Ολγα Κεφαλογιάννη, υπουργός Τουρισμού: «Για την απρόσκοπτη ανάπτυξη του τουρισμού, η διάχυση και η επικάλυψη αρμοδιοτήτων δεν βοηθούν, αλλά, αντίθετα, δημιουργούν προσκόμματα και ανασταλτικούς παράγοντες».

Δεν απορρίπτει το ενδεχόμενο ενίσχυσης του τουρισμού με αρμοδιότητες, ώστε να υπάρξουν ταχύτατες αντιδράσεις για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος που έχει δημιουργηθεί στις αγορές του εξωτερικού, η υπουργός Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη.

Μιλώντας στη «Ν» για πρώτη φορά από την ανάληψη των καθηκόντων της, θεωρεί ότι, πέρα από αρμοδιότητες, άμεση προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η καλύτερη οργάνωση και συνεργασία των υπηρεσιών και η αμεσότερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση όλων των υποθέσεων.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το σχέδιό της για καθιέρωση ενός one stop shop, που θα πετύχει μια κάθετη και αποτελεσματική οργάνωση. Ξεδιπλώνοντας τις σκέψεις της, η κα Κεφαλογιάννη θέτει ζήτημα μείωσης ΦΠΑ σε όλο το πακέτο του τουρισμού και επανεξέτασης του τέλους εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων, προκειμένου να καταστούν πιο ανταγωνιστικά. Σε ό,τι αφορά τη φετινή σεζόν, αναφέρει ότι το κλίμα για τον ελληνικό τουρισμό, μετά το σχηματισμό κυβέρνησης, βελτιώνεται θεαματικά.

Για την ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα μας, θεωρείτε απαραίτητη προϋπόθεση τη συγκέντρωση όλων εκείνων των αρμοδιοτήτων, για να λειτουργήσει σε θεσμικό επίπεδο ο τουρισμός χωρίς αγκυλώσεις και αδυναμίες. Σε ποιες αρμοδιότητες αναφέρεστε και πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος τους;

«Ο τουρισμός αποτελεί έναν τομέα με πολυσχιδή δράση, που έχει συνάφεια με πολλούς χώρους, πεδία ευθύνης και αρμοδιότητες που απορρέουν. Είναι αυτονόητο ότι, για την απρόσκοπτη ανάπτυξη, η διάχυση και η επικάλυψη αρμοδιοτήτων δεν βοηθούν, αλλά, αντίθετα, δημιουργούν προσκόμματα και ανασταλτικούς παράγοντες.

Ιδίως σήμερα, που απαιτείται μια άμεση αντίδραση, με ταχύτατες διαδικασίες για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος που έχει δημιουργηθεί στις αγορές του εξωτερικού, εξαιτίας εξωγενών με τον τουρισμό παραγόντων.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί όχι κατ' ανάγκην με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από συναρμόδια υπουργεία, αλλά με την καλύτερη οργάνωση και συνεργασία των υπηρεσιών, την αμεσότερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση όλων των υποθέσεων. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο ρόλος μιας κυβέρνησης και, ειδικά για τον τουρισμό, που αποφασίσθηκε από τον πρωθυπουργό να αποκτήσει και πάλι τη θεσμική αυτονομία του, η διάσταση αυτή αποτελεί άμεση προτεραιότητα».

Ακόμα ένα πολύ σημαντικό σημείο που έχετε θίξει, είναι ή έκδοση βίζας Schengen. Κίνηση πολύ σημαντική για την προσέλκυση τουριστών από τις νέες και αναπτυσσόμενες αγορές, όπως είναι η Κίνα. Ωστόσο, για να προχωρήσει αυτό το θέμα, χρειάζεται ο συντονισμός όλων των φορέων, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Υπάρχουν κάποιες τελευταίες θετικές εξελίξεις για το θέμα. Πόσο γρήγορα θεωρείτε ότι θα προχωρήσει και πόσο θα ενισχύσει τη δυναμική του ελληνικού τουρισμού;

«Η επίσπευση των διαδικασιών έκδοσης βίζας αποτελεί ένα κρίσιμο θέμα για τον ελληνικό τουρισμό. Θα εργασθούμε σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών για την ταχύτερη διεκπεραίωση σχετικών αιτημάτων, ενώ, παράλληλα, θα εξαντλήσουμε όλες τις δυνατότητες που υπάρχουν σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης και εντός των υποχρεώσεων που έχουμε.

