Επανασχεδίαση του εκπαιδευτικού χάρτη στην Αττική και τονωτικές ενέσεις στην τοπική οικονομία, αλλά και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη σχεδιάζονται τα επόμενα δύο χρόνια.

Με επίκεντρο το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, η έναρξη των διετών προγραμμάτων, που απευθύνονται αποκλειστικά στους 30.000 κάθε χρόνο αποφοίτους ΕΠΑΛ, έχει στόχο να δώσει μία επιπλέον διέξοδο στην τεχνική εκπαίδευση. Logistics, διαχείριση απορριμμάτων, βιολογική γεωργία είναι μερικές μόνο από τις ειδικότητες που φαίνεται ότι προκρίνονται στις συζητήσεις που γίνονται, ώστε να ξεκινήσει η διδασκαλία τους ακόμα και από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.

Δυνατότητα εισαγωγής θα έχουν σε πρώτο στάδιο μόνο οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, οι οποίοι δεν θα υποβάλλονται σε πανελλαδικές εξετάσεις ή σε κάποιου είδους εισαγωγικές. Το απολυτήριο Λυκείου θα αποτελεί το μοναδικό διαβατήριο για την εισαγωγή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα διετή προγράμματα, ενώ μετά το πέρας των σπουδών οι απόφοιτοι των διετών θα λαμβάνουν πιστοποίηση επιπέδου 5 στο ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων. Στην Αττική ειδικότερα, ιδιαίτερα ενεργό σε αυτό τον τομέα είναι το νεοϊδρυθέν Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το οποίο στόχο έχει να αναλάβει ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας που θα συνδέεται με την τοπική αγορά και να προσφέρει κυρίως στους 8.000 περίπου αποφοίτους των ΕΠΑΛ Αττικής μία νέα διέξοδο για εκπαίδευση και απασχόληση. To πανεπιστήμιο θα προετοιμάσει τα προγράμματα και το υπουργείο Παιδείας θα δώσει το «πράσινο φως» όταν κατατεθούν οι προτάσεις, οι οποίες ακόμα είναι σε στάδιο προεργασίας.

Ο χάρτης της Αττικής:

«Στην Ελλάδα δεν έχουμε μεσαία και χαμηλά στελέχη. Δεν χρειάζεται όλοι να είμαστε πανεπιστημιακού επιπέδου. Στόχος μας τώρα είναι η δημιουργία 6-7 διετών προγραμμάτων που θα καλύπτουν ζωτικούς τομείς της οικονομίας», αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο Λάζαρος Βρυζίδης, αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και πρόεδρος του ΑΤΕΙ Πειραιά, το οποίο καταργήθηκε πρόσφατα.

Η ίδρυση του νέου πανεπιστημίου, αν και βρήκε αρκετούς επικριτές κυρίως όσον αφορά στα ακαδημαϊκά κριτήρια της ίδρυσης των καινούργιων τμημάτων, βρήκε συμμάχους τους δήμους της Δυτικής Αττικής και του Πειραιά, οι οποίοι είδαν σε αυτό μια ευκαιρία για αναζωογόνηση της τοπικής οικονομίας.

Ναυτική εκπαίδευση

Οπως όλα δείχνουν, τον Οκτώβρη θα υπάρχουν τα πρώτα δείγματα παρουσίασης των διετών προγραμμάτων που θα δεχτούν τους πρώτους σπουδαστές τους. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούν στη ναυτική εκπαίδευση είναι αυτά που φαίνεται ότι θα εγκαινιάσουν το νέο θεσμό.

«Είναι πιο ώριμη η ναυτική εκπαίδευση για να γίνει. Αυτές οι συζητήσεις γίνονται εδώ και πολλά χρόνια και έχουν ανάγκη αυτές οι περιοχές για εξειδικευμένη γνώση, η οποία έχει απαξιωθεί τα τελευταία χρόνια λόγω ανεργίας. Τα επαγγέλματα που έχουν σχέση με τα ναυπηγεία είναι αναγκαία, καθώς λείπει η εξειδίκευση στις νέες τεχνολογίες ενώ παράλληλα θα υπάρξουν προγράμματα πιστοποίησης για όσους κατέχουν τη γνώση αλλά ποτέ δεν είχαν κάποιο χαρτί στα χέρια τους», αναφέρει ο κ. Βρυζίδης.

Μαθήματα και σπουδαστές

Σύμφωνα με τα πρώτα προσχέδια, τα διετή προγράμματα συνδέονται με τις τοπικές οικονομίες των δήμων και πολύ πιθανόν να παραχωρηθούν κάποιοι χώροι σε αυτές τις περιοχές για το θεωρητικό ή πρακτικό κομμάτι της εκπαίδευσης. Τα θεωρητικά μαθήματα θα γίνονται στα ΕΠΑΛ ενώ στους χώρους του πανεπιστημίου θα διενεργείται το πρακτικό κομμάτι.

