Αρχίζει να δείχνει ενδιαφέρον η ιαπωνική αγορά για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

Kυριαρχούν η Ισπανία και η Ιταλία σε χαμηλό ποσοστό η Ελλάδα

Μικρή αύξηση (0,2%) παρουσίασαν οι εισαγωγές ελαιολάδου στην Ιαπωνία, κατά την περίοδο 2016/2017, φτάνοντας στους 56.853 τόνους, σύμφωνα με τα στοιχεία από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου (IOC). Το μεγαλύτερο ποσοστό ελαιολάδου που εισάγει η ιαπωνική αγορά είναι έξτρα παρθένο (71% των ποσοτήτων ελαιολάδου που εισάγονται), κάτι που πρέπει να ενδιαφέρει την χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές προτιμούν να χρησιμοποιούν το ελαιόλαδο με τη σαλάτα λαχανικών. Μάλιστα από το 2015 έχει ξεκινήσει το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου ενημερωτική καμπάνια για τους Ιάπωνες καταναλωτές. Όπως αναφέρει το IOC, οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά ελαιολάδου από τους Ιάπωνες καταναλωτές είναι η «τιμή» και η «υγεία». Πάντως στην ιαπωνική αγορά κυριαρχούν η Ιταλία και η Ισπανία.

Αθροιστικά οι δύο αυτές χώρες είχαν το 93,7% των συνολικών εισαγωγών το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία της ελληνικής πρεσβείας στο Τόκιο. Οι ιταλικές εξαγωγές ανήλθαν το 2016 σε 92,3 εκ. € ή 16.000 τόνους και οι ισπανικές σε 91,2 εκ. € ή 22.500 τόνους.

Για το ίδιο έτος οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε αξία τα 4,67 εκ. € και σε ποσότητα σε μόλις σε 888 τόνους. Το μερίδιο αγοράς του ελληνικού ελαιολάδου στην ιαπωνική αγορά ανήλθε στο 2,4% το 2016.

Προοπτικές - Προτάσεις για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών

Το Γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στην Ιαπωνία αναφέρει τα εξής:

Ο Ιάπωνας καταναλωτής είναι ενημερωμένος, απαιτητικός, αναζητά την ποιότητα, την γεύση, και όλο και περισσότερο την τιμή.

Ο ιαπωνικός πληθυσμός γηράσκει και ευνοείται η κατανάλωση προϊόντων με ωφέλη στην υγεία.

Για να επιτευχθεί η αύξηση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης τόσο από όσους ήδη το καναλώνουν αλλά και από νέους καταναλωτές απαιτείται ένα σημαντικό generic πρόγραμμα προώθησης.

Το ενδεχόμενο μίας generic προβολής του ελαιολάδου από την χώρα μας προφανώς δεν είναι ρεαλιστικό και εξάλλου θα ευνοούσε περισσότερο την Ισπανία και την Ιταλία που ελέγχουν το 93,7% των συνολικών εισαγωγών (έτος 2016).

Τα προγράμματα προώθησης που υλοποιούμε ως Ελλάδα στην Ιαπωνία αφορούν κατ’ αρχήν το κρασί (1ο πρόγραμμα: 2015-2017, 2 ο πρόγραμμα: 2017-2018) και δευτερευόντως την προώθηση τροφίμων.

Παράλληλα, παρ’ όλη την κατάργηση του Γραφείου ΕΟΤ Τόκυο και την έλλειψη κονδυλίων προώθησης του ελληνικού τουρισμού υλοποιούμε στοχευμένες δράσεις, όπως σεμινάρια και επισκέψεις στην Ελλάδα για τουριστικού πράκτορες.

Το ρεαλιστικότερο σενάριο για την χώρα μας είναι να συνδυασθούν αυτές οι δράσεις με στόχο την βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στην Ιαπωνία, την σύνδεσή της με τον υγεινό τρόπο ζωής και εν τέλει την αύξηση των εξαγωγών τροφίμων - ποτών, καθώς και των Ιαπώνων επισκεπτών της χώρας μας, οι οποίοι στην συνέχεια θα αναζητήσουν τα ελληνικά προϊόντα.

Η προβολή του ελαιολάδου μπορεί να είναι αποτελεσματική εάν ενταχθεί σε αυτό το πλαίσιο.

Παράλληλα, πρέπει να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του που το διαφοροποιούν από αυτό άλλων χωρών και μπορούν να δικαιολογήσουν υψηλότερη τελική τιμή.

Αυτό δεν μπορεί παρά να αφορά άριστα τυποποιημένο προϊόν και όχι χύδην.

Περαιτέρω, σημαντικές δυνατότητες μας προσφέρει η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων 2020 στο Τόκιο.

Η καλλιέργεια της ελιάς συνδέεται με την ιστορία των αγώνων και κάποια χαρακτηριστικά τους, όπως η χρήση του κότινου ελιάς για την βράβευση των νικητών, πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την διασύνδεση του ελαιολάδου και της ελιάς με την Ελλάδα.

Πηγή: agrotypos.gr