Βρετανοί ερευνητές ανακάλυψαν ακόμη οκτώ τμήματα του γενετικού κώδικα του ανθρώπου που σχετίζονται με την οστεοαρθρίτιδα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό στο 11.
Οι κληρονομικοί παράγοντες αναλογούν τουλάχιστον στο 50% των πιθανοτήτων που έχει το άτομο να εκδηλώσει οστεοαρθρίτιδα, εκτιμούν οι ειδικοί. Η κατανόηση των παραγόντων αυτών μπορεί να συντελέσει σε καλύτερη θεραπεία της νόσου.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο The Lancet, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Νιουκαστλ συνέκριναν το DNA 7.400 Βρετανών πασχόντων με οστεοαρθρίτιδα με αυτό 11.000 υγιών εθελοντών. Αυτό επέτρεψε στους επιστήμονες να βρουν τις πιο «ένοχες» περιοχές του γενετικού κώδικα για να τις μελετήσουν σε βάθος.
Η εργασία επαναλήφθηκε σε ξεχωριστή ομάδα 7.500 ατόμων με οστεοαρθρίτιδα και 43.000 ανθρώπους χωρίς τη νόσο από την Ισλανδία, την Εσθονία, την Ολλανδία και την Μ.Βρετανία.
Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν τις τρεις ήδη υπάρχουσες γενετικές μεταλλάξεις, ενώ εντόπισαν και οκτώ νέες που σχετίζονται με την οστεοαρθρίτιδα.
Τώρα θα πρέπει να συνεχιστεί η μελέτη για να εντοπιστούν οι ουσιαστικές αλλαγές στο DNA εντός των γενετικών περιοχών, ώστε να εδραιωθεί ο τρόπος που οι τροποποιήσεις αυτές συντελούν τελικά στην οστεοαρθρίτιδα.
Η μετάλλαξη που έχει την ισχυρότερη επίδραση εντοπίζεται στην περιοχή του γονιδίου GNL3, το οποίο παράγει την πρωτεΐνη που παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρηση του κυττάρου.
Οι άλλες τρεις βρίσκονται σε γενετικές περιοχές που εμπλέκονται στην ρύθμιση του χόνδρου, της ανάπτυξης του οστού και του σωματικού βάρους.
Ο Δρ Τζον Λουγκλιν, καθηγητής Μυοσκελετικής Έρευνας στο Πανεπιστήμιο του Νιουκαστλ εξηγεί ότι «γνωρίζω πως η οστεοαρθρίτιδα είναι οικογενειακή υπόθεση και αυτό οφείλεται σε γονίδια που κληροδοτούν οι γονείς στα παιδιά τους. Στην μελέτη καταφέραμε να αποδείξουμε με βεβαιότητα ότι υπάρχουν συγκεκριμένες γενετικές περιοχές που αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση της οστεοαρθρίτιδας. Είναι η πρώτη φορά που επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο για μια περίπλοκη ασθένεια όπως η οστεοαρθρίτιδα».

health.in.gr