Ενώ η ζήτηση για το τουριστικό προϊόν της Κρήτης μεγαλώνει ακόμα και από νέες τουριστικές αγορές, η έλλειψη υποδομών, οι κακοί δρόμοι, η απαράδεκτη σήμανση και η έλλειψη καθαριότητας είναι το μελανό της σημείο για τους τουρίστες

Πολύ υψηλότερα σε σχέση με πέρσι είναι τα επίπεδα των προκρατήσεων για τη φετινή τουριστική περίοδο στα Χανιά.

Είναι ενθαρρυντικό μάλιστα ότι ο νομός δεν εξαρτάται μόνο από τις τουριστικές αγορές τις οποίες προσέλκυε παραδοσιακά μέχρι σήμερα, αλλά έχει γίνει ελκυστικός προορισμός και σε νέες αγορές όπως η Ελβετία και η Γαλλία, ενισχύοντας παράλληλα το τουριστικό ρεύμα που προέρχεται από την Αγγλία και την Πολωνία τα τελευταία χρόνια.

Αυτό ωστόσο, που προκαλεί ανησυχία είναι τα μηνύματα για την επόμενη τουριστική χρονιά η οποία φαίνεται ότι εκ των πραγμάτων θα επηρρεαστεί από τα βαρύδια της υπερφορολόγησης και του φόρου διανυκτέρευσης.

Αυτά ανέφερε στο περιθώριο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων της έρευνας που εκπονήθηκε για τον τουρισμό στα Χανιά που έγινε απόψε στο ΚΑΜ ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Χανίων, Μανώλης Γιαννούλης, ο οποίος συν τοις άλλοις τόνισε ότι οι νομικοί σύμβουλοι της Ένωσης εξετάζουν επίσης το θέμα του ΤΑΠ.

“Τα μηνύματα είναι αισιόδοξα, τα επίπεδα των προκρατήσεων είναι υψηλότερο από πέρσι και το ενθαρρυντικό είναι ότι έχουν κλειστεί πολλές αεροπορικές θέσεις προς Κρήτη και Χανιά. Επομένως είμαστε αισιόδοξοι τηρουμένων των αναλογιών, θεωρούμε ότι μπορεί να έχουμε μία καλή χρονιά πάντα μιλώντας με συγκρατημένη αισιοδοξία. Είναι νωρίς να μιλήσουμε για την επόμενη χρονιά, τα αποθαρρυντικά στοιχεία που ακούγονται για το 2019 βασίζονται στο στοιχείο της υπερφορολόγησης και του γεγονότος ότι γενικά το πακέτο το τουριστικό προς Ελλάδα είναι επιβεβαρυμμένο. Ούτως ή άλλως έχει γίνει αναφορά στα αρμόδια υπουργεία. Γενικότερα όμως αν η χρονιά πάει καλά και ο κόσμος είναι ευχαριστημένος, όλες οι επιχειρήσεις θα κάνουν λελογισμένες αυξήσεις γιατί μέχρι σήμερα το υπερβάλλον κόστος το έχουν απορροφήσει οι επιχειρήσεις, αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Θα περιμένουμε επίσης να δούμε την αντίδραση των επισκεπτών κυρίως στον φόρο διανυκτέρευσης.

Έχουμε πτήσεις απευθείας από την Ελβετία, τη Ζυρίχη, έχουμε πτήσεις από Γαλλία, αυτές είναι νέες αγορές. Τα τελευταία 5-6 χρόνια έχουν εμφανιστεί αγορές που είναι πολύ μεγάλες, όπως η Αγγλία και η Πολωνία, οι οποίες τρέχουν με διψήφια αύξηση χρόνο με τον χρόνο. Επομένως η “ομπρέλα” των αγορών για τα Χανιά έχει ανοίξει πολύ.

Ως προς το ΤΑΠ, κοιτάμε αυτή τη στιγμή μέσω των νομικών συμβούλων της Ένωσης Ξενοδόχων, είμαστε ενήμεροι εντός των επόμενων ημερών θα είμαστε σε θέση να τοποθετηθούμε σχετικά.”

Πρώτοι στις άθλιες υποδομές – Το αρνητικό στοιχείο των Χανίων στη λίστα των τουριστών

Στην έρευνα το πρώτο μελανό σημείο που αναφέρουν οι τουρίστες από την επισκέψή τους στην Κρήτη είναι οι πολύ κακές υποδομές και κυρίως το απαράδεκτο οδικό δίκτυο.

Όπως ανέφερε ο Διευθυντής του ΜΑΙΧ, Γιώργος Μπαουράκης: “Υπάρχει μεγάλη τάση στον γαστρονομικό τουρισμό και μεγάλη τάση για αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Σχεδόν όλοι οι τουρίστες θέλουν να ξαναέρθουν, δηλαδή όλοι είναι ευχαριστημένοι και το επίπεδο ικανοποίησης ως προς τις υπηρεσίες είναι υψηλό. Για μια ακόμα φορά αρνητικά σημεία είναι το άθλιο οδικό δίκτυο, η άθλια οδική σήμανση και η έλλειψη καθαριότητας.”