Για παράδειγμα, αυτή την περίοδο και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, εφαρμόζουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τα νησιά του Νοτίου και Ανατολικού Αιγαίου, με την Τουρκία, με βάση το οποίο εκδίδονται ταχύτερα θεωρήσεις βίζας για τουρίστες που θέλουν να ταξιδέψουν προς την Ελλάδα. Τα αποτελέσματα είναι θετικά και θα εξετάσουμε περιπτώσεις μόνιμων λύσεων».

Σε ό,τι αφορά τις κινήσεις για την προσέλκυση κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, ειδικά από τις αγορές της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, μπορείτε να μας πείτε ποιες θα είναι αυτές και πόσο, κατά την άποψή σας, θα αλλάξουν προς το θετικότερο τις κρατήσεις;

«Οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για τον ελληνικό τουρισμό, στην παρούσα φάση. Θα αναστρέψουν την αρνητική εικόνα και θα περιορίσουν τις απώλειες. Για το σκοπό αυτό, θα έχουμε στοχευμένες ενέργειες σε επίπεδο προβολής και δημοσίων σχέσεων, ενεργοποιώντας όλο το ''οπλοστάσιο'' που διαθέτουμε και τις δυνατότητες που υπάρχουν.

Στο πλαίσιο αυτό, τις προηγούμενες ημέρες είχα μια πρώτη συζήτηση με τους πρεσβευτές της Γερμανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ ανάλογες επαφές θα γίνουν και για άλλες χώρες. Τα πρώτα συμπεράσματα είναι θετικά. Η εικόνα για τον ελληνικό τουρισμό, αμέσως μετά τις εκλογές και το σχηματισμό κυβέρνησης, αλλάζει. Εμπεδώνεται ένα αίσθημα ασφάλειας, που ούτως ή άλλως υπάρχει, και το κλίμα βελτιώνεται θεαματικά».

Μιλήσατε, επίσης, για μείωση της γραφειοκρατίας και απλοποίηση των διαδικασιών. Οι στόχοι αυτοί έχουν τεθεί και στο παρελθόν, αλλά απέτυχαν. Ποιο είναι το σχέδιό σας;

«Να καθιερώσουμε το one stop shop. Δεν νοείται, στην εποχή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, να υπάρχουν γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και διάφορες αβελτηρίες που αποθαρρύνουν και απομακρύνουν όλους όσοι ενδιαφέρονται για τον ελληνικό τουρισμό. Το σχέδιο αφορά σε μια κάθετη και αποτελεσματική οργάνωση, που στο επίκεντρό της θα έχει την ταχύτερη και αμεσότερη διεκπεραίωση όλων των υποθέσεων».

«Η μείωση του ΦΠΑ θα λειτουργήσει καθοριστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου τουριστικού προϊόντος».

Ενα αίτημα του τουριστικού κόσμου είναι η μείωση του ΦΠΑ σε όλο το τουριστικό πακέτο. Θεωρείτε ότι μπορούμε να αποσπάσουμε τη θετική γνώμη της τρόικας, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα;

«Η μείωση του ΦΠΑ θα λειτουργήσει καθοριστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου τουριστικού προϊόντος. Οι επιχειρηματίες του ξενοδοχειακού κλάδου έχουν δεσμευτεί ότι η μείωση θα διαχυθεί στις τιμές. Αυτό είναι κάτι που υπάρχει στο πνεύμα της τρόικας. Αλλωστε, μέτρα ελήφθησαν από την προηγούμενη κυβέρνηση με την προτροπή της τρόικας, με απώτερο σκοπό την τόνωση της ανταγωνιστικότητας, και η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και τον τουρισμό είναι κάτι που κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση».

