Το κακό με τη χώρα μας είναι πως στην κουβέντα είμαστε καλοί, ακόμα και να… συμφωνήσουμε μπορούμε, εκεί που δυσκολευόμαστε είναι στις πράξεις. Κραυγαλέο παράδειγμα η εκπαίδευση, η οποία στη χώρα μας αντιμετωπίζεται πότε σαν ιερή αγελάδα η οποία πρέπει να παραμείνει ανέγγιχτη και πότε σαν παρίας το προσωπικό της οποίας δεν προσλαμβάνεται πριν φτάσουν τα… Χριστούγεννα. Στις μέρες μας που λύσαμε όλα τα υπόλοιπα προβλήματα μας, ασχολούμαστε με τον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια, αυτό μας μάρανε…

Στον υπόλοιπο κόσμο πάντως όλοι από λίγο έως πολύ συμφωνούν πως τον σημαντικότερο κρίκο στην εκπαιδευτική αλυσίδα αποτελεί η προσχολική αγωγή. Αυτό γιατί εκεί μπαίνουν οι βάσεις τόσο για προσωπικότητα του παιδιού, όσο και για τη μελλοντική του εκπαιδευτική απόδοση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια των εγκαινίων του Α' δημοτικού βρεφονηπιακού σταθμού Παπάγου-Χολαργού αναφέρθηκε σε μια έρευνα στις ΗΠΑ η οποία μελέτησε τις γνωστικές δυνατότητες παιδιών 15 ετών σε ζητήματα βασικής κατανόησης κειμένου και εξοικείωσης με βασικές μαθηματικές έννοιες. Σύμφωνα με αυτή την έρευνα, τα παιδιά που είχαν ποιοτική προσχολική αγωγή είχαν 30% καλύτερες γνωστικές δυνατότητες σε σχέση με τα παιδιά που δεν είχαν.

Σε άλλο επίπεδο, ο οργανισμός έρευνας και ανάλυσης διαΝΕΟσις, παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας για την Προσχολική Αγωγή στην Ελλάδα, η οποία αν και αποτελεί μία από τις αποδοτικότερες επενδύσεις που μπορεί να κάνει ένα κράτος, παρ' όλα αυτά ως εκπαιδευτική βαθμίδα παραμένει τραγικά παραμελημένη στη χώρα μας.  Αποδοτικότερη με τη βούλα, αφού σύμφωνα με τη διάσημη μελέτη του νομπελίστα Τζέιμς Χέκμαν, η ετήσια απόδοση για κάθε ευρώ που επενδύεται στην προσχολική αγωγή είναι 7-10%. Επιπλέον, τα παιδιά που λαμβάνουν προσχολική αγωγή γίνονται καλύτεροι μαθητές και αποδοτικότεροι εργαζόμενοι.

Η πρωτοπόρος στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία στη χώρα μας κ. Ελένη Λιβανίου (Ph. D) δίνει και άλλες διαστάσεις. Θέτει ηλικία κλειδί για τον προληπτικό έλεγχο της ανάπτυξης των παιδιών την ηλικία των 5 ετών διότι η έγκαιρη διάγνωση οδηγεί στην πρώιμη παρέμβαση καθώς εάν αγνοηθούν οι δυσκολίες στην προσχολική περίοδο, τα προβλήματα θα συσσωρευτούν και εξελικτικά θα καταστεί πολύ δύσκολη η αντιμετώπισή τους. Οι τυχόν δυσκολίες στην εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, μπορούν να προκαλέσουν περιοδικές συγκινησιακές διαταραχές και προβλήματα συμπεριφοράς. Προσθέτει ακόμα ότι φωνολογικά τα παιδιά αποκτούν πολύ καλύτερη προφορά μιας ξένης γλώσσας εφόσον έχουν ερεθίσματα σε αυτή πριν τα επτά τους χρόνια.   

Ο Κυριάκος προσέθεσε ότι «Θέλω να δεσμευτώ ότι για τη ΝΔ δεν θα υπάρξει παιδί που δεν θα έχει πρόσβαση σε παιδικό σταθμό», κάτι που αποτελεί κίνητρο τεκνοποίησης για τα νέα ζευγάρια. Με κύριο πρόβλημα στη γηράσκουσα κοινωνία μας το δημογραφικό όλοι αντιλαμβανόμαστε την τεράστια σημασία του μέτρου. Τελικά η επένδυση στην προσχολική αγωγή έχει πολυπαραμετρικά μεγαλύτερη απόδοση. 

  • Ο Κώστας Ν. Πολυχρονάκης είναι Director of Operation

www.polefl.gr

[email protected]