Η φορολόγηση επί του τζίρου των υφιστάμενων επιχειρήσεων φωτοβολταϊκών παραμένει στον πυρήνα της δεύτερης δέσμης μέτρων που θα νομοθετήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το αρχικό ποσοστό 20% (που είχε στην πραγματικότητα αποφασιστεί αλλά δεν είχε ανακοινωθεί), ξανασυζητείται σε δύο επίπεδα: Πρώτον ως προς το ύψος του και δεύτερο ως προς το αν θα επιβληθεί οριζόντια σε όλους.

Οι αντιδράσεις των φορέων του κλάδου και τα στοιχεία που επικαλέστηκαν όσον αφορά τα οικονομικά δεδομένα των επενδύσεών τους, δεν κατάφεραν να μεταπείσουν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ όσον αφορά την ανάγκη επιβολής της εισφοράς επί του τζίρου. Άλλωστε τα έσοδα έχουν υπολογιστεί για να κλείσει η μαύρη τρύπα του ΛΑΓΗΕ. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες, επιδίωξη του κ. Παπαγεωργίου είναι να μην επιβληθεί οριζόντια η εισφορά, αλλά ανάλογα με την κατηγορία στην οποία ανήκει κάθε επένδυση. Και τούτο διότι δεν έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά όλες οι υφιστάμενες επενδύσεις. Κάποιες έχουν «κλειδώσει» πολύ υψηλότερες τιμές από άλλες, κάποιες έχουν ενισχυθεί από τον αναπτυξιακό νόμο, άλλες έχουν δανειοδοτηθεί με ευνοϊκά επιτόκια, ενώ άλλες είναι απλώς βιώσιμες.

Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε συζητήσεις και με στελέχη του τραπεζικού τομέα, επιδιώκοντας να έχει άμεση γνώση για τα πραγματικά στοιχεία των φωτοβολταϊκών επενδύσεων με βάση τα δεδομένα της αγοράς. Να διερευνήσει δηλαδή τα πραγματικά περιθώρια που προσφέρουν οι συγκεκριμένες επενδύσεις σε συνδυασμό με τους όρους και τον τύπο των δανείων που έχουν συναφθεί, ώστε να καταλήξει στο τι ποσοστό εισφοράς μπορεί να επιβληθεί χωρίς να προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στο συγκεκριμένο κλάδο. «Όχι οριζόντια, αλλά κατηγοριοποιημένα με δίκαιο τρόπο» είναι το μήνυμα που μεταφέρεται από πηγές του υπουργείου.

Οι αποφάσεις του ΥΠΕΚΑ θα έχουν ληφθεί την επόμενη εβδομάδα και θα λάβουν τη μορφή τροπολογιών που θα κατατεθούν σε κάποιο σχετικό νομοσχέδιο όταν ανοίξει η Βουλή.

Σε αυτές θα περιλαμβάνεται, εκτός από την εισφορά, και αλλαγή στον χρόνο που δικαιούται ο επενδυτής για να υλοποιήσει την επένδυσή του μετά την υπογραφή σύμβασης με τον ΛΑΓΗΕ. Το 18μηνο θα μειωθεί μάλλον στους 9 μήνες (κι εδώ θα υπάρχουν μεταβατικές διατάξεις) με σκοπό να «μείνουν» μόνον οι επενδύσεις οι οποίες διαθέτουν τα φόντα υλοποίησης.
Θα επιδιωχθεί επιπλέον να ελεγχθεί η διαδικασία μεταπώλησης αδειών που αναμένεται να παρουσιάσει άνθηση μετά την αναστολή κατάθεσης νέων αιτήσεων.

Τέλος, ανεξάρτητα από τις νομοθετικές παρεμβάσεις, το ΥΠΕΚΑ κάνει προσπάθειες για την «απελευθέρωση» των περίπου 170 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν δεσμεύσει οι Δικαστικές Αρχές, και προέρχονται από τις εισπράξεις των εταιρειών Energa και Hellas Power. Για την αποδέσμευση μέρους του ποσού αυτού, το οποίο πρέπει να αποδοθεί σε ΛΑΓΗΕ και διαχειριστές δικτύων γίνονται επαφές με τους αρμόδιους φορείς. Στόχος να αναγνωριστεί ότι τουλάχιστον μέρος του συνολικού ποσού, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως προϊόν παράνομης δραστηριότητας, και πρέπει να επιστραφεί σε αυτούς που τους ανήκει.

Με τα χρήματα αυτά, την ήδη επιβληθείσα αύξηση του τέλους ΑΠΕ, την καταβολή του δανείου των 140 εκατομμυρίων από το Ταμείο Παρακαταθηκών προς τον ΛΑΓΗΕ και τα έσοδα από τη φορολόγηση των υφιστάμενων φωτοβολταϊκών, η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ υποστηρίζει ότι θα κλείσει το έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, και θα δοθεί μία ανάσα τουλάχιστον 2 χρόνων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

energypress.gr