Αναφερθήκατε, επίσης, και στην αναθεώρηση του χωροταξικού, με ξεκάθαρους κανόνες. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει; Υπάρχει κάποιο παράδειγμα;

«Το χωροταξικό για τον τουρισμό πρέπει να λειτουργεί ως επιταχυντής και να αποτελεί προϋπόθεση ανάπτυξης. Ο χωροταξικός σχεδιασμός θα αναθεωρηθεί με ξεκάθαρους κανόνες και όρους για την ανάπτυξη των τουριστικών δραστηριοτήτων σε διάφορες περιοχές της χώρας, ανάλογα με τις δυνατότητές τους. Επίσης, θα θεσπισθεί ένας νέος επενδυτικός νόμος, με περισσότερες τουριστικές δραστηριότητες και κίνητρα».

Ο τομέας της στρατηγικής των αερομεταφορών είναι κρίσιμης σημασίας για την προσέλκυση τουριστών στη χώρα μας, αφού για παράδειγμα δεν έχουμε απευθείας πτήσεις με την Κίνα, ενώ, από το φθινόπωρο, αναμένεται να μην έχουμε ούτε με τις ΗΠΑ. Τι σχεδιάζετε να κάνετε, ώστε η Ελλάδα να μπει ξανά στο χάρτη των αερομεταφορών;

«Η αναμόρφωση και βελτίωση του τουριστικού προϊόντος διαμορφώνει συνθήκες ζήτησης στην αγορά. Και αυτό δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση στις αερομεταφορές. Η Ελλάδα ήταν και θα γίνει και πάλι με εντονότερο τρόπο επίκεντρο στη διεθνή τουριστική κίνηση. Εξω από το σχεδιασμό δεν θα μπορούσε να μείνει η διαμόρφωση στρατηγικής αερομεταφορών, που θα βελτιώσει την προσβασιμότητα των προορισμών και θα οδηγήσει στην επανεξέταση του τέλους εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων, προκειμένου να καταστούν πιο ανταγωνιστικά».

Στο νέο επενδυτικό νόμο, ποιες, κατά την άποψή σας, θα πρέπει να είναι οι τουριστικές δραστηριότητες που θα πρέπει να ενταχθούν;

«Δραστηριότητες στο πλαίσιο των θεματικών ενοτήτων στον τουρισμό, που αναβαθμίζουν το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών και εμπλουτίζουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Ετσι, το εγχώριο τουριστικό προϊόν θα γίνει πιο ανταγωνιστικό και ελκυστικό για τουρίστες, αλλά και επενδυτές».

Επίσης, θα ήθελα να σας ρωτήσω τι σκοπεύετε να κάνετε μακροπρόθεσμα για τον περιορισμό της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού.

«Αυτό ακριβώς που σας είπα για τις θεματικές ενότητες, έχει απόλυτη εφαρμογή και στον επιδιωκόμενο στόχο για άμβλυνση της εποχικότητας. Με τις θεματικές ενότητες, που αναπτύσσονται και σε χρόνο εκτός αιχμής (π.χ. συνέδρια, τουρισμός υγείας, αθλητικός τουρισμός, θρησκευτικός κ.ά.), θα επιτύχουμε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που αποτελεί πάγιο θέμα του ελληνικού τουρισμού και, παράλληλα, καλύτερη κατανομή του τουριστικού προϊόντος».

Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, είπατε ότι, μέσα σε δύο χρόνια, πρέπει να έχει ανακάμψει. Πώς μπορεί να γίνει αυτό;

«Δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις. Η Αθήνα πρέπει άμεσα να αποκτήσει την τουριστική εικόνα και την αίγλη που της αξίζει. Μια από τις πρώτες συναντήσεις που είχα, ήταν με το δήμαρχο Αθηναίων, Γ. Καμίνη. Συζητήσαμε τις συνέργειες που μπορούμε να αναλάβουμε και τα άμεσα μέτρα που πρέπει να λάβουμε, ώστε, επιτέλους, να προστατευθεί αυτή η ταλαιπωρημένη πόλη».

Εφόσον τώρα μπουν οι βάσεις για το 10ετές σχέδιο που έχετε στο μυαλό σας, πώς φαντάζεστε τον ελληνικό τουρισμό σε 10 χρόνια από τώρα;

«Καλύτερο, με περισσότερες επιλογές και ποιότητα, πιο ανταγωνιστικό, στηριζόμενο σε γερές βάσεις και με δυνατά θεμέλια υγιούς ανάπτυξης, που θα προσφέρει μεγαλύτερους πόρους στην εθνική οικονομία και περισσότερες θέσεις εργασίας».

naftemporiki.gr