Γνώσεις επαγγελματικές και σύγχρονες παρέχει η EyeWide οσον αφορά το Facebook, ενω αναλαμβάνουν και τη διαχείριση της επαγγελματική σας παρουσία στο δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο. 

Στο παρακάτω άρθρο της EyeWide , θα ενημερωθείτε σχετικά με την σπουδαιότητα των Post Likes, για προσωπική αλλα και για επαγγελματική χρήση.

Ίσως αυτή η ερώτηση να σας φανεί λίγο παράξενη γιατί όλοι θέλουμε πολλά likes στην σελίδα της επιχείρησής μας στο Facebook. Όμως περνώντας τα χρόνια, και μετά τις αλλαγές που έχει δεχτεί η πλατφόρμα, είμαστε σίγουροι ότι ο αριθμός των Page likes μετράει όπως παλιά; Το να έχεις πολλά Page Likes σημαίνει απαραίτητα ότι είσαι καλύτερη επιχείρηση; 

Χωρίς αμφιβολία τα Likes είναι η κινητήριος δύναμη στο Facebook, το εργαλείο που καθορίζει τα οργανικά αποτελέσματα, αλλά και αυτό που το Facebook χρησιμοποιεί περισσότερο για να στοχεύσει με τα Facebook Ads. Τα Likes είναι σημαντικά! Αλλά πόσο σημαντικά είναι τελικά στο νέο Facebook eco-system;

Παρακάτω σας παρουσιάζουμε την εξέλιξη του Like και πως η επιρροή του άρχισε να μειώνεται ανά τα χρόνια.

Ανάπτυξη

Το Facebook παρουσίασε το Like button τον Φεβρουάριο του 2009, παρέχοντας στους χρήστες έναν εύκολο τρόπο να εκφράσουν στους φίλους τους ότι τους αρέσει η ανάρτηση που έκαναν, απλά με ένα click.

Το Like έγινε αμέσως το σήμα κατατεθέν του social network. Οι χρήστες άρχισαν να εθίζονται στα Likes ως μια μορφή κοινωνικής απόδειξης, ενός δείγματος δημοτικότητας και σημαντικότητας. Και όταν οι εταιρείες άρχισαν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το network για να αυξήσουν τη βάση των χρηστών τους, τα Likes έγιναν το κλειδί για τις επιχειρήσεις. Με λίγα λόγια είσαι ένα τίποτα αν δεν αρέσεις σε κανένα, και αυτό είναι πιο σημαντικό απ’ ότι το περιεχόμενο της εταιρείας.

Και παρόλο που η προσθήκη του Like ήταν απλή και άμεση, άλλαξε τους όρους του παιχνιδιού χωρίς καν να καταλάβει το Facebook πόσο σημαντικό και πολύτιμο θα γινόταν ως πηγή πληροφοριών. Μέσω των Likes, το Facebook άρχισε πλέον να φτιάχνει μια ξεχωριστή ιστορία με όλα αυτά που ενδιαφέρουν έναν χρήστη. Το κάθε Like προθέτονταν στο προφίλ του και αποτελούμε μέσο μέτρησης, και στο τέλος συγκρίνονταν με τα Likes των άλλων χρηστών για να βγουν μοτίβα και συσχετίσεις, σύνδεσμοι μεταξύ αυτών που ενδιαφέρει τον χρήστη που θα μπορούσαν στη συνέχεια να αποκαλύψουν λεπτομερή στατιστικά για το ποιος είναι ο χρήστης και τι τον ενδιαφέρει.

Μέσω των Likes, το Facebook βρήκε έναν τρόπο να χτίσει την πιο πολύτιμη πηγή δεδομένων που είχε ποτέ δημιουργηθεί! Και ήταν λειτουργική. Δεν ήταν πληροφορία που είχε συγκεντρωθεί από ερωτηματολόγια ή feedback reports. Οι χρήστες χαίρονταν να παρέχουν δεδομένα στο Facebook, και αυτά ρέανε ανά τρισεκατομμύρια νέων πληροφοριών κάθε μέρα.

Ενδιαφέροντα που σχετίζονται μεταξύ τους

Άρα, τι αποκαλύπτουν τα Likes για σένα; Μάλλον τίποτα όταν τα δεις μεμονωμένα. Και τι έγινε αν σου αρέσει η Harley Davidson; Απλά θα «βομβαρδιστείς» από διαφημίσεις για μηχανές.

