Το Πολυτεχνείο Κρήτης συμμετείχε με τον Επίκουρο Καθηγητή Γιώργο Σ. Ατσαλάκη στη 2η Γενική Συνέλευση του Διεθνούς επιμελητηρίου για τον Δρόμο του Μεταξιού στο Πεκίνο στις 9-12/12/2017. 

Ο Δρόμος  του Μεταξιού  ( Silk Road) σκοπεύει να δημιουργήσει σύγχρονες υποδομές  μεταφορών τόσο από την ξηρά όσο και από την θάλασσα για να διευκολυνθεί το διεθνές εμπόριο και η οικονομική ανάπτυξη μεταξύ Ευρώπης και των χωρών από όπου διέρχεται. 

Η Κίνα στοχεύει να αυξήσει κατά 2,5 τρις το διεθνές εμπόριο μεταξύ των χωρών του Δρόμου του Μεταξιού την ερχόμενη δεκαετία. 

Μέχρι σήμερα υπάρχουν εβδομαδιαία τρλενα που φθάνουν στην Γερμανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το 2015 έφθασε το πρώτο τραίνο από την Κίνα στο λιμάνι του Ρότερνταμ μειώνοντας την μεταφορά  αγαθών σε 14 ημέρες από δυο μήνες μέσω θάλασσας. 

Σύντομα τρένα από το Chongging της Κίνας θα φθάνουν στο Duisburg της Γερμανίας διανύοντας 10.800 χιλιόμετρα σε 10 μέρες. Εταιρίες κολοσσοί όπως η Hewlett Packard έχουν συνδεθεί με τους πελάτες  τους μέσω του μοντέρνου Δρόμου το Μεταξιού. Τα τραίνα επιστρέφουν στην Κίνα με αγαθά πολυτελείας όπως αυτοκίνητα, κρασία, ουίσκι κλπ. 

Το σύγχρονο «καραβάνι» έχει ήδη κάνει τα πρώτα βήματα σε μια περιοχή που αποτελείται από το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού, παράγει το 55% του παγκόσμιου ΑΕΠ, και έχει το 75% των επιβεβαιωμένων ενεργειακών αποθεμάτων. 

Η πλήρη ανάπτυξη του μοντέρνου Δρόμου του Μεταξιού απαιτεί αρχικά, στενή συνεργασία με τις 40 χώρες που συμμετείχαν στον παλιό Δρόμο του Μεταξιού τόσο από την ξηρά όσο και από την θάλασσα. Η Κίνα ανέλαβε την πρωτοβουλία από το 2013 την οποία ονόμασε «One belt one Road” να συντονίσει τις συμμετέχοντες χώρες υπογράφοντας σημαντικές συμφωνίες με την Ρωσία, το Καζακστάν και την Μπελαρούς.  
Το σχέδιο απαιτεί περίπου 8 τρις δολάρια χρηματοδότηση  την επόμενη  δεκαετία. Η κινεζική κυβέρνηση έχει διαθέσει 40 δις στο Silk Road fund για να χρηματοδοτήσει επενδύσεις στο Δρόμο του Μευαξιου.  Επι πλέον 50 δις διαθέτει η Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) και ακόμα δέκα δις η Αναπτυξιακή Τράπεζα των χωρών των BRICS. Η Αναπτυξιακή Τράπεζα Κίνας και η Τράπεζα του θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού πρόκειται να διαθέσουν κεφαλαία που φθάνουν τα 300  δις δολάρια.  

Ο μοντέρνος Δρόμος του Μεταξιού πρέπει να ξεπεράσει σημαντικά τεχνικά προβλήματα και ρυθμίσεις.  

