Σύμφωνα με έρευνα Αμερικανών επιστημόνων που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature, ο ποιοτικός ύπνος εδραιώνει στη μνήμη χρήσιμες πληροφορίες και ταυτόχρονα βοηθά να ανακληθούν αναμνήσεις που είχαν χαθεί μέσα στη σύγχυση της ημέρας.

Όπως γράφει ο Ντάνιελ Μαργκόλιας του Πανεπιστημίου του Σικάγο, επικεφαλής της έρευνας: «Ο ύπνος έχει τουλάχιστον δύο ανεξάρτητες επιδράσεις στη μάθηση. Ο ύπνος παγιώνει τις αναμνήσεις, προστατεύοντάς τες από μεταγενέστερες παρεμβολές ή εξασθένηση. Ο ύπνος φαίνεται επίσης να ανακτά ή να αποκαθιστά αναμνήσεις».

Ο Μαργκόλιας και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι ό νυχτερινός ύπνος βοηθούσε τους εθελοντές της έρευνας να θυμούνται ακόμα και πληροφορίες που είχαν ξεχάσει την προηγούμενη ημέρα.

Στην έρευνα συμμετείχαν 12 φοιτητές του πανεπιστημίου, οι οποίοι χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και εκπαιδεύτηκαν να αναγνωρίζουν τις μπερδεμένες λέξεις που παρήγαγε ένα συνθεσάιζερ φωνής.

Η πρώτη ομάδα παρακολούθησε το μάθημα στις εννέα το πρωί και 12 ώρες αργότερα υποβλήθηκε σε τεστ αναγνώρισης λέξεων. Οι φοιτητές, σε ποσοστό 54%, είχαν βελτιώσει τις επιδόσεις τους, σε σχέση με την απόδοσή τους πριν από το μάθημα.

Η δεύτερη ομάδα υποβλήθηκε στην ίδια εξέταση το απόγευμα, 12 ώρες μετά το μάθημα. Μόνο το 10% των ατόμων έδειξε να έχει βελτιωμένες επιδόσεις.

Οι φοιτητές της τρίτης ομάδας εκπαιδεύτηκαν στις εννέα το απόγευμα, κοιμήθηκαν το βράδυ και εξετάστηκαν το επόμενο πρωί. Το ποσοστό με βελτιωμένες επιδόσεις ήταν 19%, αρκετά υψηλότερο από της δεύτερης εβδομάδας. Αυτό σημαίνει ότι ο ύπνος βοήθησε να αποθηκευθούν οι πληροφορίες στον εγκέφαλο.

Οι εθελοντές της δεύτερης ομάδας παρουσίασαν βελτιωμένες επιδόσεις την επόμενη ημέρα αφότου είχαν κοιμηθεί. Αν και η ανάμνηση του πρωινού μαθήματος φαινόταν να είχε χαθεί το απόγευμα, επανεμφανίστηκε μετά το νυχτερινό ύπνο.

Όπως γράφουν οι ερευνητές στο περιοδικό: «Αν η απόδοση μειώνεται λόγω άσχετων πληροφοριών, ο ύπνος ίσως ενδυναμώνει σχετικές αντιστοιχίσεις και αποδυναμώνει άσχετες, βελτιώνοντας την πρόσβαση σε σχετικές αναμνήσεις».

focusmag.gr