Απόρησα με την είδηση οτι ο ΕΟΠΥΥ αλλάζει το 184 που ήταν ο αριθμός τηλεφωνικού ραντεβού για τους ασφαλισμένους. Η απορία μου έγινε θυμός όμως όταν έμαθα οτι 3 (κατά τον ΕΟΠΥΥ 4) ιδιωτικές εταιρείες ανέλαβαν να εξυπηρετούν τους πολίτες για τα ραντεβού τους αλλά με το...αζημίωτο! Από 0,99 έως 1,08 ευρώ ανα κλήση θα χρεώνονται στον τηλεφωνικό τους λογαριασμό οι ασφαλιζόμενοι εις το εξής. Κι αν κανείς πάρει από κινητό, το...σοκ είναι της τάξης του 1.18 ευρώ ανά λεπτό!!

Στο μέϊλ διαμαρτυρίας μου προς τον ΕΟΠΥΥ, μου εστάλη ένα δελτίο Τύπου το οποίο λέει οτι ναι μεν θα πληρώνουν (αδρά) οι πολίτες το ραντεβού, αλλά ο οργανισμός ισχυρίζεται οτι το κόστος λειτουργίας του 184 είναι της ταξης των 9 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως (!) και οτι αντί της μιας αναδόχου εταιρείας, πλέον ο ανταγωνισμός θα φέρει καλύτερες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους και γρηγορότερη εξυπηρέτηση.

Προσωπικά εγώ ουδεμία δυσαρέσκεια είχα μέχρι τώρα με το 184. Η εξυπηρέτηση ήταν γρήγορη και σωστή. Το αν τα ραντεβού πολλές φορές κλείνονταν για τρεις μήνες μετά, αυτό έχει να κάνει κυρίως με τον τεράστιο όγκο αιτήσεων για ιατρικό ραντεβού σε ορισμένες ειδικότητες και με τα λίγα συνήθως ραντεβού που επέτρεπε ο ΕΟΠΥΥ και οι γιατροί να κλείνονται ημερησίως.

Αυτό που αξίζει να ερευνηθεί ακόμα και από τις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές είναι αν δικαιολογείται ένα τόσο μεγάλο κονδύλι (9 εκατομμύρια ευρώ) που ο ΕΟΠΥΥ ισχυρίζεται οτι του κόστιζε το "184".

Το δεύτερο που αξίζει να ερευνηθεί είναι αν αποτελεί σωστή και χρηστή διακυβέρνηση και διαχείρηση του δημοσίου χρήματος η μετακύλιση του κόστους του τηλεφωνήματος στον ασφαλισμένο.

Προφανώς το 1 και κάτι ευρώ ανά κλήση είναι τριάντα φορές περισσότερο από την απλή αστική μονάδα που ίσχυε με το 184. Ουσιαστικά στην προσπάθεια "κόψε ότι κινείται", ο ΕΟΠΥΥ σκοπεύει να μετακυλήσει το κόστος στους ήδη ζημιωθέντες από την κρίση ασφαλισμένους και σύμφωνα με τη θέση του οργανισμού, έτσι κερδίζουν (!) οι ασφαλισμένοι αφού το κόστος δεν το επωμίζεται ο κρατικός προϋπολογισμός.

Το πως ακριβώς κερδίζουν οι ασφαλισμένοι ουδείς είναι σε θέση να το καταλάβει με την κοινή λογική. Αντιθέτως ζημιώνονται και αλίμονο στον ταλαίπωρο που θα θελήσει να πάρει τηλέφωνο από κινητό για να κλείσει ραντεβού. Για 3 λεπτά ομιλίας (που τουλάχιστον χρειάζονται) θα πληρώσει σχεδόν 4 ευρώ!

Το άλλο επιχείρημα του ΕΟΠΥΥ είναι οτι πάντα ισχύει το δωρεάν κλείσιμο ραντεβού αυτοπροσώπως στα κέντρα Υγείας του Οργανισμού.

Αποτελεί όνειδος όμως το γεγονός οτι του τηλεφωνικού ραντεβού χρήστες ήταν και είναι άτομα που είτε λόγω ηλικίας, ασθενειών ή εργασίας δεν μπορούσαν να πάνε αυτοπροσώπως στα κέντρα Υγείας. Τώρα όλοι αυτοί καλούνται να πληρώσουν για μια υπηρεσία που έπρεπε να παρέχεται δωρεάν στους ασφαλισμένους.

Κατά την κρίση μου, το θέμα άπτεται του θεάτρου του παραλόγου και είναι καθαρή απόρροια άνωθεν εντολών για περιστολή δαπανών. Το τηλεφωνικό ραντεβού ήταν μια καινοτομία που βοηθούσε και βοηθάει χιλιάδες ασφαλισμένους που δε χρειάζεται πια να συνωστίζονται από τις 5 τα ξημερώματα για να πάρουν παραπεμπτικό και να παίζουν ξύλο μεταξύ τους για το ποιός θα μπει πρώτος στο ιατρείο.

Είναι φανερό όμως οτι η υστερία περιστολής δαπανών και η μετακύλιση του κόστους μιας καινοτόμου υπηρεσίας στους πολίτες είναι κακό δείγμα για το τι θα επακολουθήσει στο μέλλον όσο ιδιωτικοποιούνται οργανισμοί και υπηρεσίες.

Αξίζει να το ξανασκεφτεί η κυβέρνηση το ζήτημα διότι είναι σοβαρό.

Μανόλης Μπουχαλάκης
Εκπαιδευτικός-Δημοσιογράφος