Σωσίβιο στην κρίση αναζητούν οι έµποροι που άρχισαν ήδη τις εκπτώσεις, χωρίς να περιµένουν την επίσηµη έναρξή τους στις 15 Ιανουαρίου, καθώς τον περασµένο ∆εκέµβριο η πτώση του τζίρου εκτιµάται ότι ξεπέρασε το 30%.
 
Ετσι οι επιχειρηµατίες– αν και παράτυπα – αρχίζουν νωρίτερα τις χειµερινές εκπτώσεις σε µια προσπάθεια να µαζέψουν ό,τι µπορούν στα ταµεία τους, καθώς οι υποχρεώσεις τους τρέχουν και η στρόφιγγα του τραπεζικού δανεισµού έχει κλείσει πλέον για τα καλά.
 
Το 2010 άφησε πίσω του µεγάλες ζηµιές για τις εµπορικές επιχειρήσεις και το2011 έκανε ποδαρικό µε εκπτώσεις στην αγορά. Οπως λένε οι ίδιοι οι έµποροι, συνολικά σε ετήσια βάση οι πωλήσεις έκαναν βουτιά 25%-30%, η οποία έγινε µάλιστα ακόµη µεγαλύτερη το τελευταίο τρίµηνο του 2010.
 
Αν και την εβδοµάδα πριν από τα Χριστούγεννα αλλά και την Πρωτοχρονιά δεκάδες χιλιάδες καταναλωτές επισκέφθηκαν τα καταστήµατα στις παραδοσιακές εµπορικές πιάτσες, περιορίστηκαν στις αγορές τους σε χαµηλού κόστους είδη, κυρίως για δώρα. Ετσι οι λιανέµποροι, βλέποντας τα εμπορεύματά τους να παραµένουν στα ράφια των καταστηµάτων, για να αντιµετωπίσουν την κατάσταση, κατέφυγαν σε πρόωρες εκπτώσεις που την προηγούµενη εβδοµάδα έφτασαν και το 30%.
 
 
Στο µπαράζ των εκπτώσεων, πιο επιθετικές ήταν και αναµένεται να συνεχίσουν να είναι οι µεγάλες αλυσίδες µε πανελλαδικό δίκτυο που προσφέρουν στους πελάτες τους, σιωπηρά µεν, αλλά πραγµατικά, έκπτωση από 30% έως και 50%. ∆εν είναι λίγες και εκείνες που για µια ακόµη χρονιά προγραµµατίζουν να ακολουθήσουν πολιτική µε προωθητικές ενέργειες, όπως συστηµένες επιστολές, αποστολή SΜS στα κινητά τηλέφωνα, επιδιώκοντας να δελεάσουν τους καταναλωτές, προκειµένου να προσέλθουν στα καταστήµατά τους και να ψωνίσουν. Ενδεικτικό της εικόνας που παρουσιάζει η αγορά είναι ότι τα µεγάλα πολυκαταστήµατα αλλά και εµπορικά κέντρα στην Αττική, όπως και µεµονωµένα καταστήµατα, προσφέρουν εκπτώσεις της τάξης ακόµη και του 30% σε όλα τους τα είδη, ενώ σε εποχικά – γιορτινά είδη τα ποσοστά των εκπτώσεων φτάνουν έως και το 50%.
 
Επίσης, µεγάλες αλυσίδες έχουν επιλέξει να προσφέρουν δωροεπιταγές αξίας ίσης µε το 50% της αγοράς, που αφαιρούνται από την επόµενη αγορά (η οποία πρέπει να πραγµατοποιηθεί εντός συγκεκριµένου χρονικού διαστήµατος ή ακόµα και ταυτόχρονα µε την αγορά). Συχνή είναι επίσης η προσφορά 1+1 δώρο,η οποία «τρέχει» τόσο σε καταστήµατα ένδυσης, καλλυντικών και αξεσουάρ, αλλά και η προσφορά 2+1 δώρο.
 
Οι έµποροι περίµεναν τις γιορτές µήπως κινηθεί έστω και λίγο η αγορά, µάταια όµως. Η πτώση των πωλήσεων ήταν µεγάλη και έφτασε σε κάποιες περιπτώσεις και το 40%. Στα µεγάλα αστικά κέντρα ήταν οι πιο κερδισµένοι, αφού κατάφεραν να περιορίσουν την πτώση των πωλήσεών τους στο 20%. Οι περιφερειακέςαγορές ήταν και πάλι οι µεγάλοι χαµένοι, µε αποτέλεσµα πολλοί επιχειρηµατίες να δηλώνουν ότι, αν δεν κινηθεί η αγορά ούτε στις εκπτώσεις, τα λουκέτα στην αγορά θα πάρουν τη µορφή επιδηµίας. Σύµφωνα µε στοιχεία των εµπόρων, τη µεγαλύτερη πτώση εµφάνισε ο κλάδος της ένδυσης – υπόδησης κατά 40%, µείωση 15% κατέγραψαν τα είδη δώρων, τα τρόφιµα 10%, τα ποτά 25% και τα ηλεκτρονικά 20%. Εξαίρεση αποτέλεσαν τα παιδικά, που ο τζίρος τους κυµαίνεται στα ίδια επίπεδα µε πέρυσι, ενώ ο τζίρος των παιχνιδιών ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ και εµφανίζει µια µικρή απόκλιση – µείωση της τάξης του -3% έως -5%.
 
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις, στο πρώτο τρίµηνο του 2011αναµένεται να βάλουν λουκέτο τουλάχιστον 7.000 επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα από τις 11.000 που βρίσκονται στο «κόκκινο», µε αποτέλεσµα να χαθούν περίπου 15.000 θέσεις εργασίας. Οι εκπρόσωποι των εµπορικών συλλόγων κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και ζητούν από την κυβέρνηση να πάρει µέτρα.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook