Ζήτημα χρόνου είναι πλέον η παραχώρηση των σημαντικότερων λιμενικών υποδομών του νησιού σε ιδιώτες. Η κυβέρνηση ¨φουλάρει¨ τις μηχανές για την ιδιωτικοποίηση των Λιμένων και στέλνει κλιμάκιο στην Κρήτη για να προετοιμάσει το πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων .

Η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να κάνει το επόμενο βήμα και να παραχωρήσει σε ιδιώτες συνολικά 35 Λιμάνια της χώρας ανάμεσα τους και τέσσερα της Κρήτης(Ηράκλειου, Αγ.Νικολάου, Ρεθύμνου και Σούδας).

Σήμερα Δευτέρα κλιμάκιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με επικεφαλής τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Κωνσταντίνο Μουτζούρη  βρίσκεται στο Ηράκλειο όπου θα μετέχει σε παγκρήτια σύσκεψη με επίκεντρο την πορεία των αποκρατικοποιήσεων των τεσσάρων λιμανιών της Κρήτης.

Στη σύσκεψη που έχει προγραμματιστεί για τις 10.30 έχουν κληθεί να συμμετάσχουν όλοι οι αρμόδιοι παράγοντες της Κρήτης, του Λιμενικού και άλλων σχετικών φορέων και θα γίνει συζήτηση για το θέμα των λιμανιών Σούδας, Ρεθύμνου και Αγίου Νικολάου, τα οποία πρόσφατα εντάχθηκαν στη λίστα των υποδομών του Ελληνικού Δημοσίου προς ιδιωτικοποίηση.

«Οχι» Σκουλάκη στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Σούδας


«Την υπαγωγή του Λιμανιού της Σούδας στην αρμοδιότητα του Δήμου Χανίων, μέσω της μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων του Λιμενικού Ταμείου του Νομού Χανίων στο Δήμο και ειδικότερα στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο» ζητά με επιστολή που απέστειλε, την Παρασκευή 24 Αυγούστου, προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Κωστή Χατζηδάκη και Ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη, ο Δήμαρχος Χανίων Μανώλης Σκουλάκης.

Ταυτόχρονα ο κ. Σκουλάκης εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεση τόσο του ίδιου όσο και της Δημοτικής Αρχής στην πρόθεση ιδιωτικοποίησης του Λιμανιού της Σούδας μέσω της παραχώρησης κάθε δικαιώματος χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης αυτού σε τρίτους τονίζοντας ότι «μια τέτοια κίνηση θα ήταν καταστροφική για την αναπτυξιακή προοπτική του λιμένα της Σούδας μια και θα οδηγούσε σε υποβάθμιση της δυνατότητας αποτελεσματικής διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Λιμενικών εγκαταστάσεων και της χερσαίας ζώνης αυτού από τους τοπικούς φορείς».

Ο Δήμαρχος Χανίων, επεκτείνοντας την επιχειρηματολογία του για την αναγκαιότητα να περιέλθει το λιμάνι της Σούδας στο Δήμο, σημειώνει μεταξύ άλλων ότι:

•η αποτελεσματική διαχείριση και εκμετάλλευση των Λιμενικών εγκαταστάσεων και της χερσαίας ζώνης του Λιμένα της Σούδας προϋποθέτει τη συνέχεια του προγραμματισμού και των συνεργασιών που έχουν έως σήμερα επιτευχθεί. Θα ήταν αδιανόητο και καταστροφικό να ακυρωθούν συμφωνίες που συμβάλουν στην τοπική ανάπτυξη (π.χ. τουρισμός κρουαζιέρας) και να ανατραπούν προγραμματισμοί ετών, εξ’ αιτίας του ότι το κέντρο των αποφάσεων διαχείρισης και λειτουργίας του λιμανιού της Σούδας θα βρίσκεται εκτός της τοπικής αυτοδιοίκησης και των πλαισίων ανάπτυξης που αυτή καθορίζει.

•η εύρυθμη λειτουργία του Λιμανιού απαιτεί καθημερινή διεκπεραίωση των σύνθετων και πολυδιάστατων θεμάτων που προκύπτουν, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτό συνδυάζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Λιμένα της Σούδας (ύπαρξη στρατιωτικών εγκαταστάσεων της βάσης του ΝΑΤΟ και του Ναυστάθμου Κρήτης, ύπαρξη υγροβιότοπου εκβολής ποταμού Μορώνη στον εσωτερικό μυχό του κόλπου, ύπαρξη Ενετικού Φρουρίου «Φορτέτζα» στη νησίδα της Σούδας κ.α.).

Επιπρόσθετα και σε ότι αφορά την ενσωμάτωση του Νομαρχιακού Λιμενικού Ταμείου, με το εξειδικευμένο προσωπικό αλλά και την τεχνογνωσία που διαθέτει, τόσο σε διοικητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο, στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, ο κ. Σκουλάκης υπογραμμίζει ότι «αυτή θα προσδώσει νέα αναπτυξιακή δυναμική, ώστε να ανταπεξέλθει στα νέα αυξημένα καθήκοντα του» προσθέτοντας ότι «πέρα από το όφελος για τον φορολογούμενο, με περιορισμό των εξόδων από δύο υπηρεσίες, θα προσδώσει στο Λιμάνι της Σούδας τον ρόλο που του αρμόζει στο χώρο του Αιγαίου, προς όφελος του Δήμου Χανίων, του νομού των Χανίων, αλλά και ολόκληρης της Κρήτης».

Κλείνοντας ο κ. Σκουλάκης δεν παραλείπει να επισημάνει ότι το εν λόγω αίτημα είχε υποβάλλει από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων – στις 18 Ιανουαρίου 2011 – προς την κεντρική Κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία, ζητώντας άμεσα από τους νέους Υπουργούς να αναλάβουν πρωτοβουλίες για το θέμα.

Τα λιμάνια που βγαίνουν στο "σφυρί"

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών που εμπλέκεται στη διαδικασία, η νέα φουρνιά ιδιωτικοποιήσεων αφορά λιμένες και τουριστικούς λιμένες σε Ζάκυνθο, Κατάκολο, Τούρλο Μυκόνου, Χίο, Πύλο Μεσσηνίας, Νέα Επίδαυρο, Γλυφάδα, Πόρο, Σκιάθο, Σκύρο, Αγ. Νικόλαο Κρήτης, Ιτέα Φωκίδας, Καλαμαριά (Αρετσού), Κω, Αλιμο, Ύδρα, Ρέθυμνο, Ρόδο (Ακαντιά και Μανδράκι), Σούδα και Αργοστόλι. Διευκρινίζεται ότι «μέχρι την ανάληψη των σχετικών υποχρεώσεων από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο έχει προβλεφθεί τα δικαιώματα χρήσης, διοίκησης, συνήθους διαχείρισης και εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων λιμένων να συνεχίσουν να ασκούνται από τους φορείς που τα ασκούν μέχρι την έναρξη ισχύος της συμβάσεως παραχώρησης».

Επισημαίνεται ότι στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν μεταφερθεί προς αξιοποίηση τα 12 μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, ήτοι τα λιμάνια του Πειραιά (ΟΛΠ), της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας.
Το ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει ως οικονομικούς συμβούλους τη Morgan Stanley και την Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου να βοηθήσουν στην αποκρατικοποίηση.