλέξετε αυτή που σας ταιριάζει. Καταρχάς μπορείτε να ξεκινήσετε ένα χόμπι όπως κηπουρική, ζωγραφική, χειροποίητο κόσμημα κ.α. Προσθέστε το διάβασμα στην καθημερινότητα σας, παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια, λύστε σταυρόλεξα ή σουντόκου. Τέλος μη διστάσετε να γυρίσετε ξανά στα θρανία σπουδάζοντας κάτι καινούριο που πάντα σας άρεσε και μη φοβάστε τη νέα τεχνολογία αλλά μάθετε να τη χρησιμοποιείτε.

 Τέλος είναι σημαντικό να φροντίζεται τη συναισθηματική και ψυχολογική σας ισορροπία, όντας με ανθρώπους που αγαπάτε, παιδιά, εγγόνια και φίλους.

Κλείνοντας δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι ένας τέτοιος τρόπος ζωής δε συμβάλει μόνο στην πρόληψη της νόσου Alzheimer αλλά θα σας βοηθήσει να γεράσετε υγιείς, ενεργοί και ευτυχισμένοι.

Μανιώρου Κάλλια
Συμβουλευτική Ψυχολόγος MC
(Βιογραφικό Σημείωμα)