Αλλά με το Facebook δεν ψάχνουμε για ατομικές ενέργειες. Ένα Like από μόνο του δεν αποτελεί αναγκαία κάποια συσχέτιση, αν και πάλι δεν μιλάμε για ένα Like τη φορά, αλλά για μαζικά ιντερνετικά ενδιαφέροντα που καταχωρούνται στο social network καθημερινά από 1.65 δισεκατομμύρια χρήστες που συνεχώς αυξάνονται. Εάν το εξετάσουμε έτσι, το κάθε σου Like αποκτά τεράστια συσχέτιση.

Αναλυτές από τα Πανεπιστήμια του Cambridge και του Stanford δημοσίευσαν ένα report το 2015 που εξέταζε το πώς τα Facebook Likes των χρηστών θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως μια ενδεικτική μέτρηση του ψυχολογικού προφίλ τους, και αυτό που ανακάλυψαν ήταν πραγματικά υπέροχο. Χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα μιας έρευνας 100 ερωτήσεων που συμπληρώθηκε από πάνω από 86.000 συμμετέχοντες μέσω μιας εφαρμογής, και στη συνέχεια συγκρίθηκε με τα Facebook Likes των ίδιων συμμετεχόντων, οι ερευνητές ανέπτυξαν ένα σύστημα το οποίο μπορούσε να σκιαγραφήσει με ακρίβεια το ψυχολογικό προφίλ τους, των φίλων τους, της οικογένειάς τους, ακόμη και των συντρόφων τους.

 

Πως;

Λόγω των κοινών γνωρισμάτων του κάθε χρήστη στο Facebook. Για παράδειγμα ένας χρήστης που καπνίζει, ίσως να συμπαθεί την Britney Spears. Τώρα, ένας άνθρωπος με αυτή τη συσχέτιση είναι απλά μια παρατήρηση, αλλά κλιμακωτά, οι ερευνητές μπόρεσαν να βρουν πολλούς ανθρώπους που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα, στη συνέχεια να καταχωρήσουν αυτό το στοιχείο σε συνάρτηση με άλλα, και να βρουν συγκλίσεις. Στο τέλος, μπορούσαν να ορίσουν ότι σε αυτούς που αρέσει η Britney Spears, συν το Χ, συν το Ψ, συν κι άλλους αριθμούς από άλλους παράγοντες, έχουν 95% πιθανότητες να είναι καπνιστές.

Άρα ακόμη κι αν δεν έχετε αποκαλύψει ότι καπνίζετε, τα Likes σας θα το κάνουν για εσάς.

Για το social media marketing αυτό είναι πολύ σημαντικό! Αν για παράδειγμα γνωρίζατε ότι το 65% των ανθρώπων  που αγοράζουν από εσάς μοιράζονται αρκετά κοινά ενδιαφέροντα, θα μπορούσατε να ορίσετε το marketing plan σας για να τους πλησιάσετε με βάση αυτά τα ενδιαφέροντα. Κάνοντας αυτό ίσως δείτε ότι οι αριθμοί αυξάνονται στο 80%, και πιθανόν να έχετε βρει το πιο στοχευμένο κοινό για να πουλήσετε το προϊόν σας.
Ως πηγή πληροφορίων τα Likes έχουν τεράστια σημασία, αλλά η ιστορία με τα Likes δεν σταματάει εδώ. Αυτή η έκρηξη πληροφοριών έφερε και ένα πρόβλημα.

Πολύ εμφανές;

Καθώς το Facebook μεγάλωνε, αυξάνονταν και τα πράγματα που κάθε χρήστης έκανε Like. Αρχικά τα Facebook Pages κυνηγούσαν όλο και πιο πολλά Page Likes, καθώς το Like ήταν μια ένδειξη ότι ο χρήστης θέλει βλέπει τα updates της σελίδας. Για την ακρίβεια ήταν και ad objective στα Facebook Ads, αλλά πλέον έχει απομακρυνθεί.

Το Facebook αναγκάστηκε να παραγκωνίσει το Like, γιατί ένα Like από μόνο του δεν επηρέαζε πια το Facebook reach με τον ίδιο τρόπο. Το να έχεις περισσότερους ανθρώπους που έχουν κάνει Like στη σελίδα σου σίγουρα θα ικανοποιήσει τη ματαιοδοξία σου, αλλά δεν σημαίνει απαραίτητα ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα δουν το περιεχόμενό σου.

