Δεν πρόκειται απλά για ένα ακόμη ηλεκτρικό τετράτροχο που φιλοδοξεί να λύσει τα μεταφορικά προβλήματα της πόλης του αύριο, αλλά μια λίγο διαφορετική προσέγγιση καθώς οι τροχοί του διπλώνουν μειώνοντας σημαντικά το μεταξόνιο του οχήματος κατά την στάθμευση. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Το Hiriko παρουσιάστηκε στις αρχές του χρόνου από τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής José Manuel Barroso με σκοπό να κυκλοφορήσει το 2013. Αποτελεί προϊόν έμπνευσης της ομάδας του Media Lab της διάσημης σχολής του ΜΙΤ και κατασκευάστηκε σε συνεργασία με την ισπανική κυβέρνηση και τις βασκικές περιφέρειες.

Το όνομα Hiriko στα Βασκικά σημαίνει «αστικό», οπότε δηλώνεται με αυτόν τον τρόπο ότι ο προορισμός του ηλεκτρικού που δεν είναι άλλος από τα κέντρα των πόλεων όπου δεν υπάρχει περίσσεια χώρου για στάθμευση.

Γι αυτό κι όταν διπλώνουν οι πίσω τροχοί, σύρονται από κάτω από το αυτοκίνητο και μειώνεται το συνολικό μήκος του αυτοκινήτου στα 2/3 του μήκους του, που ούτως ή άλλως είναι αρκετά μικρό.



Μια ακόμη ιδιαιτερότητα του οχήματος είναι ότι προορίζεται για κοινόχρηστη χρήση από κοινωνικούς φορείς ή δημοτικές επιχειρήσεις με χαμηλό κόστος χρήσης και όχι για κερδοσκοπικούς σκοπούς, αλλά θα επιτρέπεται σε όποια ενδιαφερόμενη εταιρεία να συλλέξει στοιχεία προς όφελος της ηλεκτροκίνησης.

Σύντομα θα υπάρχει στόλος οχημάτων στην πόλη Malmo της Σουηδίας και θα ακολουθήσουν το Βερολίνο, η Βαρκελώνη, η Vitoria-Gasteiz η δεύτερη πιο μεγάλη πόλη των Βάσκων και θα ακολουθήσει το San Francisco και το Hong Kong.

Μία άλλη σχεδιαστική ιδιαιτερότητα του Hiriko αφορά την πρόσβαση των επιβατών καθώς δεν υπάρχουν οι τυπικές πλευρικές πόρτες αλλά μία, η οποία στην ουσία είναι η μετώπη του αυτοκινήτου μαζί με το παρμπρίζ.



Θυμίζει το Isetta της BMW αλλά το Hiriko έχει τέσσερις τροχούς οι οποίοι κινούνται από ξεχωριστό ηλεκτροκινητήρα ο οποίος βρίσκεται μέσα στην πλήμνη του κάθε τροχού. Ξεχάστε επίσης και το παραδοσιακό τιμόνι, καθώς η συγκεκριμένη πρόταση διαθέτει joystick.

Το Hiriko τιμάται 12.500 ευρώ, όσο δηλαδή το κόστος κατασκευής και παρά το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα φθηνό διαθέτει έξυπνες λύσεις μέσω smartphone ώστε να μην μπορεί κανείς να το κλέψει, αφού ανά πάσα στιγμή το κέντρο ελέγχου θα μπορεί να γνωρίζει που βρίσκεται.





Κι ο έλληνας ερευνητής

Ο Δημήτρης Παπανικολάου εργάζεται πάνω στο Hiriko και είναι μέλος της ομάδας με άλλους επτά ερευνητές που φιλοδοξούν να κάνουν προσιτή την ηλεκτροκίνηση στα κέντρα των πόλεων.

Σπούδασε αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και συνέχισε για μεταπτυχιακά στις ψηφιακές τεχνολογίες στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) όπου εντάχθηκε στην ομάδα του Hiriko.

Η πρόταση του Έλληνα μηχανικού τιτλοφορείται: «Mobility on Demand», είναι σύστημα παρόμοιας έμπνευσης με αυτό που χρησιμοποιείται από τον κοινόχρηστο στόλο ποδηλάτων του Παρισιού και θα είναι το πρώτο σύστημα ενοικίασης οχημάτων στον κόσμο το οποίο θα το διαχειρίζονται εξ ολοκλήρου οι χρήστες του.

Η ιδιαιτερότητα του είναι ότι το μοντέλο διαχείρισης που σχεδίασε ο έλληνας ερευνητής παραπέμπει στον τρόπο λειτουργίας χρηματιστηρίου με χρέωση που θα εξαρτάται από την προσφορά και τη ζήτηση.

Η τιμή κάθε διαδρομής θα καθορίζεται βάσει των καταγραφών που θα γίνονται στους σταθμούς ελέγχου και θα μπορεί όποιος το επιθυμεί να επιλέξει τη φθηνότερη ταρίφα για τη μετακίνηση που επιθυμεί να κάνει μέσα στην πόλη. Πλέον ο κ. Παπανικολάου συνεχίζει τις σπουδές του κάνοντας διδακτορικό στο πανεπιστήμιο του Harvard.










gocar.gr