Στα αποτελέσματα των αιματολογικών μας εξετάσεων συναντάμε τον όρο τριγλυκερίδια. Τι είναι, όμως, τα τριγλυκερίδια και ποια η συνεισφορά της διατροφής στην αύξηση ή στη μείωση αντίστοιχα των επιπέδων τους στο αίμα μας;

Έχει αποδειχθεί ερευνητικά ότι οι διαταραχές του μεταβολισμού των λιπιδίων και κυρίως η αύξηση των επιπέδων της ολικής και LDL (κακής) χοληστερόλης, καθώς και η μείωση των επιπέδων της HDL (καλής ) χοληστερόλης διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην παθογένεια της αθηροσκληρωτικής νόσου.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει η διαιτολόγος- διατροφολόγος Αργυρώ Γκιουμέ, υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι και η υπερτριγλυκεριδαιμία είναι πιθανό να συμβάλει σημαντικά στην παθογένεια της αθηροσκλήρωσης και της καρδιαγγειακής νόσου ( στηθάγχη, καρδιακή ανεπάρκεια, έμφραγμα του μυοκαρδίου), γεγονός που οι περισσότεροι άνθρωποι αγνοούν.


Τι είναι λοιπόν τα τριγλυκερίδια;

Τα τριγλυκερίδια είναι οργανικές χημικές ενώσεις που το μόριό τους αποτελείται από ένα μόριο γλυκερόλης, ενωμένο με τρία μόρια ανώτερων λιπαρών οξέων (εστέρες λιπαρών οξέων και γλυκερόλης). Πρόκειται για την κατεξοχήν μορφή με την οποία ο οργανισμός αποθηκεύει λίπος στο λιπώδη ιστό, για να το χρησιμοποιήσει σε περιόδους νηστείας. Φυσιολογική τιμή αυτών ( όταν η μέτρηση πραγματοποιείται μετά από 12ώρη νηστεία) στο αίμα είναι < 150mg/dl.

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές αιτίες των υψηλών τριγλυκεριδίων. Η κληρονομική προδιάθεση, η παχυσαρκία, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, ο ανεπαρκώς ελεγχόμενος διαβήτης τύπου 2, η υποθυρεοειδική νόσος, η απουσία σωματικής άσκησης, η νεφρική νόσος, ορισμένες φαρμακευτικές αγωγές και ασφαλώς η κακή διατροφή αποτελούν παράγοντες αύξησης των επιπέδων των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Η μεμονωμένη και ήπια αύξηση των τριγλυκεριδίων, σε αρκετά άτομα δεν εγκυμονεί κινδύνους απαραίτητα. Όταν όμως η αύξηση των τριγλυκεριδίων είναι υψηλή ( >200mg/dl) μπορεί να συμβάλει, όπως και προαναφέρθηκε, στην πρόκληση αθηρωμάτωσης και αρτηριοσκλήρυνσης με αυξημένο κίνδυνο για εγκεφαλικά και αγγειακά επεισόδια με μηχανισμούς που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Ίσως επειδή τα υψηλά τριγλυκερίδια αίματος συχνά συνοδεύονται και από χαμηλή συγκέντρωση της λιποπρωτεϊνης που μεταφέρει την καλή χοληστερόλη, αυξάνεται και ο καρδιακός κίνδυνος.

Να θυμάστε ότι τα τριγλυκερίδια υπάρχουν στο φαγητό αλλά συντίθενται και από το ανθρώπινο σώμα (στο συκώτι). Μετά το φαγητό, ο οργανισμός μετατρέπει τις πλεονάζουσες θερμίδες (αυτές που δε χρειάζεται) σε τριγλυκερίδια, τα οποία αποθηκεύει στον λιπώδη ιστό του σώματος. Τα τριγλυκερίδια προσφέρουν ενέργεια στον οργανισμό στα μεσοδιαστήματα των γευμάτων.


Τι μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων;

Για να μειώσετε τα επίπεδα τριγλυκεριδίων πρέπει να δώσετε έμφαση στη διατροφή σας και γενικότερα στον τρόπο ζωής σας.


Ρυθμίστε το βάρος σας

-Περιορίστε την κατανάλωση των κορεσμένων λιπαρών ( τρόφιμα ζωικής προέλευσης, κόκκινα κρέατα, πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα και τυροκομικά) καθώς και των τηγανισμένων και επεξεργασμένων τροφών (trans λιπαρά οξέα).
-Μειώστε την κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών
-Μειώστε τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη όπως γλυκά, μη φυσικούς χυμούς και γενικότερα σνακ με πολλή ζάχαρη
-Καταναλώνετε φρούτα, λαχανικά και προϊόντα ολικής αλέσεως
-Συμπεριλαμβάνετε στη διατροφή σας τροφές που είναι πλούσιες σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (ελαιόλαδο, λιπαρά ψάρια κτλ)
-Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να βελτιώσουν τα επίπεδα τριγλυκεριδίων. Τα ψάρια αποτελούν καλή πηγή ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Προσπαθήστε να τρώτε τουλάχιστον 2-3 φορές την εβδομάδα ένα από τα παρακάτω: σολομό, τόνο, σαρδέλες, πέστροφα, σκουμπρί.
-Προσπαθήστε να ασκείστε για τουλάχιστον 30 λεπτά τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας.

Είναι άξιο αναφοράς το ότι οι διατροφικές αλλαγές μπορούν να μειώσουν τα υψηλά τριγλυκερίδια έως και κατά 20%. Συμβουλευτείτε έγκαιρα τον θεράποντα γιατρό και τον διαιτολόγο σας.

diatrofi.gr