Σύμφωνα με το Facebook, ο μέσος χρήστης θα μπορούσε θεωρητικά να βλέπει καθημερινά 1.500 updates, βασισμένα στα Likes και τις επαφές του, πολύ περισσότερη πληροφορία από αυτή που μπορεί ένα άτομο να απορροφήσει μέσα σε 24 ώρες. Όπως σημειώθηκε πρόσφατα από τον Facebook VP of Product for News Feed Adam Mosseri, ενώ ο όγκος περιεχομένου που δημιουργείται αυξάνεται συνεχώς, το πόσο μπορεί ένας άνθρωπος να καταναλώσει, παραμένει το ίδιο.

Για το αντιμετωπιστεί αυτό, και για να εξασφαλιστεί ότι οι χρήστες θα συνεχίσουν να έχουν την βέλτιστη on-platform εμπειρία, το Facebook παρουσίασε το 2013 το News Feed Algorithm που εμφανίζει περιεχόμενο στους χρήστες βασισμένο σε μια σειρά από όλο και πιο περίπλοκους παράγοντες, από τους οποίους τα Likes είναι μόνο ένα μέρος.

Από τη στιγμή που έγινε αυτό, τα Facebook Likes έχασαν την αξία τους. Δεν ήταν πλέον τόσο σαφές τι σήμαινε το Like, ή τι σήμαινε το να κάνεις Like σε μια σελίδα, στο πλαίσιο της Facebook εμπειρίας.

Η αξία των Page Likes αποδυνάμωσε ακόμη περισσότερο όταν τον Δεκέμβριο 2013 το Facebook παρουσίασε την επιλογή “Unfollow”, η οποία μάλιστα είναι εύκολα προσβάσιμη σε κάθε post στο news feed.

Με αυτό, οι χρήστες μπορούν πλέον να πάψουν να ακολουθούν μια σελίδα, ενώ παράλληλα το Page Like τους να συνεχίσει να ισχύει. Θεωρητικά αυτό σημαίνει ότι μια σελίδα που έχει 10.000 Page Likes, μπορεί να έχει μόνο 10 followers οι οποίοι να βλέπουν τις ενημερώσεις της σελίδας, καθιστώντας αυτά τα Likes σε μεγάλο βαθμό άνευ σημασίας. Και όσο οι χρήστες όλο και περισσότερο καταλαβαίνουν πως λειτουργεί το Facebook και πως επιλέγει τί να τους δείξει στο news feed τους, τόσο περισσότερο χρησιμοποιούν την επιλογή “Unfollow”. Πόσες σελίδες έχετε κάνει unfollow, αλλά όχι un-Liked;

Ειδικά μετά το πρόσφατο update του αλγόριθμου στο News Feed που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο περιεχόμενο από τους φίλους και την οικογένεια, το Page Reach για ακόμη μία φορά χτύπησε ταβάνι, πράγμα που σημαίνει την επιπλέον υποβάθμιση του Page Like.

Γνωρίζοντας λοιπόν όλα τα παραπάνω, τι ακριβώς σημαίνουν τα Page Likes στο νέο Facebook; Παραμένουν ακόμη σημείο μέτρησης για τη δημοτικότητα μιας σελίδας, για την απόδοσή της ή… μήπως δεν σημαίνουν τίποτα;

Η σημαντικότητα του Like

Επομένως για να συνοψίσουμε, υπάρχουν δύο ξεχωριστές εκτιμήσεις για την αξία των Likes.

Για προσωπική χρήση, τα Likes σίγουρα παραμένουν σημαντικά και σχετίζονται με τα στατιστικά του Facebook, παρόλο που δεν είναι πια τόσο πολύτιμα όσο ήταν. Κάθε φορά που κάνεις Like σε κάτι, προσθέσεις ένα στοιχείο στο προφίλ σου που θα ληφθεί υπόψιν για το τι θα βλέπεις στο μέλλον, άρα κάθε Like είναι σημαντικό, και τα συνεχόμενα Likes σε περιεχόμενο από τον ίδιο χρήστη ή σελίδα, σίγουρα θα καθορίσει το Facebook feed σου.

Για επαγγελματική χρήση, τα Post Likes έχουν μεγαλύτερη αξία περίπου για τους ίδιους λόγους. Καθορίζουν το Reach και υποδεικνύουν την ανταπόκριση του κοινού ως εργαλείο μέτρησης που το Facebook λαμβάνει υπόψιν του όταν αξιολογεί την απόδοση μιας σελίδας. Αλλά τα Page Likes, όπως ισχύει και για τα posts, είναι λιγότερο πολύτιμα σε σχέση με παλαιότερα.

