Όργιο λαθρεμπορίας καυσίμων με εικονικές εξαγωγές αποκαλύπτουν στοιχεία έρευνας του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
.
Η έρευνα με θέμα το λαθρεμπόριο παρουσιάστηκε από τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών κι Εμπόρων Ελλάδας, την Πανελλήνιας Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και τον καθηγητή του ΑΠΘ Δημήτρη Μάρδα

Πιο συγκεκριμένα, επίσημα στοιχεία που δηλώνονται και στον ΟΗΕ δείχνουν ότι π.χ. το 2009 εξήχθησαν από τη χώρα μας προς τη FYROM βενζίνες ντίζελ αξίας 134,5 εκατ. δολαρίων (222,9 χιλιάδες τόνους), ενώ τα Σκόπια δήλωσαν ότι παρέλαβαν ποσότητες μόλις 12,3 χιλιάδες τόνους αξίας 10 εκατ. δολ. Το 2010 δε, από τη χώρα μας πέρασαν στη γειτονική χώρα καύσιμα 55,8 εκατ. δολ. αλλά από τη FYROM δηλώθηκαν μηδενικές ποσότητες.

Σύμφωνα με τον κ. Μάρδα πρόκειται για εικονικές εξαγωγές. Οι τρόποι είναι οι λαθρέμποροι να δηλώνουν στα σύνορα εξαγωγές αλλά στη συνέχεια να επιστρέφουν το βυτίο και να διακινούν στη χώρα μας παράνομα τις ποσότητες, ή να γνωστοποιούν στο τελωνείο πως εξάγουν συγκεκριμένη ποσότητα καυσίμων αλλά τελικά η ποσότητα που περνά τα σύνορα να είναι μικρότερη.

Άλλο ένα παράδοξο που εντοπίζει η έρευνα του κ. Μάρδα είναι πως οι εξαγωγές καυσίμων από τη χώρα μας προς την Τουρκία και την Αλβανία είναι λιγότερες σε σχέση με αυτές που δηλώνουν οι γειτονικές αρχές. Εκεί πιθανολογείται ότι δεν δηλώνονται ως εξαγωγές καυσίμων αλλά ως παραγώγων πετρελαίου με αποτέλεσμα οι λαθρέμποροι της Τουρκίας και της Αλβανίας να καλύπτουν τις δικές τους παράνομες διακινήσεις.

Αίσθηση προκάλεσε η παραδοχή του γενικού γραμματέα Πληροφορικών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών Χάρη Θεοχάρη κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης τύπου πως με την εξίσωση των φόρων πετρελαίου θέρμανσης με ντίζελ κίνησης θα αυξηθεί το λαθρεμπόριο στο ναυτιλιακό πετρέλαιο.

Το τελευταίο προϊόν έχει την ίδια περιεκτικότητα σε θείο με το πετρέλαιο θέρμανσης (1.000 ppm). Το ναυτιλιακό όμως έχει χαμηλότερη τιμή. Συνεπώς υπάρχει κίνητρο για λαθρεμπορία. Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών και τα διυλιστήρια των ΕΛ.ΠΕ έχουν ζητήσει να γίνει ενιαίος τύπος πετρελαίου στα πρότυπα του ντίζελ κίνησης (10ppm) ώστε να κλείσει η "τρύπα" της λαθρεμπορίας στο ναυτιλιακό. Το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει μαζί με το ΥΠΕΚΑ το αίτημα αυτό. Τα ΕΛ.ΠΕ επίσης υποστηρίζουν, σύμφωνα με πηγές, ότι η τιμή αν καθιερωθεί ενιαίος τύπος δεν θα αλλάξει.

Εξάλλου ο γενικός γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων εκτίμησε ότι το υπουργείο θα είναι έτοιμο γύρω στον Απρίλιο για τον ηλεκτρονικό έλεγχο των συστημάτων εισροών εκροών. Το χρονοδιάγραμμα του νόμου ορίζει ως προθεσμία για την εγκατάστασή τους στα πρατήρια την 31η Μαρτίου. Όμως τα βενζινάδικα φαίνεται ότι δεν θα είναι έτοιμα.

imerisia.gr/Χρήστος Κολωνάς