Τα κοντέινερ πρέπει να μεταφωρτοθούν τουλάχιστον δυο φορές για να φθάσουν στη Ευρώπη. Το φάρδος των γραμμών των τραίνων στην Κίνα και στην  Ευρώπη είναι 1,435 μέτρα. Ενώ στην Μπελαρούς, στην Ρωσία, στην Μονγγολία και στο Καζακστάν είναι 1,52 μέτρα. Οι διαδικασίες εκτελωνισμού κατά μήκος των συνόρων πρέπει να προτοτυπωποιηθούν για όλες τις χώρες. Πολλές ενέργειες πρέπει να γίνουν μέχρι  ο Δρόμος του Μεταξιού να γίνει μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου. 

Κάθε χώρα πρέπει πρέπει να καταλάβει πως θα συμμετάσχει, ποιες υποδομές θα αναπτύξει ποιες πολιτικές θα εφαρμόσει, πως θα χρηματοδοτηθούν και ποια θα είναι τα αναμενόμενα  ωφέλη από τις επενδύσεις. 

Ένα ξεκάθαρο επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει να σχεδιαστεί το οποίο να δημιουργεί επι πλέον ευκαιρίες για νέες επιχειρήσεις και θέσεις εργασίες κατά μήκος όλων των συμμετεχόντων  χωρών και όχι μόνο στα άκρα (Ευρώπη και Κίνα). 

Η Κίνα είναι η πιο ισχυρή εξαγωγική χώρα. Οι αδύναμες στις εξαγωγές χώρες θα πρέπει να υποστηριχτούν και κυρίως εκείνες που έχουν διακυμάνσεις  λόγω των εποχικών  εξαγωγών.  

Η επιτυχία θα εξαρτηθεί από τους κανόνες διακυβερνήσης και τους μηχανισμούς  συντονισμού των έργων. Βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι εάν οι φορείς διαχείρισης των έργων θα είναι ανεξάρτητοι ή θα είναι διμερείς ή πολυμερείς από πολλές χώρες. 
Τα ωφέλη από την επιτυχή ολοκλήρωση το μοντέρνου Δρόμου του Μεταξιού είναι τεράστια. Οι συμμετέχοντες χώρες θα απολαύσουν μια νέα πηγή ανάπτυξης και πρέπει να προσαρμόσουν τις δαπάνες επενδύσεων ανάλογα. 

Προς το παρόν η Κίνα ηγείται και έχει την μερίδα του λέοντος στις επενδύσεις. Αναμένει σημαντικά ωφέλη και φιλικούς δεσμούς με τις εμπλεκόμενες χώρες.

Ο ιδιωτικός τομέας θα μοχλεύσει με δικές του επενδύσεις καθώς οι  επενδύσεις των κρατών στις υποδομές θα υλοποιούνται. 
Εάν η επανεκκίνηση του Δρόμου του Μεταξιού στεφθεί με επιτυχία θα φέρει πλούτο και ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις και τα κράτη. Επίσης θα αποτελέσει ένα μέσο για την προσέγγιση των καταναλωτών της μεσαίας τάξης της οποίας το 66% θα ζει στην Κίνα  μέχρι το 2030. 

Οι Ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και οι Ευρωπαϊκές πρέπει να αποκτήσουν πρόσβαση μέσω του Δρόμου του Μεταξιού σε αυτή την ανερχόμενη μεσαία τάξη. 

Το Πολυτεχνείο Κρήτης έχοντας εγκαίρως προβλέψει τα οφέλη του σύγχρονου Δρόμου του Μεταξιού, συμβουλεύει το Διεθνές Επιμελητήριο για το Δρόμο του Μεταξιού και παρεμβαίνει στην ενημέρωση των ιδιωτικών και δημοσίων φορέων για τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη υλοποίηση, ίσως, του μεγαλύτερου σχεδίου ανάπτυξης της ανθρωπότητας. 

Περισσότερο ελεύθερο εμπόριο σημαίνει περισσότερες εξαγωγές και περισσότερη ευημερία, πράγμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό για να ξεφύγει η χώρα μας από την κρίση που δημιούργησε η  κακοδιαχείριση των ανεπαρκών ηγεσιών. 

*Γιώργος Σ. Ατσαλάκης
Επίκουρος Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook