«Η ενίσχυση της ρευστότητας είναι το κλειδί για την επιβίωση της ελληνικής ακτοπλοίας.» Τα λόγια ανήκουν σε στέλεχος της ελληνικής ακτοπλοίας και είναι απάντηση στα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης τα οποία η…πιάτσα χαρακτήρισε ως ασαφή.

Οι κύκλοι της ακτοπλοίας υποστηρίζουν ότι η βελτίωση των υπηρεσιών δεν είναι προτεραιότητα αφού βρίσκονται σε παρά πολύ καλό επίπεδο και αναρωτιούνται: «Πως θα βελτιώσει ο υπουργός τις υπηρεσίες όταν δεν θα υπάρχει ακτοπλοία;»!!!

Παράλληλα η πορεία του κλάδου επιδεινώνεται από τη συνεχιζόμενη πτώση της κίνησης προς τα νησιά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες κατά 20%-30% και αναμένεται να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα κατά τους χειμερινούς μήνες όταν η κίνηση θα είναι ακόμη πιο περιορισμένη.

Οι προβλέψεις για τη χρονιά που διανύουμε στην ακτοπλοία δεν διαφέρουν με αυτής των δύο τελευταίων ετών. Η συρρίκνωση της υψηλής περιόδου συνεχίζεται και το 2012 η οποία έχει επιβαρυνθεί από την πολιτική αστάθεια των διπλών εκλογικών αναμετρήσεων" επισημαίνεται στα συμπεράσματα της ετήσιας μελέτης της XRTC για την ακτοπλοία:

"Με την αγοραστική και καταναλωτική δύναμη να είναι σε πτωτική πορεία λόγω της συνεχιζόμενης μείωσης της εσόδων των Ελλήνων πολιτών τα νησιά του Αιγαίου έχουν γίνει είδος πολυτελείας για πολλούς χρήστες.

Παρόμοια είναι και η εικόνα στην Αδριατική

λόγω της συνεχιζόμενης μείωσης των εισαγωγών της χώρας αλλά και της περιορισμένης έως οριακής ανάκαμψης των εξαγωγών.

Ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης είναι η πλήρης αποχώρηση στα μέσα του καλοκαιριού της Minoan Lines από τη γραμμή της Βενετίας αλλά και η συνεχιζόμενη ένταση μεταξύ του ομίλου Grimaldi και Βαρδινογιάννη στην πρόσφατη γενική συνέλευση της Hellenic Seaways όπου το μήλο της έριδος είναι κυρίως η επικίνδυνα συρρικνούμενη αγορά της Αδριακτικής.

Η πορεία των τιμών του πετρελαίου σε συνδυασμό με την συναλλαγματική ισοτιμία Ευρώ/Δολαρίου λόγω της έντονης κερδοσκοπικής στροφής των επενδυτών θα συνεχίσει πιθανότατα να ασκεί πιέσεις στα αποτελέσματα των εταιρειών» και προσθέτει:

«Οι επενδυτές και διαχειριστές των ακτοπλοϊκών εταιρειών καλούνται να συνεχίσουν το επίπονο έργο της προσαρμογής των επιχειρηματικών τους σχεδίων στην περίοδο κρίσης που διανύουμε περιορίζοντας περαιτέρω τα έξοδα τους και αυξάνοντας την παραγωγικότητα του μικρότερου αλλά ικανού στόλου τους.

Οι τράπεζες που στις περισσότερες περιπτώσεις επανεμφανίζονται ως κύριοι ρυθμιστές της ακτοπλοϊκής αγοράς έχοντας σε πολλές περιπτώσεις την ιδιότητα του επενδυτή και μετόχου, έχουν την υποχρέωση να στηρίξουν την αγορά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ούτως ώστε να αποφύγουν ζημιές μέσω διαγραφής χρεών. Η έκθεσή τους
στην ελληνική ακτοπλοΐα είναι το μοναδικό κομμάτι ναυτιλιακής χρηματοδότησης που επηρεάζεται από την κρίση χρέους της χώρας μας. Έτσι, είναι επιβεβλημένη η ανάγκη της συμμετοχής στις αποφάσεις στήριξης της ελληνικής
ακτοπλοϊκής αγοράς από τους ρυθμιστές του δημοσίου χρέους, την επονομαζόμενη Τρόικα.

Η ανάλυση των κινδύνων έχει ολοκληρωθεί, οι επιδράσεις της κρίσης είναι πασιφανείς και η αναγκαιότητα λήψης δραστικών αποφάσεων που θα οδηγούν σε λύση τους προβλήματος έχει έρθει».

protothema.gr