Δικαίωμα εισαγωγής έχουν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, οι οποίοι μόνο με το απολυτήριό τους -εξασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο η βάση του 10- θα μπορούν να αιτηθούν την εισαγωγή. Δεν προβλέπονται εισαγωγικές εξετάσεις. Στα διετή προγράμματα προβλέπονται τρία εξάμηνα διδασκαλίας αλλά κι ένα εξάμηνο πρακτικής άσκησης. Με το πέρας των δύο χρόνων, οι απόφοιτοι θα λάβουν πιστοποίηση επιπέδου 5 στο ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων.

30.000 απόφοιτοι

Κάθε χρόνο αποφοιτούν από τα ΕΠΑΛ γύρω στα 30.000 άτομα, εκ των οποίων πέρσι οι 3.000 ακολούθησαν το πρόγραμμα μαθητείας. Παρά τη γενική άποψη ότι η τεχνική εκπαίδευση περιορίζει τους απόφοιτούς της, η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια δίνονται αρκετές διέξοδοι για όσους ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Τα διετή προγράμματα είναι μια καινούργια επιλογή στη μεταλυκειακή εκπαίδευση που ακόμα δεν είναι γνωστό πόσους αποφοίτους θα απορροφήσει. Ομως μέχρι φέτος ένα μέρος των αποφοίτων είχε τη δυνατότητα να διοχετευθεί, στην περίπτωση που ήθελε να συνεχίσει την εκπαίδευσή του είτε στα δημόσια ΙΕΚ είτε στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Πανεπιστήμια και ΤΕΙ: Περίπου 7.000 απόφοιτοι ΕΠΑΛ που θα συμμετέχουν στις φετινές Πανελλαδικές, θα απορροφηθούν σε σχολές και τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Φέτος δόθηκε ένα γενναίο ποσοστό εισαγωγής στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ επί του αριθμού εισακτέων για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια, το οποίο από 1% πέρσι εκτοξεύτηκε στο 5%. Επίσης, για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής προβλέπεται κατ’ εξαίρεση για φέτος ποσοστό 10% επιπλέον του αριθμού εισακτέων. Για τα ΤΕΙ δίνεται ένα ποσοστό 20% στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ.

Δημόσια ΙΕΚ: Παρά τη μεγάλη ζήτηση των ΙΕΚ (σ.σ.: οι αιτήσεις φτάνουν κατά καιρούς τις 25.000), οι διαθέσιμες θέσεις είναι περίπου 15.000, ενώ σύμφωνα με στοιχεία το μεγαλύτερο μέρος των σπουδαστών προέρχεται από αποφοίτους των Γενικών Λυκείων και όχι των ΕΠΑΛ. 4

Οι ειδικότητες στην Α’ φάση

Σύμφωνα με τις συζητήσεις που έχουν γίνει, τα πρώτα διετή προγράμματα που θα γίνουν στην Αττική και σχεδιάζεται να συνδεθούν με την τοπική οικονομία αφορούν:

– Ασπρόπυργος – διετές πρόγραμμα logistics
– Μέγαρα – διετές πρόγραμμα βιολογικής γεωργίας
– Χασιά ή Μενίδι – διετές πρόγραμμα εκμετάλλευσης απορριμμάτων
– Περιστέρι – διετές πρόγραμμα εξυπηρέτησης των ατόμων τρίτης ηλικίας
– Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος – διετή προγράμματα για δύο ειδικότητες: α) σύγχρονοι ηλεκτροσυγκολλητές και β) μηχανολόγοι

Η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη… επιμορφώνεται και εκπαιδεύεται

Eνα πλέγμα 25 ειδικοτήτων έχει καταγράψει το υπουργείο Ναυτιλίας, οι οποίες δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος (ΝΕΖ) και για τις οποίες μπορούν να δημιουργηθούν κύκλοι σπουδών για κατάρτιση.

Ειδική επιτροπή του υπουργείου Ναυτιλίας συστήθηκε για τον σκοπό αυτό, ενώ κατέθεσε στον υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή προτάσεις με τους τρόπους που θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί η κατάρτιση είτε των ήδη εργαζομένων της Ζώνης ώστε να αποκτήσουν πιστοποίηση των γνώσεων και της ειδικότητάς τους αλλά και αυτών που θέλουν να ενταχθούν στο δυναμικό της ΝΕΖ βλέποντας εκεί την επαγγελματική προοπτική. Για τις πρώτες ειδικότητες έχουν ήδη φτιαχτεί προγράμματα σπουδών από το –προσφάτως καταργηθέν– ΑΤΕΙ Πειραιά που πέραν των εργαστηρίων τεχνικής εκπαίδευσης, φαίνεται πως έχουν προστεθεί και μαθήματα αγγλικών, μαθήματα για την υγιεινή και ασφάλεια. Ενδιαφέρον έχει ο διάλογος που έχει ξεκινήσει για να προστεθούν ειδικότητες πέραν των ήδη που δραστηριοποιούνται στη ΝΕΖ και αφορούν τις νέες τεχνικές προκλήσεις που έχει κληθεί ο παγκόσμιος κλάδος της ναυπηγοεπισκευής να αντιμετωπίσει: όπως το φυσικό αέριο ή τον εξηλεκτρισμό των πλοίων και γενικά την πράσινη ενέργεια.