Γιώργος Μπαουράκης

Ο κ. Γιαννούλης τόνισε σχετικά: “Και στην Περιφέρεια και στις δημοτικές αρχές επισημαίνουμε το πρόβλημα υποδομών συνέχεια, αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν προβλήματα και μια σύγχυση αρμοδιοτήτων αλλά από εκεί και έπειτα πρέπει να δοθεί μια λύση.”

Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Κρήτης, Δημήτρης Μιχελογιάννης ανέφερε:

“Επιβεβαιώνεται κάθε χρόνο μία πολύ καλή εικόνα που έχουμε από τους επισκέπτες για τις υπηρεσίες εν γένει του ιδιωτικού τομέα και κάποιες στοχευμένες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν οπωσδήποτε στο κομμάτι των υποδομών.

Η μελέτη διακρίνει τους επισκέπτες του λεγόμενου μαζικού τουρισμού και τους λεγόμενους individuals τους μεμονωμένους επισκέπτες που έρχονται κατά κανόνα με τις low cost εταιρείες. Το ένα συμπληρώνει το άλλο και έχουμε ένα πολύ ενδιαφέρον προφίλ επισκέπτη. Η προσέλκυση μεμονομένων επισκεπτών έχει αποδειχτεί σημαντική. Το αεροδρόμιο Χανίων είναι εδώ σαν υποδομή αρκεί να έχουμε πτήσεις για να έχουμε τουρισμό σε 12μηνη βάση. Προφανώς τον χειμώνα δεν θα έχουμε τα μεγέθη του καλοκαιριού πλην όμως είναι μια πόλη που λειτουργεί σε 12μηνη βάση για παράδειγμα μέσω επενδύσεων, συνεπώς τα Χανιά θα μπορούσαν να υποστηρίξουν πτήσεις σε 12μηνη βάση.”

Μανώλης Γιαννούλης

Δημήτρης Μιχελογιαννάκης

Στα αποτελέσματα της μελέτης για το μέλλον κυρίως του τουρισμού αναφέρθηκε ο Γ. Ατσαλάκης, Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης:

“Τα τελευταία χρόνια της κρίσης αυξήθηκε ο τουρισμός κατά 85% στον νομό Χανίων. Πανελλαδικά η αύξηση το 2017 σε σχέση με το 2016 ήταν 9,7% , μια μικρή αύξηση αν δούμε τους ανταγωνιστικούς προορισμούς αν δούμε, Ισπανία, Πορτογαλία και Κύπρο. Αυτή η αύξηση δεν έχει γίνει λόγω της αύξησης των επενδύσεων σε υποδομές και σε νέες τεχνολογίες αλλά έχει καταγραφεί συγκυριακά επειδή άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία έχουν πολλά προβλήματα ασφάλειας και προτιμούνται από τους τουρίστες. Επιπλέον στην αύξηση έχει συμβάλλει η ποσοτική χαλάρωση, δηλ. η εκτύπωση χρήματος που γινόταν από την Ε.Ε. για να ξεπεραστεί η κρίση. Όταν όλα αυτά εκλείψουν αναμένουμε να δούμε διακυμάνσεις στον τουρισμό και τότε θα πρέπει να είμαστε αρκετά προετοιμασμένοι έχοντας από τώρα φροντίσει να βελτιώσουμε το επιχειρηματικό κλίμα. Ως προς το επιχειρηματικό κλίμα βρισκόμαστε στην 106η θέση σε σύνολο 136 χωρών όταν η Πορτογαλία είναι στην 54η. Επίσης είμαστε από πλευράς φορολογίας σε δυσμενή θέση, καθώς βρισκόμαστε στο 109 όταν της Κύπρου είναι στο 22.”

Τέλος από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, Αντώνης Ροκάκης,τόνισε ότι το τουριστικό προϊόν εξελίσσεται διαρκώς και τα Χανιά πρέπει να συμβαδίζουν με την εξέλιξη αυτή.

“Κύριοι, κακά τα ψέματα. Το τουριστικό προϊόν εξελίσσεται και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς. Αν εμείς μείνουμε πίσω και δεν εξελίξουμε το προσφερόμενο προϊόν μας, τις υπηρεσίες μας, αλλά και τις παροχές μας, μην σας κάνει εντύπωση αν αρχίσουμε να βλέπουμε τα πράγματα αντίστροφα.

Ο τουρίστας πλέον ζητά, καθώς η προσφορά ανά τον κόσμο έχει δημιουργήσει ένα άκρως ανταγωνιστικό πλαίσιο. Και ο τουρίστας το ξέρει αυτό.

Άρα τι πρέπει να κάνουμε; Πρέπει να μιλήσουμε μαζί του, να μάθουμε τι θέλει, τι τον ελκύει, αλλά κυρίως τι τον απογοητεύει. Η επιστημονική έρευνα πάνω σε αυτά τα ζητήματα  μας εξασφαλίζει τη δυνατότητα να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα, να γίνουμε καλύτεροι και φυσικά να κρατήσουμε τα οφέλη του τουριστικού προϊόντος στα ύψη.”

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook