Μαζικά έσπευσαν οι Χανιώτες να αλλάξουν λάστιχα μετά το δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή ανθρώπων

Το τραγικό δυστύχημα με την πόρσε που στοίχισε τη ζωή σε 4 ανθρώπους μεταξύ αυτών και ένα παιδί, ήταν η αφορμή δεκάδες οδηγοί να σπεύσουν σε βουλκανιζατέρ για να ελέγξουν τη φθορά των ελαστικών των αυτοκινήτων τους και να τα αντικαταστήσουν με καινούρια.

Μαζικά έσπευσαν οι Χανιώτες να αλλάξουν λάστιχα στα οχήματά τους μετά το δυστύχημα με την πόρσε στην εθνική οδό Αθηνών Λαμίας και την είδηση ότι πιθανότατα αυτό προκλήθηκε από τα φθαρμένα και παλιά ελαστικά της πόρσε. Οδηγοί που μέχρι τότε ή αμελούσαν ή μετέθεταν τον έλεγχο και την αντικατάσταση των ελαστικών τους στο μέλλον, φαίνεται ότι συνειδητοποίησαν πως τα καλά λάστιχα στο αυτοκίνητα μπορεί τελικά να είναι ζήτημα ζωής και θανάτου.

Η αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα ελαστικών, το τελευταίο χρονικό διάστημα, με αφορμή το τραγικό δυστύχημα με την Πόρσε ήταν μεγάλη.

Σύμφωνα με τον Χρήστο και τον Κανάκη Ριτζάκη, ιδιοκτήτες του συνεργείου ελαστικών ΤΡΟΧΟΣ & ΚΙΝΗΣΗ ΡΙΤΖΑΚΗΣ:

Την περίοδο που ακολούθησε το δυστύχημα και κυρίως μετά την πληροφορία ότι για το τροχαίο πιθανόν οφείλεται η κακή κατάσταση των ελαστικών της πόρσε, ήρθαν πάρα πολλοί σε εμάς για να αλλάξουν τα ελαστικά τους ή για να κάνουν ερωτήσεις. Είδαμε ελαστικά φθαρμένα ή εντελώς άχρηστα και φαίνεται ότι δυστυχώς με αφορμή το τραγικό δυστύχημα μερικοί οδηγοί το συνειδητοποήσαν αυτό.

 Όπως μας αναφέρει ο κ. Κανάκης Ριτζάκης  "Ο κόσμος δεν έχει αντιληφθεί ότι η ασφάλεια η δική του καθώς και των άλλων οδηγών,  εξαρτάται από την συντήρηση του αυτοκινήτου του. Τη συντήρηση αυτή, λοιπόν, πολλοί άνθρωποι την αμελούν, πόσο μάλλον όταν αμελείς τα ελαστικά του αυτοκινήτου σου, τότε είσαι απροστάτευτος στον δρόμο και παράλληλα επικίνδυνος για τους άλλους."

Η αλλαγή είναι επιβεβλημένη να γίνεται κάποια στιγμή . Το ερώτημα που τίθεται  είναι αν οι κάτοχοι ΙΧ αυτοκινήτων γνωρίζουν ποια είναι η ιδανική στιγμή για να αντικαταστήσουν ένα φθαρμένο ή ηλικιωμένο ελαστικό.

Τα ελαστικά δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Πολλοί θεωρούν ότι βλέποντας την ημερομηνία παραγωγής που υπάρχει πάνω στο λάστιχο, ξέρουν και πότε πρέπει να τα αλλάξουν, κάτι που είναι λάθος.

"Η ζωή του ελαστικού είναι η σωστή πίεση που πρέπει να έχει" μας λέει ο κ. Ριτζάκης και συνεχίζει "είναι απαραίτητο μια φορά τον μήνα να κοιτάζουμε τα ελαστικά καθώς διάφορες συνθήκες (οδοστρώματος, κλιματολογικές κτλ) μπορούν να επιφέρουν φθορά.

Πρέπει να γίνεται τακτικός έλεγχος είτε σε καταστήματα ελαστικών είτε σε συνεργεία, για να είμαστε σίγουροι για την κατάσταση των ελαστικών μας.

Το επίσημο βάθος πέλματος που θέτει η νομοθεσία είναι 1.6 χιλιοστά. Αυτός ο δείκτης φθοράς υπάρχει πάνω στο λάστιχο. "Όταν ο δείκτης φτάσει πάνω σε αυτό το βάθος πέλματος, κάτι που μπορεί να γίνει σε 1-2 χρόνια ανάλογα με την χρήση, τότε πρέπει να γίνει αλλαγή των ελαστικών.

Η σωστή πίεση των ελαστικών

Πολλές φορές οι οδηγοί αδιαφορούν για τις συστάσεις του κατασκευαστή για την πίεση των ελαστικών τους και την διαμορφώνουν όπως αυτοί νομίζουν καλύτερα.

Υπάρχουν περιπτώσεις που οδηγοί βάζουν όσο πίεση νομίζουν για να αισθάνονται άνετα ή να βάζουν λιγότερο αέρα λόγω του κακού οδοστρώματος για να έχουμε λιγότερους κραδασμούς, κάτι που είναι εντελώς λάθος και μπορεί να επιφέρει ακόμα και το κλατάρισμα του ελαστικού, μας λέει ο κ. Ριτζάκης και συνεχίζει:

"Η σωστή πίεση των ελαστικών πρέπει αν διαμορφώνεται πάντα ανάλογα με το βάρος ή τις συστάσεις του κατασκευαστή"

Λάθος να αλλάζουμε τα δύο μπροστινά λάστιχα και όχι τα δύο πίσω!

Ένα συντριπτικό ποσοστό των οδηγών που επιθυμούν να αλλάξουν τα δυο από τα τέσσερα ελαστικά τους, επιλέγουν τα δύο μπροστινά! Κάτι τέτοιο όμως είναι εντελώς λάθος όπως έχουν δείξει πρόσφατες μελέτες των κατασκευαστών.

Αυτό μπορεί να φαίνεται λίγο παράλογο αλλά είναι το πιο σωστό. Πίσω πρέπει να έχουμε πάντα καλά λάστιχα. Σε ένα κλατάρισμα πίσω ελαστικού δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Μπορεί να ανατραπεί ή να βγει εκτός πορείας, σε ένα κλατάρισμα μπροστινού ελαστικού και αναλόγως με την ταχύτητα ενδεχομένως να μην χάσουμε τον έλεγχο του αυτοκινήτου μας. Επιπλέον, ένα φαγωμένο μπροστινό ελαστικό ακόμα και σε στροφή μπορεί να "κρατήσει"  περισσότερο το όχημα στην πορεία του. Η νέα τάση λοιπόν και η νέα οδηγία είναι αυτή, να έχουμε δηλαδή καλά λάστιχα πίσω.

Γίνονται προσπάθειες, όπως μας ανέφερε ο κ. Ριτζάκης, η ανάπτυξη μικροτσίπ που θα ενημερώνει τον οδηγό ακόμα και για την γόμα του ελαστικού, για τις συνθήκες τις πίεσης του ελαστικού κτλ.

Η τάση να γίνεται η αλλαγή ελαστικών τους χειμερινούς μήνες δεν υπάρχει πια

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι η αλλαγή των ελαστικών τους σε καλοκαιρινή περίοδο, μπορεί να επιφέρει μεγαλύτερη αρχική φθορά και έτσι να περιμένουν τους χειμερινούς μήνες για να πραγματοποιήσουν αυτή την αλλαγή.

"Παλαιότερα πριν από 10-20 χρόνια το 80%-70% της δουλειάς των ελαστικών να γινόταν τους χειμερινούς μήνες. Τώρα αυτό είναι 50-50, όταν νιώθεις ότι το ελαστικό σου θέλει αλλαγή πρέπει αν προχωράς σε αυτήν, χωρίς να έχεις στο νου σου αν θα επιφέρει η όχι πρόωρη φθορά.

Κάποιες βασικές συμβουλές που μας δίνουν τα αδέρφια Ριτζάκη, για την μεγαλύτερη διάρκειας ζωής των ελαστικών είναι:

  • Να μην ρίχνουμε χημικά πάνω στα λάστιχα
  • Να ελέγχουμε την πίεση
  • Να προφυλάσσουμε τα ελαστικά , ενδεχομένως με την φύλαξη του αυτοκινήτου σε κάποιο γκαράζ

 

ΤΡΟΧΟΣ & ΚΙΝΗΣΗ ΡΙΤΖΑΚΗΣ
Η. Δεληγιαννάκη 108, Χανιά
email: [email protected]