Με μεγάλη επιτυχία και τη συμμετοχή χιλιάδων νέων της πόλης ολοκληρώθηκε το βράδυ του Σαββάτου 1 Απρίλη το “16ο Αντιπολεμικό Διήμερο” που διοργάνωσε η “Ενωτική Πρωτοβουλία Φοιτητών Πολυτεχνείου Κρήτης”.

Θέμα συζήτησης την δεύτερη ημέρα. “Η τρομοκρατία των media, ο ρόλος των ΜΜΕ την περίοδο του κοινωνικού πολέμου”.

Ο καθηγητής του τμήματος δημοσιογραφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Αντώνης Σκαμνάκης είπε μεταξύ άλλων: “Τα τελευταία χρόνια τα ΜΜΕ έχουν μετασχηματιστεί σε τεράστιους επιχειρηματικούς ομίλους. Την τελευταία 30ετία στον Ευρωπαϊκό χώρο, επίκεντρο όλων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων είναι η αύξηση της κερδοφορίας του με βάση τη λογική της αγοράς. Η πλήρη κυριαρχία των ΜΜΕ από επιχειρηματικούς ομίλους έπληξε την ενημέρωση και τον πολιτισμό μετατρέποντας τους σε αγοραία προϊόντα. Τα ΜΜΕ μετασχηματίστηκαν σε επιχειρηματικούς οργανισμούς τεραστίου μεγέθους. Οι διαδικασίες ανάπτυξης και συγχώνευσης οδήγησαν στην αυξανόμενη συγκέντρωση ιδιοκτησίας με λιγότερους οργανισμούς να διαθέτουν μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά. Τα τοπικά και τα εναλλακτικά μέσα μπορούν να συμβάλουν σε μια άλλου τύπου ενημέρωση”.

Ο δημοσιογράφος του “ΠΡΙΝ” και τοu “Unfollow” Γεράσιμος Λιβιτσάνος είπε μεταξύ άλλων: “Ένας ενδεικτικό παράδειγμα για το ρόλο των μεγάλων ΜΜΕ είναι το προσφυγικό.  Παρουσίαζαν τις μεταναστευτικές ροές ως “ορδές” που θα μας χαλάσουν την καθημερινότητα, τους χώρους συγκέντρωσης ως μέρη που ανθεί η εγκληματικότητα, κινδυνολογία για τις τοπικές κοινωνίες ότι θα τους καταστραφεί ο τουρισμός αν υποδεχθούν πρόσφυγες. Αυτή η εικόνα καλλιέργησε το συλλογικό συνειδητό, ώστε όταν η “αριστερή” κυβέρνηση κάλεσε το ΝΑΤΟ στο Αιγαίο για να περιορίσει τις μεταναστευτικές ροές αυτό πέρασε ως ένα φυσικό φαινόμενο. Σαν να μην μπορούσε να γίνει αλλιώς. Κανένα ΜΜΕ δεν είπε ότι αυτή τη στιγμή στο Αιγαίο υπάρχει ένας οργανισμός (ΝΑΤΟ) που δεν αντιλαμβάνεται την έννοια των συνόρων της Ελλάδας και της Τουρκίας. Βλέπει το Αιγαίο ως ένα χώρο ασκήσεων για τις δικές του ανάγκες. Για να γίνει αυτό αποδεκτό τα ΜΜΕ έπαιξαν καθοριστικό ρόλο δημιουργώντας το υπέδαφος. Άλλο παράδειγμα: Έχετε δει πως παρουσιάζουν τις συζητήσεις στη Βουλή; Επιλέγουν έναν φωνακλά “γαλάζιο” βουλευτή κατά προτίμηση των Άδωνη Γεωργιάδη να τσακώνεται με έναν κυβερνητικό κατά προτίμηση με τον Παύλο Πολάκη. Ελάχιστοι έμαθαν ότι η Βουλή ψήφισε με διαδικασία ολίγων λεπτών τη στρατιωτική συνεργασία Ελλάδας – Ισραήλ, που προβλέπει κοινές ασκήσεις και τη δρομολόγηση στρατιωτικών δραστηριοτήτων χωρίς καμία έγκριση των κοινοβουλίων. Τέλος η λειτουργία των ΜΜΕ στην Ελλάδα έχει έντονο το ρόλο της αδιαφάνειας. Στα εταιρικά τους σχήματα έχουν ένα πολύ ισχυρό ποσοστό εξωχώριων εταιρειών (οff shore) όπου δεν ξέρεις τους μετόχους, πότε αλλάζουν, ποίοι παίρνουν ποσοστά, ποίοι όχι. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν 146 τέτοιου τύπου εταιρείες. “

