Η αποτυχημένη απόπειρα της Χαλυβουργίας Ελλάδος, να φέρει αέριο από τρίτο προμηθευτή για το εργοστάσιό της στο Βόλο, βρίσκεται πίσω από τη χθεσινή επιστολή του προέδρου της ΡΑΕ που επί της ουσίας απελευθερώνει την αγορά αερίου για τους μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες και εντός των ορίων των ΕΠΑ. Το περιστατικό συνέβη πριν από αρκετούς μήνες, όταν η Χαλυβουργία εντόπισε διαθέσιμο φορτίο υγροποιημένου αερίου LNG, σε εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή.

Και ενώ είχε συμφωνήσει με το ΔΕΣΦΑ για τις χρεώσεις του δικτύου μεταφοράς, απευθύνθηκε στην ΕΠΑ Θεσσαλίας προκειμένου να ζητήσει να οριστεί το τιμολόγιο χρήσης του δικτύου διανομής. Η απάντηση δεν ήρθε ποτέ και η ευκαιρία η βιομηχανία να προμηθευτεί αέριο σε ανταγωνιστική τιμή μειώνοντας δραστικά το κόστος ενέργειας (που αποτελεί έως και 40% του συνολικού κόστους παραγωγής) πήγε χαμένη στα συρτάρια των αρμοδίων της ΕΠΑ.

Ωστόσο οι επιτελείς της ΕΒΙΚΕΝ, μέλος της οποίας είναι και η Χαλυβουργία δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια και αμέσως ενημέρωσαν για το περιστατικό την αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Εστάλη λοιπόν επιστολή στην οποία και ζητήθηκε να οριστεί επακριβώς το τι ισχύει για την τιμολόγηση του αερίου στα δίκτυα διανομής των ΕΠΑ. Η απάντηση πλέον δεν αφήνει κανένα περιθώριο και επί της ουσίας ανοίγει ο δρόμος ώστε το επόμενο φορτίο LNG να φτάσει στα εργοστάσια της βαριάς βιομηχανίας που εν μέσω κρίσης και συσσωρευμένων ζημιών, παλεύει για να διατηρήσει θέσεις εργασίας.

Εκτός όμως από την επιστολή Βασιλάκου που βάζει τα πράγματα στη θέση τους σε σχέση με τις ΕΠΑ, η ΡΑΕ στο τελευταίο σχέδιο που έθεσε σε διαβούλευση για τον κώδικα διαχείρισης δικτύου προωθεί την άμεση εφαρμογή τεσσάρων μέτρων που ουσιαστικά αλλάζουν το τοπίο και ανοίγουν το δρόμο για την ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς.

Σύμφωνα λοιπόν με το νέο σχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση από το Ρυθμιστή – σε συμφωνία και συνεργασία με τη ΔΕΠΑ η οποία και έχει δεσμευτεί ότι θα αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για το άνοιγμα της αγοράς – προωθούνται οι ακόλουθες κομβικές αλλαγές στην αγορά:

Το περίφημο unbundling των συμβάσεων, δηλαδή ο διαχωρισμών των χρεώσεων δικτύου από τις χρεώσεις του κόστους του αερίου.

Η αποσύζευξη των συμβάσεων, δηλαδή η αποσύνδεση των τιμών του αερίου από τις ποσότητες αερίου που καταναλώνει ένας επιλέγων πελάτης.

Η αποδέσμευση δυναμικότητας στα σημεία εισόδου, από το ΔΕΣΦΑ, με στόχο να περιοριστεί στο 55% η δυναμικότητα της ΔΕΠΑ και να διατεθεί έως 45% της δυναμικότητας σε νέους παίκτες. Βασικό πλάνο ήταν να δοθεί ολόκληρη η νέα δυναμικότητα που θα προκύψει με την κατασκευή του συμπιεστή στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό. Μέχρι τότε ωστόσο θα δοθεί, ως μεταβατικό μέτρο, η δυναμικότητα που δε χρησιμοποιείται από πελάτες καθώς και ένα ποσοστό από τη δυναμικότητα που χρησιμοποιείται από τη ΔΕΠΑ.

Τέλος στις αλλαγές του νέου κώδικα περιλαμβάνονται και οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες για το gas release, σε μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες.