Ο αγαπημένος από μικρούς και μεγάλους Μίκυ Μάους και η τρελοπαρέα του θα πιάσουν λιμάνι στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στον Πειραιά και στη Μύκονο! Μια πλωτή Disney Land θα καταπλεύσει στα καταγάλανα ελληνικά νερά από το 2013 ανοίγοντας ένα νέο κεφαλαίο στην ελληνική κρουαζιέρα και δίνοντας νέα προοπτική στα συγκεκριμένα λιμάνια αφού δραστηριότητες της συγκεκριμένης εταιρείας επεκτείνονται και στη στεριά.

Πιο συγκεκριμένα, η Disney Cruise Line ανακοίνωσε ότι προγραμματίζει για το 2013 από δύο προσεγγίσεις σε Μύκονο και Πειραιά με το πλοίο Disney Magic, γεγονός που δεν θα ήταν καν είδηση αν δεν αφορούσε την συγκεκριμένη εταιρεία.

Και αυτό γιατί πρόκειται για μια κατ’ εξοχήν αμερικανική εταιρεία κρουαζιέρας που γεννήθηκε από τα σπλάχνα του ομίλου παιδικής διασκέδασης Disney και απευθύνεται σε μια αγορά που η ίδια περιγράφει ως «Μiddle of America».

Δημογραφικά ο όρος παραπέμπει στον πληθυσμό του μεσαίου γεωγραφικού κορμού των ΗΠΑ, που ταυτίζεται σε μεγαλο βαθμό με τις παραδοσιακές αρχές που «έκτισαν» τον όμιλο Disney και ακόμη αποτελούν κεντρικό στοιχείο της εικόνας του.

Με την Disney Cruise Line, που ξεκίνησε πριν 15 περίπου χρόνια με δύο ειδικά σχεδιασμένα πλοία, ο όμιλος Disney κατάφερε να «μεταφέρει» την τεράστια εμπειρία του από θεματικά πάρκα σε ένα προϊόν κρουαζιέρας με τόσο έντονα χαρακτηριστικά, που είναι μοναδικό στο είδος του. Ακολουθώντας πιστά το μητρικό branding, η DCL λειτουργεί ως προέκταση των πάρκων και στις ΗΠΑ πολλές κρουαζιέρες της πουλιούνται ως πακέτο διακοπών, μαζί με το θεματικό συγκρότημα Disney του Orlando.

Ακόμη και ο ιδιόκτητος επιβατικός σταθμός στο Port Canaveral, που είναι το μόνιμο home port της DCL στις ΗΠΑ, έχει μετατραπεί σε αναπόσπαστο τμήμα της θεματικής εμπειρίας Disney. Με την αύξηση της χωρητικότητας της DCL που έφερε η πρόσφατη παραλαβή δύο νέων κρουαζιερόπλοιων, η εταιρεία έπρεπε εμπορικά να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές κρουαζιέρας, τουλάχιστον σε εποχική βάση.

Η Μεσόγειος

Προσφέροντας ταξίδια στην Ευρώπη θα μπορούσε να ενισχύσει την ζήτηση στην βασική της αγορά, αλλά και να διευρύνει την πελατεία της τοπικά με εφόδιο το παγκοσμίως αναγνωρίσιμο brand της. Έτσι, άρχισε να προωθείται συστηματικά στην Αγγλική και την Ισπανική αγορά και το 2007 έκανε την πρώτη δοκιμή, με ένα περιορισμένο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα κρουαζιέρας.

Το 2010 επανήλθε δριμύτερη και έκτοτε έχει εκτελέσει δύο πολύ επιτυχημένες σεζόν στην Δυτική Μεσόγειο με homeport την Βαρκελώνη. Από το 2011, το Μεσογειακό πρόγραμμα της DCL ενισχύθηκε με περισσότερες αναχωρήσεις από Βαρκελώνη και η εποχιακή παρουσία της στην Ευρώπη φάνηκε να οριστικοποιείται. Ήταν λοιπόν θέμα χρόνου να δοκιμάσει τα νερά και στην Ανατολική Μεσόγειο και αν το 2013 μείνει ικανοποιημένη, είναι πιθανό στο μέλλον να προγραμματίσει και home porting στην περιοχή, για να επεκτείνει εμπορικά το Ευρωπαϊκό της πρόγραμμα. Δηλαδή να έχει βάση της ένα ελληνικό λιμάνι.

Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η DCL στην Ευρώπη είναι και η δυνατότητα διασφάλισης ενός έντονου θεματικού στοιχείου στα «εκτός έδρας» home ports. Στο λιμάνι της Βαρκελώνης έπρεπε να γίνει ολόκληρη επιχείρηση για να μετατραπεί το Terminal C σε μια εμπειρία τύπου Disney. Επίσης, οι τοπικοί πράκτορες της Βαρκελώνης, αλλά και των λιμανιών τρανζιτ, προσέλαβαν και εκπαίδευσαν - βάσει προδιαγραφών της εταιρείας - ειδικό προσωπικό για τις διάφορες ανάγκες animateur και συνοδείας παιδιών στην στεριά.

«Η μεγάλη δύναμη της DCL είναι βέβαια στις νεαρές ηλικίες και την θερινή σεζόν υποδέχεται τουλάχιστον 800 με 1000 παιδιά ανά αναχώρηση. Όμως προσελκύει και ενήλικες, που γίνονται αρκετοί μαζί με τους γονείς και τους συνοδούς των παιδιών και πρέπει να περάσουν και αυτοί καλά. Οπωσδήποτε δεν είναι ένα προϊόν που επεκτείνεται στην ενήλικη διασκέδαση στο βαθμό που το κάνουν άλλες εταιρείες, αλλά προσφέρει όλες τις υπηρεσίες που βρίσκει κανείς σε σύγχρονα κρουαζιερόπλοια» επισημαίνουν στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας με διεθνή εμπειρία:

«Εκεί όμως που η DCL δίνει μεγάλη έμφαση στην ηλικιακή εξειδίκευση είναι στο χερσαίο προϊόν, όπου για κάθε προορισμό σχεδιάζει ιδιαίτερα σύνθετα προγράμματα που κατηγοριοποιούνται σε ξεχωριστές επιλογές «μόνο για παιδιά», «για παιδιά και γονείς μαζί» και «μόνο για ενήλικες». Λίγες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν να αντιμετωπίσουν ένα τόσο περίπλοκο πρόβλημα διαφοροποίησης και για αυτό, η ευελιξία που απαιτούν τα προγράμματα της σε τοπικό επίπεδο είναι τουλάχιστον ασυνήθιστη. Ένα καλό παράδειγμα είναι στην Βαλλέττα της Μάλτας, όπου η DCL μετέτρεψε μια κλασσική τουριστική περιήγηση στην ιστορική πόλη σε ένα ευφάνταστο κυνήγι θησαυρού για παιδιά. Για να επιτευχθεί όμως αυτό με την απαιτούμενη ασφάλεια και ποιότητα, χρειάστηκε η συνεργασία αρχών, τοπικών παραγόντων και σχεδόν όλου του ιστορικού κέντρου, όπου από καταστηματάρχες μέχρι και απλοί πολίτες συμμετείχαν πρόθυμα και ενεργά στο παιχνίδι» και καταλήγουν:

«Μπορεί η DCL να είναι ένα ιδιαίτερο παράδειγμα, ίσως και ακραίο, αλλά κάθε εταιρεία κρουαζιέρας θέλει να διαφοροποιείται και να τονίζει τα χαρακτηριστικά του brand της σε όλες τις πτυχές της εμπειρίας που προσφέρει. Γι’ αυτό δεν μπορεί ένας προορισμός ούτε να προσελκύσει ούτε να εξυπηρετήσει την κρουαζιέρα ως ένα ενιαίο και ομοιογενές πράγμα. Γνώση των ιδιαιτεροτήτων της αγοράς και εξειδίκευση είναι ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας...»

Χερσαία προγράμματα

Η νέα τάση στον ανταγωνισμό μεταξύ εταιρειών κρουαζιέρας στηρίζεται περισσότερο από ποτέ στην ποιότητα των χερσαίων προγραμμάτων και για αυτό, το επίπεδο συνεργασίας που προσφέρουν οι προορισμοί αποτελεί βασικό κριτίριο επιλογής. Επίσης, καθώς τα χερσαία προγράμματα είναι ζωτικά για την κερδοφορία των εταιρειών στην Μεσόγειο, ένα άλλο κριτίριο επιλογής ενός λιμανιού έχει να κάνει με την ποικιλία, την φρεσκάδα και την ευρηματικότητα των τουριστικών δραστηριοτήτων που προσφέρει.

«Για αυτό οι προορισμοί κρουαζιέρας, όσο γνωστοί και αν είναι, δεν μπορούν πια να επαναπαύονται στα κλασσικά τους θέλγητρα, αλλά πρέπει να επιστρατεύσουν φαντασία και κόπο για να βρουν τρόπους να προσφέρουν καινούργια πράγματα.

Όσο για το home porting, η ευελιξία που έχει επιδείξει το λιμάνι της Βαρκελώνης για την εξυπηρέτηση του Μίκυ Μάους έχει πολλά να μας διδάξει για το πως παίζεται αυτό το παιχνίδι για να κερδηθεί» υπογραμμίζουν στελέχη εταιρειών κρουαζιέρας.

 

protothema.gr