Ο δημοσιογράφος του “Infowar” Άρης Χατζηστεφάνου είπε στην εισήγηση του: “Τα φιλελεύθερα Μέσα Ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να φτιάξουν ένα αποπροσανατολιστικό δίπολο. Ότι από τη μια έχουμε την τρομοκρατία της ενημέρωσης με τα fake news και τα trolls και από την άλλη τα φιλελεύθερα ΜΜΕ που προωθούν τη “φωνή της λογικής”. Θα πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι τα σημαντικότερα και μεγαλύτερα fake news προέρχονται από τα μεγάλα ΜΜΕ. Να θυμηθούμε χαρακτηριστικά τα  όπλα μαζικής καταστροφής που δήθεν υπήρχαν στο Ιράκ προκειμένου να δικαιολογηθεί η επίθεση στη χώρα αυτή. Να θυμηθούμε ότι στην Ελλάδα τα  fake news  από τα μεγάλα ΜΜΕ αν επιστρέψουμε σε εθνικό νόμισμα. Βλέποντας κάποια μεγάλα κανάλια βλέπαμε τον ορισμό των fake news, χρησιμοποιούσαν εικόνες από την Νότια Αφρική  με γιαγιάδες μπροστά στα ΑΤΜ για να μας πουν ότι αυτό το πράγμα γίνεται στο κέντρο της Αθήνας! Η συζήτηση για τα fake news και trolls επιτρέπει μια νέα μορφή αστυνόμευσης της ενημέρωσης και στα μέρη που υπάρχουν ακόμα θύλακες ελευθερίας π.χ. το διαδίκτυο. Δεν είναι τυχαίο ότι η “Σκότλαντ Γιάρντ” δημιούργησε υπηρεσία που έχει ως στόχο να συλλαμβάνει trolls. Ο σημαντικότερος όμως κίνδυνος είναι ότι προβάλλοντας ακραία περιστατικά και πραγματικά επικίνδυνες περιπτώσεις fake news  και trolls αρχίζει μια νέα αστυνόμευση εκεί που θα κτυπά τα επόμενα χρόνια η καρδιά της ενημέρωσης, στα κοινωνικά δίκτυα.  O καπιταλισμός κινείται προς την πλέον ακραία ολιγοπωλιακή του κορυφή και βλέπουμε ότι οι μονοπωλιακές πρακτικές κυριαρχούν πλέον και στα ΜΜΕ. Αρκεί μόνο να πούμε πως για κάθε δολάριο που ξοδεύεται σε διαφήμιση στο διαδίκτυο τα 85 σεντς πηγαίνουν στο facebook και την google. Aυτό που επιχειρείται αρχικά από τις ΗΠΑ είναι ότι πάροχοι με απόλυτα ταξικούς όρους θα δίνουν διαφορετικές ταχύτητες σε αυτούς που θα μπορούν να πληρώσουν. Το CNN θα μπορεί να έχει υψηλότερες ταχύτητες από τη πχ. δική μου ιστοσελίδα που δεν μπορώ να δώσω πολλά χρήματα. Λόγω της ταχύτητας αυτής η πληροφορία που θα ανεβάζει το CNN θα είναι πολύ υψηλότερα στην κατάταξη της Google. Πλέον με τους “αντικειμενικούς” αλγόριθμους θα καθορίζεται η κατάταξη των πληροφοριών. Η ύπαρξη ή η ανυπαρξία μας στο διαδίκτυο θα βασίζεται από τα χρήματα που θα δίνει η ιστοσελίδα και καταλαβαίνεται ποίοι είναι αυτοί που θα μπορούν να δώσουν τα περισσότερα χρήματα “.

Μετά το τέλος των εισηγήσεων έγινε συζήτηση με ερωτήσεις και τοποθετήσεις από την πλευρά του κόσμου που παρακολουθούσε την εκδήλωση.

Ακολούθησε πλούσιο πολιτιστικό πρόγραμμα με τα συγκροτήματα και τους καλλιτέχνες να ξεσηκώνουν τους χιλιάδες νέους κι εργαζομένους που βρίσκονταν στο πάρκο. Στις συναυλίες της δεύτερης ημέρας συμμετείχαν οι Jackets Green, οι Rationalistas (Ορθολογιστές), οι Paint it Blue, και ο Φοίβος Δεληβοριάς.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook