Εν μέσω θέρους, πλοία αλλάζουν γραμμές, αποσύρονται από την κυκλοφορία, μέχρι και πωλούνται, δείγμα των καιρών που βιώνει η ακτοπλοΐα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε όλη τη Μεσόγειο.

Αλλες χρονιές, τέτοιες ημέρες οι ακτοπλόοι το μόνο που έκαναν ήταν να «κόβουν εισιτήρια». Τώρα, επεξεργάζονται σχέδια επιβίωσης, καθώς η ισχνή αναλαμπή του θέρους δεν τους επιτρέπει να εξετάζουν υγιή σενάρια για το χειμώνα που έρχεται, εάν δεν ληφθούν επιπλέον μέτρα.

Είχε προηγηθεί εδώ και ένα χρόνο η δημιουργία της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ-Attica Group με στόχο τη μείωση του κόστους και την επίτευξη οικονομιών κλίμακας.

Στη συνέχεια ακολούθησε η Minoan Lines του ομίλου Grimaldi, η οποία από το χειμώνα ξεκίνησε τη διαδικασία αποχώρησης από τη γραμμή της Βενετίας, κίνηση που ολοκλήρωσε πρόσφατα, αποσύροντας τα δύο πλοία της, «Εuropa palace» και «Olympia Palace» από τη συγκεκριμένη γραμμή. Μία γραμμή, στην οποία η Minoan Lines είχε παρουσία πάρα πολλά χρονιά, σχεδόν από την έναρξη της δραστηριότητας της.

Αρχικά, η εταιρεία απέσυρε το ένα πλοίο από τη γραμμή και στη συνέχεια το δρομολόγησε στη γραμμή της Ανκόνας, όπου είχε άλλα δύο πλοία. Στη συνέχεια απέσυρε και το άλλο, για να καταλήξει τελικά να τα ναυλώσει και τα δύο σε άλλη εταιρεία.

Σημειώνεται ότι η γραμμή της Βενετίας στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου καταγράφει μείωση της κίνησης κατά 16% στα φορτηγά, κατά 33% στους επιβάτες και 31% στα Ι.Χ.

Τα δύο πλοία ναυλώθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, στην ιταλική εταιρεία Compagnia Italiana di Navigazione (CIN) στην οποία περιήλθε ο έλεγχος της κρατικής ιταλικής ακτοπλοϊκής εταιρείας Tirrenia.

Στην CIN αρχικά συμμετείχε και ο όμιλος Grimaldi, ο οποίος όμως αποχώρησε (μαζί με τη Marinvest) από το επιχειρηματικό σχήμα, τον Απρίλιο του 2012 και έτσι έληξε και ο έλεγχος που πραγματοποιούσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αντικείμενο την ενδεχόμενη παραβίαση κανόνων ανταγωνισμού στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Tirrenia. Τα δύο πλοία ναυλώθηκαν και δεν πουλήθηκαν, ανέφεραν στη «Ν» κύκλοι της Minoan Lines.

Τα σενάρια βέβαια, μετά την εξέλιξη αυτή, που ακούγονται στην Ακτή Μιαούλη για το μέλλον των Μινωικών Γραμμών είναι πολλά. Σημειώνεται ότι η Minoan Lines έχει δύο ιδιόκτητα πλοία στη γραμμή του Ηρακλείου, ενώ τα άλλα δύο που έχει δρομολογημένα στη Ανκόνα, τα «Cruise Olympia» και «Cruise Europa», τα έχει ναυλωμένα από εταιρεία του ομίλου Grimaldi. Τα άλλα τρία ιδιόκτητα πλοία της (Ikarus Palace», «Europa Palace» και «Olympia Palace») τα έχει ναυλώσει στον όμιλο και τα διαχειρίζεται αυτός.

