Από τις πολλές προσθαφαιρέσεις κεφαλαίων του μνημονίου, που έγιναν μέχρι να υπάρξει συμφωνία στο τελικό κείμενο, στο κομμάτι των ενεργειακών παρέμεινε ανέπαφη μια παράγραφος που προκάλεσε έκπληξη σε αρκετούς όχι όμως και στους ανθρώπους της ενεργειακής αγοράς. Ο λόγος για την υποχρέωση να καταρτιστεί μελέτη μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, η οποία θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη με ρητά χρονοδιαγράμματα και εκτίμηση κόστους για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.

Πως λοιπόν φτάσαμε σε αυτή την πρόβλεψη του μνημονίου, για ένα φαινομενικά ειδικό όσο και τεχνικό θέμα;

Τα πράγματα είναι λίγο, πολύ, απλά: ένας από τους βασικούς στόχους της τρόικας είναι να κάνει το σύστημα ηλεκτρισμού πιο οικονομικό και να μειώσει τα … «περιττά» κόστη, από όπου και εάν αυτά προέρχονται. Και στην περίπτωση της Κρήτης οι λογαριασμοί είναι «ξεκάθαροι»: Με βάση την απόφαση για τις ΥΚΩ του 2011 το συνολικό ύψος ήταν 681 εκατ. ευρώ εκ των οποίων πάνω από 670 εκατ. ευρώ αφορούσαν στις ανάγκες κάλυψης τους κόστους για τα μη διασυνδεμένα νησιά. Σύμφωνα με τα φετινά στοιχεία του διαχειριστή του δικτύου στα ΜΔΝ, το 48,5% της θερμικής παραγωγής των μονάδων, αφορούσε στην Κρήτη: Στο οκτάμηνο του 2012 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ η παραγωγή θερμικής ενέργειας στην Κρήτη ξεπέρασε τις 1,605 GWh όταν στο σύνολο των ΜΔΝ η κατανάλωση ήταν στις 3,305 GWh. Με βάση αυτά τα νούμερα – καθώς δε δημοσιεύονται αναλυτικά τα στοιχεία του κόστους ανά νησί – υπολογίζεται ότι περίπου το μισό κόστος των ΥΚΩ για τα νησιά κατευθύνεται για την κάλυψη των αναγκών της Κρήτης.

Επομένως, η ετήσια εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί από την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα, με συντηρητικούς υπολογισμούς θα ξεπεράσει τα 250 με 300 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, αν και δεν υπάρχει αναλυτική μελέτη για το κόστος της διασύνδεσης, σύμφωνα με παρουσίαση που είχε κάνει ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γ. Κουτζούκος, σε συνέδριο στην Κρήτη, η αρχική εκτίμηση για τον προϋπολογισμό του έργου κυμαίνεται μεταξύ 800 εκατ. ευρώ και 1 δις ευρώ. Με απλά λόγια η απόσβεση της κατασκευής του καλωδίου θα γίνει το πολύ σε τέσσερα χρόνια, μόνο με τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν.

Το τελικό κόστος βεβαίως αναμένεται να διαμορφωθεί όταν εκπονηθούν οι μελέτες που θα καθορίζουν τις τεχνικές παραμέτρους του έργου, τη χάραξη της διαδρομής, τη χωροθέτηση των σημείων σύνδεσης (υποσταθμοί) κλπ. Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τη μελέτη που έχει εκπονήσει ομάδα εργασίας των ΔΕΣΜΗΕ, ΔΕΗ και ΡΑΕ, εξετάζονται δύο εναλλακτικά τεχνικά σενάρια:

1. Η διασύνδεση με έναν υβριδικό σύνδεσμο μήκους 370km, ο οποίος θα εκκινεί από την Κορακιά, θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 250km έως τη Μονεμβασιά και θα συνεχίζει με εναέρια Γραμμή Μεταφοράς μέχρι το μελλοντικό ΚΥΤ Μεγαλόπολης.

2. Η διασύνδεση με ΚΥΤ της Αττικής (ΚΥΤ Αχαρνών ή ΚΥΤ Ρουφ) με έναν υβριδικό, ο οποίος θα εκκινεί από την Κορακιά και θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 380km στην Αττική.

Το έργο μπορεί να κατασκευαστεί εξολοκλήρου από τον ΑΔΜΗΕ με συγχρηματοδότηση από Εθνικούς και Κοινοτικούς Πόρους. Αξίζει να σημειωθεί τέλος υπάρχουν σε εκκρεμότητα τρεις προτάσεις ιδιωτικών σχημάτων (όμιλος Κοπελούζου, Τέρνα Ενεργειακή και εταιρεία λαϊκής βάσης Παγκρήτια Ανανεώσιμες) που συνδέουν την κατασκευή έργων ΑΠΕ με την πόντιση ιδιωτικών καλωδίων.



energypress.gr