Οι νέες επενδύσεις στη ΝΕΖ από τη διοίκηση του ΟΛΠ αλλά και το μακροπρόθεσμο επενδυτικό σχέδιο της COSCO έχουν δημιουργήσει αισιοδοξία στον Πειραιά για αύξηση του κύκλου εργασίας στο Πέραμα. Ο κατάπλους της νέας μεγάλης πλωτής δεξαμενής, με μεταφορική ικανότητα 80.000 τόνους, μήκος 240 μέτρα, εσωτερικό πλάτος 35 μέτρα, ανυψωτική ικανότητα 22.000 τόνων και πλήρη εξοπλισμό γερανών, συμπλήρωσε σε πρώτη φάση τις υπάρχουσες υποδομές, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων πλοίων από την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Πλοίων μεγάλων προδιαγραφών Ελλήνων και ξένων ιδιοκτητών. Η άφιξη του «Πειραιάς ΙΙΙ» μπορεί να σηματοδοτήσει την επιστροφή και των Ελλήνων ακτοπλόων για επισκευές στην πλοίων της γραμμής ξανά στον Πειραιά.

Πλέον μαζί με τη νέα δεξαμενή είναι ακόμα σε λειτουργία τέσσερις δεξαμενές με πλήρη εξοπλισμό γερανών: η πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς I», η πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς IΙ», η μόνιμη μεγάλη δεξαμενή της Ακτής Βασιλειάδη και η μόνιμη μικρή δεξαμενή της Ακτής Βασιλειάδη.

Οι νέες ειδικότητες που υπάρχουν στον σχεδιασμό να προστεθούν προκειμένου να παράσχουν ολοκληρωμένη και εξειδικευμένη κατάρτιση πάνω στον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής αποσκοπούν ακριβώς σε αυτό: στην ολοένα προσέλκυση νέων τύπου πλοίων διατηρώντας μία μακρόχρονη ναυτική παράδοση στον κλάδο των επισκευών ακόμα ζωντανή μειώνοντας παράλληλα τα υψηλά ποσοστά ανεργίας στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.

Οι 25 τομείς εξειδίκευσης στις εννέα ομάδες
Οι εννιά ομάδες που έχουν κατηγοριοποιήσει τις 25 ειδικότητες είναι οι εξής:
Ομάδα 1η: Τεχνίτες Μετάλλου: Ελασματουργοί, σωληνουργοί- λεβητοποιοί, τεχνίτες ηλεκτροσυγκολλητές, χαράκτες σαλαδόροι κ.ά.
Ομάδα 2η: Αμμοβολιστές: Βαφείς/Αμμοβολιστές – Υδροβολιστές, Καθαριστές, Χειριστές Μηχανημάτων, Λουστραδόροι – Στοκαδόροι.

Ομάδα 3η: Μηχανουργοί: Επισκευαστές προπελών – Τεχνίτες Χυτηρίου, Μηχανουργοί – χειριστές εργαλειομηχανών, τορναδόροι, Εφαρμοστές Τεχνίτες Turbo, Υδραυλικοί Συστημάτων υψηλής πίεσης.

Ομάδα 4η: Ηλεκτρολόγοι – Ηλεκτροτεχνίτες, Ηλεκτρονικοί, Τεχνικοί εγκαταστάσεων αυτοματισμού και ελέγχου, Ψυκτικοί.
Ομάδα 5η: Μονωτές πλοίων, ναυπηγοξυλουργοί, καραβομαραγκοί, τεχνίτες πάνελ, παραθυράδες – φινιστράδες, τζαμάδες.
Ομάδα 6η: Μανουβραδόροι: Μανουβραδόροι, τεχνίτες ικριωμάτων (σκαλοσατζήδες), χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων (γερανών καλαθοφόρων και κλαρκ).

Ομάδα 7η: Πυροσβέστες: Τεχνίτες πρόληψης πυρκαγιάς και πρόληψης ατυχημάτων.

Ομάδα 8η: Τεχνικοί Πρασίνων, Τεχνικοί περιβαλλοντικών συστημάτων πλοίων και λιμένων (επεξεργασίας και ανακύκλωσης υγρών και στερεών αποβλήτων), Τεχνικοί κατασκευής εφαρμογών ηλιακής- αιολικής ενέργειας και αφαλάτωσης.

Ομάδα 9η: Τεχνίτες Σκαφών: Τεχνίτες σκαφών από συνθετικές ύλες.
Πρόσθετες εκπαιδεύσεις: Εργοδηγοί όλων των ειδικοτήτων, υγιεινή και ασφάλεια στην εργασία και αγγλικά.

ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook