Τα social media στην υπηρεσία της θρησκείας θέτει το Βατικανό, το οποίο εδραιώνει την παρουσία του στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, υιοθετώντας όλα τα χαρακτηριστικά της «ψηφιακής εκκλησίας».

Μέσα στην εβδομάδα, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία θα παρουσιάσει μια ειδική σελίδα στο Facebook αφιερωμένη στον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β', ο οποίος απεβίωσε το 2005 και πρόκειται να αγιοποιηθεί την 1η Μαΐου.

Facebook για την αγιοποίηση του Πάπα

Η σελίδα θα παραπέμπει σε μαγνητοσκοπημένο υλικό από τον βίο και την δράση του επί 27 έτη Πάπα της Ρώμης, με σαφή στόχο να προωθήσει επικοινωνιακά την επικείμενη αγιοποίησή του. Στη συνέχεια, θα αποτελέσει έναν ηλεκτρονικό τόπο «προσκυνήματος» των πιστών στον νεότερο άγιο της καθολικής εκκλησίας.

Η πρώτη οργανωμένη «εκστρατεία» του Βατικανού στον δημοφιλή ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης, οργανώθηκε με αφορμή την διαφήμιση της επίσκεψης του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ' στην Αγγλία τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Έξι μήνες μετά, η σελίδα παραμένει κάτι περισσότερο από ενεργή: ενημερώνεται σχεδόν καθημερινά και δέχεται 10.000-15.000 επισκέπτες την ημέρα, όπως υποστηρίζουν οι διαχειριστές της.

«Διαπιστώσαμε ότι το Facebook δεν είναι μόνο για να μοιράζεσαι πληροφορίες. Δημιουργεί ένα περιβάλλον κοινότητας. Οι άνθρωποι αρχίζουν να συνομιλούν και να ανταλλάσσουν ιδέες», δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Associated Press ο πατέρας Παύλος Τάιγκ, από το Γραφείο Επικοινωνίας του Βατικανού.

Στρατηγική κοινωνικής δικτύωσης

Η στρατηγική κοινωνικής δικτύωσης που ακολουθεί το Βατικανό, η οποία ξεκίνησε το 2009 με την δημιουργία καναλιού στο YouTube, γίνεται τώρα ακόμη πιο «επιθετική», με προφανή στόχο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας να προσελκύσει το «δυναμικό» -και νεανικό- κοινό που χρησιμοποιεί καθημερινά τα social media.

Αποκορύφωμα αυτής της προσπάθειας θα αποτελέσει το λανσάρισμα της νέας ενημερωτικής πύλης του Βατικανού την περίοδο του Πάσχα.

Το περιεχόμενο του νέου portal θα είναι ειδικά σχεδιασμένο για να αλληλεπιδρά με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και να μπορεί να κοινοποιηθεί στα προφίλ χρηστών στο Twitter, στο Facebook, αλλά και σε ιστολόγια.

Η πύλη θα λειτουργεί ως συλλέκτης αυτόματης συγκέντρωσης ειδήσεων (aggregator), με βασικές πηγές πληροφοριών τα ίδια τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που ελέγχει το Βατικανό: το Ραδιόφωνο του Βατικανού, την Τηλεόραση του Βατικανού, την εφημερίδα του Βατικανού «L'Osservatore Romano», το Γραφείο Τύπου της Αγίας Έδρας και το Fides, το αποστολικό πρακτορείο ειδήσεων του Βατικανού.

Ο σημερινός ιστότοπος του Βατικανού, www.vatican.va, θα παραμείνει ενεργός, καθώς οι εκπρόσωποι της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας επιθυμούν να εξακολουθήσει να αποτελεί τον κύριο δικτυακό τόπο που συγκεντρώνει όλες τις πληροφορίες για την Αγία Έδρα.

Το νέο portal θα είναι αμιγώς ειδησεογραφικό, ενοποιώντας σε έναν τόπο την σημερινή «κατακερματισμένη» online παρουσία των μέσων μαζικής ενημέρωσης του Βατικανού.

Αρχικά θα είναι διαθέσιμο σε αγγλική και ιταλική έκδοση, ενώ στη συνέχεια θα μεταφραστεί και σε άλλες γλώσσες.

YouTube και Twitter

Εκτός από το κανάλι στο YouTube, το Βατικανό διαθέτει και λογαριασμούς στο Twitter, ενώ παράλληλα αυξάνει διαρκώς την παρουσία του στο Facebook.

«Οι επικοινωνίες μας στο παρελθόν συνοψίζονταν στη φράση: ‘’Έχω ένα μήνυμα, το μεταδίδω’’. Το έπαιζε η τηλεόραση και το ραδιόφωνο, το έγραφε η εφημερίδα και ο κόσμος το δεχόταν παθητικά. Με το Διαδίκτυο, όμως, έχεις τη δυνατότητα να δεις τα σχόλια του κόσμου, να διαβάσεις τις απαντήσεις του και να ακούσεις τις ερωτήσεις του», σημείωσε ο εκπρόσωπος του Γραφείου Τύπου του Βατικανού.

Πάπας online

Ο ίδιος ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ' έχει πρόσφατα αναφερθεί δημόσια στην ανάγκη να μεταδίδεται αποτελεσματικά το μήνυμα της εκκλησίας, με «όχημα» την διαδραστικότητα που παρέχουν τα social media.

Μάλιστα, την Μεγάλη Παρασκευή (22 Απριλίου), ο Ποντίφικας θα απαντήσει online σε ερωτήσεις που θα του θέσουν οι πιστοί. Οι απαντήσεις του θα μεταδοθούν σε μαγνητοσκόπηση από την ιταλική κρατική τηλεόραση και, στη συνέχεια, θα αναρτηθούν στο YouTube.

«Αυτή είναι μόνο αρχή. Η ενέργεια αυτή θα επιτρέψει στον Πάπα να αλληλεπιδράσει με τους πιστούς, ενώ οι τελευταίοι θα αποκτήσουν άμεση πρόσβαση στον Πάπα. Με τον καιρό θα δούμε πώς οι διάφορες πρωτοβουλίες μπορούν να αναπτυχθούν. Μένουμε πιστοί στην δέσμευσή μας για διαδραστικότητα», πρόσθεσε ο πατέρας Παύλος Τάιγκ.

Τα περασμένα Χριστούγεννα το Βατικανό μετέδωσε τις εορταστικές λειτουργίες από το iPhone και το iPod touch, λανσάροντας ειδικές εφαρμογές (apps) που δίνουν την ευκαιρία στους πιστούς σε όλο τον κόσμο να παρακολουθήσουν από όπου κι αν βρίσκονται τις θρησκευτικές εκδηλώσεις.


tanea