Η ΑΝΕΚ παραμένει στη γραμμή της Βενετίας μόνη της μετά την αποχώρηση της Minoan Lines, με δύο πλοία, τα «Κρήτη Ι» και «Κρήτη ΙΙ», τα οποία «ανέβασε» εκεί μετά την απόφασή της να ναυλώσει τα Λευκά Ορη και Σοφοκλής Βενιζέλος σε εταιρεία στην Απω Ανατολή με οψιόν και την πώλησή τους, η οποία, αν και η αγορά θεωρεί ότι έχει ολοκληρωθεί, ανώτατα στελέχη της εταιρείας σημειώνουν ότι κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει.

Αλλαγές στο εσωτερικό

Αλλαγές όμως έχουν δρομολογηθεί και στο εσωτερικό, με σημαντικότερη στην παρούσα φάση την πώληση της γραμμής και των πλοίων που είχε στον Αργοσαρωνικό η Ηellenic Seaways στην οικογένεια Ηλιόπουλου, η οποία ελέγχει τη SeaJets.

Το τίμημα ανέρχεται στα 12 εκατ. ευρώ και αφορά την πώληση δύο ταχύπλοων, έξι υδροπτέρυγων και δύο συμβατικών πλοίων. Ο πρόεδρος της Hellenic Seaways, Γιάννης Βαρδινογιάννης, επεδίωκε περισσότερο από ένα χρόνο να απεμπλακεί η εταιρεία από τη δραστηριότητα αυτή που ήταν ζημιογόνα και πολύ κοστοβόρα και κινδύνευε, σύμφωνα με τον ίδιο, να παρασύρει όλη την εταιρεία.

(ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected])

Τραπεζικές πιέσεις

Οι ακτοπλοϊκές προχωρούν σε κινήσεις αναδιοργάνωσης ή αναδιάρθρωσης στόλων με στόχο τη μείωση των ζημιών, πιεζόμενες βέβαια και από τις τράπεζες, οι οποίες βλέπουν ότι ο κλάδος θα έχει έναν ακόμη χρόνο με πολύ μεγάλες ζημιές.

Ολες αυτές οι κινήσεις από τους πλοιοκτήτες, στο εξωτερικό και εσωτερικό υπηρετούν ουσιαστικά μία «κοινή» άποψη, που είναι ο εξορθολογισμός του στόλου των εταιρειών με τέτοιο τρόπο που να ανταποκρίνεται στα τρέχοντα δεδομένα της ζήτησης.

Στο τέλος αυτών των κινήσεων δεν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν και σημαντικές αλλαγές και σε μετοχικό επίπεδο, καθώς και την είσοδο νέων παικτών στο χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας. Αυτό όμως προϋποθέτει μία γενικότερη «συμφωνία» που δεν αφορά μόνο γραμμές, πλοία και μετοχές, αλλά και σημαντικές αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο λειτουργίας του κλάδου. Αλλαγές που έχουν προταθεί στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος και καλείται να λάβει τις αποφάσεις. Οι αλλαγές αυτές δεν μπορεί παρά να έχουν στόχο τη μείωση του κόστους έτσι ώστε τα νέα επιχειρηματικά σχήματα να είναι βιώσιμα στις δύσκολες οικονομικά συνθήκες που βιώνει η χώρα.

Σε μία τέτοια περίπτωση και οι τράπεζες στα χέρια των οποίων είναι άλλωστε οι ελληνικών συμφερόντων ακτοπλοϊκές εταιρείες θα μπορούσαν να εξετάσουν τη χρηματοδότηση των νέων σχημάτων εξασφαλίζοντας έτσι και τα δάνεια ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ που έχουν δώσει στις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.

Κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων με στόχο τη δημιουργία ενός μεγάλου ακτοπλοϊκού ομίλου είναι ευπρόσδεκτες έχουν όμως νόημα όταν το νέο σχήμα που θα προκύψει θα είναι βιώσιμο τονίζουν στη «Ν» κορυφαίοι παράγοντες της ακτοπλοΐας.

(naftemporiki.gr)