Όπως προαναφέραμε, το να έχει μια σελίδα πολλά Page Likes δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτά που θέλετε να περάσετε φτάνουν εκεί που θέλετε. Αυτό που πραγματικά καθορίζει το Reach και το Response, είναι η διάδραση που έχει ένα post, το Post engagement. Από αυτή την άποψη, καλύτερα να ελέγχετε πόσα Likes έχουν οι αναρτήσεις μιας σελίδας, παρά να βασίζεστε στον αριθμό των Page Likes ως βαθμός ποιότητας της σελίδας.

Βέβαια, παράλληλα, τα Page Likes λειτουργούν ως ένα σημαντικό μέσο social παρουσίας.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν σκεφτεί κανείς ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν Facebook ως σημείο αναφοράς όταν ψάχνουν επιχειρήσεις. Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι τα Facebook reviews αυξάνονται κατά 4x σε σχέση με άλλες πλατφόρμες για reviews, υποδεικνύοντας ότι όλο και περσότεροι άνθρωποι ψάχνουν για κριτικές στο Facebook. Ακόμη και στην καθημερινή χρήση που κάνετε στο Facebook, σίγουρα θα το έχετε δει. Εάν ψάχνατε για να αποφασίσετε ανάμεσα σε δύο εστιατόρια για μεσημεριανό γεύμα και η μία σελίδα είχε 100 Page Likes ενώ η άλλη 50, ποιο θα επιλέγατε;

Υπάρχει επίσης και ο παράγοντας της σχετικότητας. Ίσως να φτάνετε μόνο στο 1% των φίλων της σελίδας σας με κάθε post, αλλά το 1% από τους 1.000 χρήστες είναι πολύ σημαντικότερο από το 1% των 10 χρηστών.

Τα Page Likes σαφώς έχουν αξία κοιτάζοντάς το από αυτή την σκοπιά, αλλά δεν είναι τα πάντα. Οι  συνειδητοποιημένοι καταναλωτές μαθαίνουν πώς να βαθμολογούν μια επιχείρηση στο Facebook χωρίς να λαμβάνουν πολύ υπόψιν τους τον αριθμό των Page Likes, γιατί:

•    Μπορεί να είναι απάτη. Η επιχείρηση μπορεί να αγοράσει Likes.
•    Δεν είναι απαραίτητα ενδεικτικά τα Page Likes, αν σκεφτούμε όλα τα παραπάνω.

Στην πραγματικότητα για να αυξήσεις την επιτυχία σου στο Facebook, τα Page Likes θα πρέπει να είναι μόνο ένας παράγοντας. Το να αυξήσετε το engagement της σελίδας μέσω των posts σας είναι ο καλύτερος τρόπος για να χτίσετε το ενδιαφέρον του χρήστη, που αυτό από μόνο του έτσι κι αλλιώς θα αυξήσει τα Page Likes. Ίσως όμως στο μέλλον έρθει κάποια στιγμή που τα Page Likes δεν θα παίζουν κανέναν απολύτως ρόλο.

Το γεγονός ότι κάποιοι χρήστες κάνουν unfollow τη σελίδα σας, δεν επηρεάζει καθόλου την πραγματική αξία του page. Στην πραγματικότητα αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι η μέτρηση ‘People Talking About This’.

Εν κατακλείδι τα Page Likes έχουν ακόμη αξία ως ενδεικτική μέτρηση, αλλά η πραγματική αξία για τον καθημερινό χρήστη του Facebook είναι να καταλάβουν γιατί πρέπει να ακολουθούν τη σελίδα σας.

Το Facebook ενισχύει τις δημόσιες σχέσεις. Προσφέρει τη δυνατότητα σε μια επιχείρηση να έρθει σε άμεση επαφή με το κοινό της, να βελτιωθεί μέσα από τα σχόλια του, να δεχτεί καινούργιες ιδέες και να στοχεύσει στις μελλοντικές τις ενέργειες παρακολουθώντας τις ανάγκες του.

Στην EyeWide παρέχουν τις γνώσεις τους με στοχευμένες Facebook καμπάνιες αναλαμβάνοντας τη διαχείριση της παρουσίας σας, στο δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο. Ελάτε σε επικοινωνία για περισσότερες πληροφορίες, με στόχο την αύξηση του engagement της σελίδας σας και της συνολικής απόδοσής της.

 

Μηνάς Ε. Λιαπάκης

Τμήμα Sales & Marketing EyeWide Hotel Digital Marketing Agency

FaceBook: https://www.facebook.com/EyeWideInternetMarketingAgency

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook