Η βουλευτής Χανίων τόνισε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι «να θέσει τα θεμέλια για την ανάλυση και οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στον θαλάσσιο και παράκτιο χώρο»

Για ένα εξαιρετικά σημαντικό νομοσχέδιο, το οποίο αφορά το περιβάλλον, την ανάπτυξη και τα γεωπολιτικά μας συμφέροντα, έκανε λόγο η βουλευτής Χανίων, Βάλια Βαγιωνάκη μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείο Περιβάλλοντος για τη θαλάσσια χωροταξία, την ποιότητα των καυσίμων και τις παρατάσεις για τα πρόστιμα των αυθαιρέτων.

«Σήμερα ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο για τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας, το οποίο δυστυχώς –όπως συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις- έτυχε δυσανάλογα μικρής δημοσιότητας. Κι όμως, για πρώτη φορά επιχειρείται μια ολιστική παρέμβαση στη θαλάσσια χωροταξία, ένα πολύ σημαντικό βήμα, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μια σειρά από κρίσιμες δραστηριότητες, όπως οι μεταφορές, η αλιεία, ο τουρισμός, η ενέργεια, η εξόρυξη των ορυκτών πόρων, η διαχείριση της ενάλιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η διαχείριση των θαλάσσιων περιοχών NATURA που φτάνουν στο 20% και άλλα αναπτύσσονται στον θαλάσσιο και υποθαλάσσιο χώρο» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η βουλευτής Χανίων τόνισε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι «να θέσει τα θεμέλια για την ανάλυση και οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στον θαλάσσιο και παράκτιο χώρο, προκειμένου να διασφαλιστεί η αρμονική συνύπαρξη δράσεων και χρήσεων, εφαρμόζοντας μια προσέγγιση που βασίζεται στις αρχές της αειφορίας», ενώ σχολίασε πως η διαχείριση του παράκτιου χώρου «δεν θα έπρεπε να είναι υπόθεση του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς αυτό που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει δεν είναι μόνο το οικονομικό όφελος, αλλά και η προστασία των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος». 

Παράλληλα, τόνισε πως τα χωροταξικά σχέδια «δεν ρυθμίζουν μόνο τον χώρο ή τις χρήσεις γης» αλλά αποτελούν «απαραίτητα αναπτυξιακά εργαλεία, όπως είναι το δασολόγιο ή το κτηματολόγιο», ενώ άφησε αιχμές για τις προηγούμενες Κυβερνήσεις, υπογραμμίζοντας πως «επέλεξαν να μην έχουν εργαλεία και πολιτικές ως προς τον χώρο, να μην έχουν δηλαδή σχεδιασμό και ξεκάθαρο αναπτυξιακό μοντέλο». 
«Από την μεριά μας, έχουμε αποδείξει ότι αφήνουμε πίσω αυτό το περιβαλλοντοκτόνο και στρεβλό μοντέλο αντι-ανάπτυξης. Για τον λόγο αυτό, τολμάμε και προχωράμε πράγματα που για δεκαετίες ήταν κολλημένα, όπως οι δασικοί χάρτες, το κτηματολόγιο, η θεσμοθέτηση των περιοχών NATURA κ.α.».

Η κα Βαγιωνάκη μίλησε και για τα πλεονεκτήματα των επικείμενων αλλαγών: «Έχουμε ως στόχο μια βιώσιμη ανάπτυξη στον θαλάσσιο χώρο, προκειμένου να υπάρξει αρμονικά η χρήση με δημιουργία θέσεων εργασίας. Οι εγκαταστάσεις και οι υποδομές για έρευνα, εκμετάλλευση και εξόρυξη ορυκτού πλούτου, με την προστασία της βιοποικιλότητας και της υποθαλάσσιας πολιτιστικής κληρονομιάς, η επιστημονική έρευνα, ο τουρισμός, η ενίσχυση της παραγωγικότητας και των επενδύσεων με διαφάνεια και κανόνες και κυρίως η επίτευξη όλων αυτών με ορθή αξιοποίηση των πόρων». 

Όσον αφορά στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών, σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ, καθώς και την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές: «Θέλουμε την ενθάρρυνση της χρήσης νέων προηγμένων βιοκαυσίμων που δεν παράγονται από εδώδιμες καλλιέργειες, ώστε να επιτευχθεί ως το 2020 υψηλότερο επίπεδο κατανάλωσης βιοκαυσίμων. Σήμερα ψηφίζουμε διατάξεις σχετικά με την δυνατότητα συμβολής της ηλεκτρικής ενέργειας για την κίνηση οχημάτων, των βιοκαυσίμων που χρησιμοποιούνται στις αερομεταφορές στην υποχρέωση μείωσης των εκπομπών ρύπων, ενώ θεσπίζεται η υποχρεωτική ανάμιξη της βενζίνης με βιοκαύσιμα με στόχο την περαιτέρω προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές, στο πλαίσιο της εθνικής και κοινοτικής πολιτικής και του υποχρεωτικού στόχου περί μεριδίου ενέργειας στο 10% το 2020 για τη μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου»

Για το τρίτο και τελευταίο μέρος του νομοσχεδίου, είπε πως περιλαμβάνει «τροπολογίες νομοτεχνικής φύσης που αφορούν στην προστασία του δομημένου περιβάλλοντος καθώς και τροπολογία σχετικά με την παράταση των προθεσμιών για εκπτώσεις του ενιαίου ειδικού προστίμου τακτοποίησης των αυθαιρέτων κατασκευών».

«Μπορεί κάποιος να παρατηρήσει ότι το διάστημα που μεσολάβησε από την ψήφιση του νομοσχεδίου για το δομημένο περιβάλλον δεν είναι μεγάλο, όμως το προηγούμενο διάστημα το Υπουργείο φρόντισε να πραγματοποιήσει συναντήσεις με φορείς, επιμελητήρια, με την τοπική αυτοδιοίκηση κα πολίτες, προκειμένου να διακρίνει εγκαίρως αβλεψίες ή δυσλειτουργίες μέσα από την εφαρμογή του νόμου στην πράξη και να προχωρήσει άμεσα σε διορθώσεις. Προϊόν ακριβώς αυτής της ευρείας διαβούλευσης είναι οι ρυθμίσεις που καλούμαστε να ψηφίσουμε σήμερα», κατέληξε.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook