«Όπως έχει συχνά αναφερθεί, αυτό που δίδει την μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία είναι η ιστορία πίσω από το προϊόν, ο μύθος γύρω από την υπηρεσία. Αυτή την ιστορία, αυτό το μύθο, η Κρήτη τον έχει άφθονο, από τον Δία στον Χριστιανισμό και από την Αναγέννηση στα μοναδικά τοπία και την παγκόσμια γνωστή διατροφή. Στο χέρι μας είναι λοιπόν να αξιοποιήσουμε αυτά τα μοναδικά πλεονεκτήματα, ώστε ο τουρισμός μας να ξεφύγει από τους μίζερους «βραχιολάκηδες» και να πάρει την θέση που του αξίζει» (Κ.Ε. 7-12-2012). Η κουβέντα για την ανάγκη αναβάθμισης του τουριστικού μας προϊόντος και η συνακόλουθη αύξηση των εισπράξεων είναι παλιά, καθώς όλοι αντιλαμβανόμαστε πως το μοντέλο «ήλιος - θάλασσα» όχι μόνο έχει περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, αλλά τελικά όταν αναφερόμαστε σε ένα τόπο όπως το δικό μας, τον αδικεί.    

Σε όλες τις συζητήσεις (και τελευταία γίνονται πολλές) για τον τουρισμό του νησιού μας, κοινό είναι το συμπέρασμα ότι οι επισκέπτες μας είναι περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων. Η περυσινή χρονιά με την αύξηση των επισκεπτών και την μείωση των τουριστικών εισπράξεων είναι χαρακτηριστική. Μοιραία κοινή και η διαπίστωση ότι «λάδι πολύ αλλά τηγανίτα τίποτα». Αδικώντας τις επαγγελματικές μας δυνατότητες και προοπτικές καταλήγουμε στις μάλλον εύκολες διαπιστώσεις είτε πως «και στην Ευρώπη υπάρχει κρίση», «παντού δεν υπάρχουν λεφτά», είτε πως «φταίει το all inclusive» και «οι ξενοδόχοι που δεν αφήνουν τον κόσμο να βγει από τα ξενοδοχεία». Η αλήθεια είναι πως οι εύκολες διαπιστώσεις καταρρίπτονται από την παρουσία αρκετών καταστημάτων, εμπορικών ή υγειονομικού ενδιαφέροντος, αλλά και παροχής υπηρεσιών τα οποία κόντρα στο ρεύμα προσελκύουν πελάτες και έχουν ικανοποιητική κερδοφορία.

Αφορμή για τη σημερινή στήλη είναι η παρουσίαση του συμπολίτη κ. Δημήτρη Καλαϊτζιδάκη για τις πρακτικές που η Grecotel ακολουθεί στα ξενοδοχεία της, στην οποία όπως πάντα τεκμηριωμένα εξηγεί τα βήματα για αναβάθμιση των υπηρεσιών γαστρονομίας. Με τίτλο «Στρατηγικό σχέδιο για τη χρήση και προώθηση των τοπικών προϊόντων. Τα επτά βήματα», εξηγεί περιεκτικά τις απλές κινήσεις που οποιαδήποτε επιχείρηση μπορεί να κάνει προκειμένου ανέβει επίπεδο, να γίνει περισσότερο αναγνωρίσιμη και τελικά να βελτιώσει τη θέση της. Ο Δημήτρης συμπυκνώνει δεκαετίες εμπειρίας σε top ξενοδοχεία με απαιτητικούς πελάτες και παρουσιάζει με απλά λόγια ένα master class για όσους φιλοπρόοδους συμπολίτες θέλουν να αφήσουν την παθητική, μοιρολατρική αποδοχή της μέτριας πορείας και να πάρουν την τύχη στα χέρια τους.

Θα πρότεινα σε όλους να το διαβάσουν, θα ωφεληθούν. Τα όσα περιγράφει είναι απλά, αλλά όχι απλοϊκά, απαιτούν επαγγελματισμό, απαιτούν εκπαίδευση απαιτούν θέληση για αυτοβελτίωση. Ίσως αυτό είναι τελικά το μήνυμα προς όποιον θέλει να το πάρει: Οι εποχές που τα πράγματα πήγαιναν καλά από… μόνα τους, που λίγο πολύ όλοι δούλευαν τελείωσαν. 

  • Ο Κώστας Ν. Πολυχρονάκης είναι Director of Operations