Μετά από 3 δεκαετίες ορθής απαγόρευσης, τα ντίζελ επετράπησαν το 2011 στις μεγάλες πόλεις. Σκάνδαλο με ψεύτικες μετρήσεις και καρκινογόνοι ρύποι, οδήγησαν ξανά στην απαγόρευσή τους μέχρι το 2025. Μήπως δεν έπρεπε να αρθεί ποτέ η απαγόρευσή τους;

Γιατί δεν είχαμε ντίζελ τόσα χρόνια; Και γιατί ξαφνικά αποκτήσαμε ντίζελ όταν όλοι οι άλλοι ήδη σκεφτόντουσαν να το σταματήσουν; Και τώρα που η μία πόλη μετά την άλλη ανακοινώνουν την απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης, μεταξύ αυτών και η Αθήνα, τι αποδεικνύεται; Ήταν σωστή ή μήπως λάθος η απελευθέρωση;

Γιατί το ντίζελ απαγορευόταν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη; Η επίσημη εξήγηση είχε να κάνει πάντα με τους ρύπους, και φυσικά υπήρχε ζήτημα. Όταν η απαγόρευση τέθηκε σε ισχύ τα ντίζελ αυτοκίνητα ήταν πολύ ρυπογόνα, και η Αθήνα, μια πόλη χτισμένη σε λεκανοπέδιο με συνεχώς αυξανόμενη δόμηση, έχανε συνεχώς την δυνατότητα ανανέωσης της ατμόσφαιράς της, αφού όλα τα περάσματα έκλειναν.

Η απαγόρευση διήρκησε σχεδόν τρεις δεκαετίες, και η άρση της έγινε όταν πλέον στον ορίζοντα φάνηκε πως με το Euro5 τα ντίζελ ήταν πιο καθαρά και από βενζίνη, ειδικά όταν ήταν εξοπλισμένα με φίλτρα σωματιδίων.
 
Η φούσκα δυστυχώς έσκασε με το σκάνδαλο της VW. Όχι μόνο τα μοντέλα της ξεπερνούσαν τα όρια και έκλεβαν τις μετρήσεις, αλλά ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία παραδέχτηκε πως τελικά τα ντίζελ βρίσκονται μέχρι και 7 φορές πάνω σε ρύπους.

Που σημαίνει ότι γεμίζουν με δηλητήριο τις πόλεις. Μιλάμε για ρύπους που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία, όχι για το CO2 που κυριάρχησε στις συζητήσεις λόγω της ενίσχυσης του φαινομένου του θερμοκηπίου και άρα της αύξησης της θέρμανσης του πλανήτη. Μιλάμε για άμεσα προβλήματα υγείας.

Το Παρίσι ήταν από τις πρώτες πόλεις που ανακοίνωσε τη σκέψη για απαγόρευση, ενάντια στα συμφέροντα της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας που είχε παράδοση στα ντίζελ αυτοκίνητα. Η Αθήνα ακολουθεί τώρα, ουσιαστικά δείχνοντας πως η πετρελαιοκίνηση ήταν μόνο ένα «παράθυρο» στην Ελλάδα μόλις 14 ετών, όσο περίπου διαρκεί η ζωή ενός αυτοκινήτου στη χώρα μας.

Ήταν λοιπόν λάθος η άρση της απαγόρευσης; Μήπως για πρώτη φορά η Ελλάδα έκανε το σωστό και οι άλλοι απλά ανέχονταν την ρύπανση για χάρη της αυτοκινητοβιομηχανίας τους;

Και τελικά, αφού η Ελλάδα δεν έχει αυτοκινητοβιομηχανία, μήπως δεν έπρεπε να το είχε επιτρέψει καθόλου και να αφήσουμε τις πόλεις μας καθαρές από ντίζελ; Τι λέτε; Πέσαμε θύματα συμφερόντων ή πίεσης για την άρση της απαγόρευσης; Τι νομίζετε;

autotriti.gr