Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στην Ελλάδα ακόμη σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς έφθασε τα 14 δισ. ευρώ την περασμένη χρονιά, ενώ τα τελευταία 11 χρόνια έχει ανέλθει στα 154 δισ. ευρώ.

Το πρόβλημα είναι ότι το 50% των χρημάτων αυτών ξαναφεύγουν στο εξωτερικό, αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ακόμη οι μηχανισμοί που θα ευνοήσουν τις επενδύσεις. Ο ελληνικός εφοπλισμός έχει κατ’ επανάληψη ζητήσει τη μείωση της γραφειοκρατίας που στραγγαλίζει κάθε σκέψη για να επενδυθούν λεφτά.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το νεοσύστατο υπουργείο έθεσε ως προτεραιότητά του την προσέλκυση εφοπλιστικών κεφαλαίων. Είναι οξύμωρο η ελληνική κυβέρνηση να αναζητά με αγωνία οικονομικούς πόρους και την ίδια ώρα να αφήνει τα δισεκατομμύρια από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα να φεύγουν στο εξωτερικό, ενώ δεν εκμεταλλεύεται και τα εφοπλιστικά κεφάλαια γενικότερα από δραστηριότητες στο εξωτερικό.

Το θέμα αυτό στις 2 Ιουλίου μεταξύ του Χιώτη υπουργού και του επικεφαλής της Task Force Χορστ Ράιχενμπαχ στη συνάντηση που είχαν στο κτίριο της Ακτής Βασιλειάδη. Ισως δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώτος υπουργός που επισκέφθηκε ο κ. Ράιχενμπαχ μόλις πάτησε το πόδι του στο «Ελ. Βενιζέλος» ήταν ο κ. Μουσουρούλης. Μάλιστα όταν ρωτήθηκε εκείνο το απόγευμα της Δευτέρας γιατί το πρώτο υπουργείο που πήγε ήταν το Ναυτιλίας τόνισε: «Γιατί εδώ έχω έναν φίλο και συνάδελφο από τις Βρυξέλλες».

 Ο υπουργός παρουσίασε και ανέλυσε ένα 10ετές σχέδιο που αφορά όλους τους τομείς, όπως λιμάνια, ποντοπόρος ναυτιλίας, ακτοπλοΐα και ζήτησε από τον Ράιχενμπαχ τη στήριξη της Ε.Ε. με χρηματοδότηση από όλα τα Ταμεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη δημιουργία του One Stop Shop, το οποίο θα απλοποιεί τις διαδικασίες για επενδύσεις. Στον κ. Ράιχενμπαχ δόθηκαν τα βασικότερα σημεία του σχεδίου.

Ο Κωστής Μουσουρούλης, με την εμπειρία των 17 ετών στις Βρυξέλλες, επιδιώκει να δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο στη ναυτιλία ώστε όλοι να μπορούν να κινούνται πιο γρήγορα από τον πλοιοκτήτη ως τον ναυτικό.

Σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με το προεδρείο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο υπουργός Ναυτιλίας τούς ξεκαθάρισε ότι επιδιώκει τη σταθερότητα ναυτιλιακού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ έθεσε ως στόχους:

1. Την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης ως επένδυση για την απασχόληση σε μια κρίσιμη εποχή για τη χώρα.

2. Την ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας.

3. Την αναβάθμιση της ελληνικής ναυτιλιακής διπλωματίας.

4. Την ανάπτυξη και προσέλκυση επισκευαστικού έργου στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Το επόμενο στοίχημα της κυβέρνησης είναι να φέρει περισσότερα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, το οποίο αποδυναμώνεται αργά αλλά σταθερά πέφτοντας κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 2.000 καραβιών. Αυτό ζήτησε επισταμένως ο υπουργός από το προεδρείο της Ενωσης.

Οσον αφορά την προσέλκυση των εφοπλιστικών δανείων στην Ελλάδα το protothema.gr είναι σε θέση να γνωρίζει ότι υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου υπό τον συντονισμό του κ. Μουσουρούλη έχουν προχωρήσει στον καταρτισμό των πρώτων βημάτων που πρέπει να γίνουν. Ο χρόνος πιέζει και αυτό το γνωρίζουν στην κυβέρνηση. Ειδικότερα, στον φάκελο υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις που χωρίζονται ως εξής:

Σκέψεις - σχεδιασμός

Στόχος η απλούστευση των διοικητικών διαδικασίων που σχετίζονται με την εν γένει ναυτιλιακή και παραναυτιλιακή δραστηριότητα (maritime cluster) μέσω της μηχανοργάνωσης και πιστοποίησης υπηρεσιών και διευθύνσεων του υπουργείου. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προσέλκυση του ναυτιλιακού κεφαλαίου, η άμεση εξυπηρέτηση και διεκπεραίωση υποθέσεων για όλους τους εμπλεκόμενους στη ναυτιλία φορείς, από τους ναυτικούς μέχρι τους εφοπλιστές, τους πράκτορες και τους νηογνώμονες καθώς και τις συναρμόδιες αρχές (τελωνεία, υγειονομικές αρχές κ.λπ.). Ουσιαστικά, πρόκειται για τη δημιουργία μιας Ενιαίας Ναυτιλιακής Θυρίδας (Maritime Single Window).

Παράλληλα, στόχος είναι η διευκόλυνση της επένδυσης από το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην Ελλάδα.

Ολο το φάσμα της αδειοδότησης θα γίνει ηλεκτρονικό.

Εκσυγχρονισμός του συστήματος νηολόγησης των πλοίων.

Παράδειγμα: Με το e-νηολόγιο, η διαδικασία νηολόγησης στην ελληνική σημαία θα περιοριστεί σημαντικά, αφού οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου καθώς και Οικονομικών θα λειτουργούν παράλληλα για τη διεκπεραίωση της κάθε αίτησης.

 2) Συγκεκριμένες δράσεις υπό μελέτη:

Σύσταση Υπηρεσίας Μιας Στάσης (πιστοποίηση πλοίων και ναυτικών, ναυτιλιακές επενδύσεις, νηολόγιο, κ.λπ.) και διασύνδεση με τις υπόλοιπες υπηρεσίες και διευθύνσεις του υπουργείου Ναυτιλίας, οι οποίες λειτουργικά θα είναι ανεξάρτητες, θα φέρουν την ευθύνη για την τήρηση των αυτοτελών βάσεων δεδομένων τους και θα ενημερώνουν το σύστημα με τις αναγκαίες πληροφορίες, στοιχεία (πιστοποιητικά κ.λπ.).

Δημιουργία e-Νηολογίου. Στόχος να βρεθεί η κατάλληλη μεθοδολογία ώστε να επισπευστούν οι διαδικασίες (σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών) νηολόγησης ενός πλοίου στην ελληνική σημαία. Ολες οι ενέργειες για την ολοκλήρωση της δημοσίευσης ΦΕΚ της εγκριτικής πράξης θα διεκπεραιώνονται με μεγάλη ταχύτητα.

Ηλεκτρονική καταχώρηση αιτήσεων και στοιχείων για σύσταση ναυτικών εταιρειών, ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων.

Τμήμα πιστοποίησης Πλοίων και Ναυτικών. Εκσυγχρονισμός του ΟΠΣ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα) Βάσης Δεδομένων Πλοίων - Ναυτικών μέσω του οποίου θα διασυνδέονται οι αρμόδιες διευθύνσεις και υπηρεσίες. Τούτο θα δημιουργήσει τη δυνατότητα αναζήτησης οιουδήποτε στοιχείου, πιστοποιητικού του πλοίου, ούτως ώστε ως αρχή του κράτους σημαίας (Flag State) να υπάρχει ακριβής εικόνα των πλοίων που είναι εγγεγραμμένα στο νηολόγιο.

Τμήμα Ναυτιλιακών Επενδύσεων (ναυτιλιακό ΚΕΠ). Κόμβος (υπηρεσία) μιας στάσης για την υποβολή ναυτιλιακών επενδυτικών προτάσεων σε τομείς και δραστηριότητες εκτός ναυτιλίας (ξενοδοχεία, real estate, λιμάνια, υδροπλάνα, τομέας ενέργειας, offshore drilling units κ.λπ.). Απώτερος στόχος, η μείωση της γραφειοκρατίας για τον επενδυτή, ο οποίος υποβάλλει την πρότασή του στο υπόψη τμήμα για περαιτέρω επεξεργασία της από τις συναρμόδιες υπηρεσίες των άλλων υπουργείων.

 

protothema.gr