Η έλλειψη αυτοπεποίθησης, ο τρόπος με τον οποίο εκπαιδεύεται η γυναίκα, η έλλειψη εργαλείων αλλά και ενός θεσμικού πλαισίου στήριξης, είναι οι παράγοντες που καθηλώνουν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα σε χαμηλά ποσοστά.

Οι τομείς στους οποίους η γυναίκα επιχειρεί είναι συνήθως συγκεκριμένοι και περιορισμένοι. Στην Κρήτη κυρίως η γυναικεία επιχειρηματικότητα αφορά σε συνεταιρισμούς, συλλόγους και οικογενειακές επιχειρήσεις, ενώ γενικότερα σε πανελλαδικό επίπεδο, το μεγαλύτερο ποσοστό της γυναικείας επιχειρηματικότητας αφορά στην εκπαίδευση και τις υπηρεσίες. Δυστυχώς, υπάρχει ένα τεράστιο εύρος και πεδίο του επιχειρείν από το οποίο η γυναίκα απέχει.

Σε ενημερωτική εκδήλωση με τίτλο “Women in Business”, που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά, επισημάνθηκε ότι η κρίση πιθανόν δεν αποτελεί αναχαιτιστικό παράγοντα αλλά αντιθέτως αποτελεί ενδεχομένως κίνητρο για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα καθώς η γυναίκα αποφασίζει να επιχειρήσει κυρίως λόγω ανάγκης και όχι λόγω ευκαιρίας όπως συμβαίνει με τους άνδρες. 

Ζητούμενο ωστόσο μένει η αντιμετώπιση των εμποδίων που ανακόπτουν κάθε προσπάθεια γυναικείου επιχειρείν.

Τα εμπόδια του γυναικείου επιχειρείν

Όπως ανέφερε η κα Στέλλα Κάσδαγλη, Co-Founder Women On Top (womenontop.gr)

Χρειάζεται η ατομική ενδυνάμωση των γυναικών ώστε και να πιστέψουν ότι μπορούν να επιχειρήσουν και να αποκτήσουν τα εργαλεία για να το κάνουν αν δεν τα έχουν αλλά χρειάζεται και θεσμική αλλαγή για να στηρίξουμε όχι μόνο τη γυναικεία αλλά το σύνολο της επιχειρηματικότητας. Να στηριχθούν άνθρωποι, ένα μέρος των οποίων είναι πολλές γυναίκες που δεν έχουν από την εκπαίδευσή τους και από το περιβάλλον τους τους τα εργαλεία για να επιχειρήσουν εύκολα και γρήγορα ή δεν έχουν τη χρηματοδοτική ικανότητα να επενδύσουν για να αναπτύξουν μια επιχείρηση. Όταν λέμε θεσμικό πλαίσιο εννοούμε φορολογικό, ασφαλιστικό, επιδοτήσεις, προγράμματα όχι μόνο χρηματοδότησης αλλά και εκπαίδευσης και συμβουλευτικής.

Επιπλέον χρειάζεται μια εκπαίδευση των νέων κοριτσιών από το σχολείο. Τι σημαίνει επιχειρώ και πώς μπορώ να το κάνω με έναν βιώσιμο τρόπο.Εμπόδιο είναι η αυτοπεποίθηση αν μπορώ να το κάνω, αν έχω τα εφόδια να το κάνω και αν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για να με στηρίξει. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι ενώ για τους άντρες το κίνητρο για να επιχειρήσουν είναι μια ευκαιρία και πιθανόν μέσα στην κρίση να μην υπάρχουν πολλές ευκαιρίες, για τις γυναίκες η επιχειρηματικότητα είναι ένα βήμα που προκύπτει από την ανάγκη και μέσα στην κρίση η ανάγκη είναι μεγαλύτερη, επομένως η κρίση δεν είναι απαραίτητα αναχαιτιστικός παράγοντας για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα εφόσον υπάρχει το πλαίσιο που θα τις στηρίξει.

Υπάρχουν προγράμματα, δυστυχώς δεν υπάρχουν προγράμματα που να έχουν μια συνέχεια. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν προγράμματα που να έχουν μια συνέχεια, αλλά γίνονται ολοκληρώνονται και μετά δεν υπάρχει ένα follow up σε σχέση με αυτά. Εμείς ως Women On Top δεν υποστηριζουμε μόνο γυναίκες που θέλουν να επιχειρήσουν αλλά σε γυναίκες από όλα τα επαγγελματικά πεδία, ώστε και να ενημερωθεί ο κόσμος και να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε κάποιες αντιλήψεις αλλά και να ενημερωθούν οι γυναίκες για το πού μπορούν να απευθυνθούν για να αποκτήσουν τη στήριξη που χρειάζονται.

Σε σχέση με το παρελθόν υπάρχει μικρή αύξηση της γυναικείας επιχειρηματικότας. Στην Ελλάδα το μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών επιχειρηματιών είναι αυτές που συμμετέχουν στις οικογενειακές επιχειρήσεις.

Και στην Κρήτη περιορισμένοι οι τομείς της γυναικείας επιχειρηματικότητας

Όπως δήλωσε η κα Χάρις Κοκκιάδη, Ambassador of Buzz & Speakers Coaching του Bizrupt:

Η γυναικεία επιχειρηματικότητα υπάρχει σε πολύ λιγότερους κλάδους σε σχέση με την ανδρική επιχειρηματικότητα, Οι άνδρες κυρίως ασχολούνται στο επιχειρείν με την τεχνολογία ενώ οι γυναίκες κυρίως με την εκπαίδευση, τις υπηρεσίες κτλ. Σε αυτούς τους τομείς υπάρχει αύξηση των ποσοστών των γυναικών που ασχολούνται με αυτό και αύξηση των επιχειρήσεων που ιδρύονται από γυναίκες αλλά και πάλι μιλάμε για συγκεκριμένους τομείς. Για παράδειγμα αν δούμε τον τομέα των start up μόνο το 2% και παγκόσμια και στην Ελλάδα έχει να κάνει με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα.

Έχει να κάνει και με τον φόβο, έχει να κάνει και με το περιβάλλον όπως το εκπαιδευτικό, για παράδειγμα τι ερεθίσματα παίρνει ένα κορίτσι να μάθει προγραμματισμό και τι ένα αγόρι.

Στην Κρήτη είναι αρκετή δυνατή η γυναικεία επιχειρηματικότητα όσον αφορά σε συνεταιρισμούς και συλλόγους αλλά όπως είπα και πριν υπάρχουν και άλλοι τομείς τους οποίους πρέπει να δουν οι γυναίκες.

Η ενημερωτική εκδήλωση “Women in Business” πραγματοποιήθηκε στα Χανιά από το ΕΒΕΧ και το ΕΒΕΗ σε συνεργασία με το Bizrupt (bizrupt.gr) στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος CrossEUWBA, διοργανώνει το open day “Women in Business”, την Τετάρτη 08 Αυγούστου, στις 18:00 στο Επιμελητήριο Χανίων.

Στην εκδήλωση μίλησαν οι:

– Αλεξάνδρα Χολή, Partner της Metavallon VC (metavallon.vc)
– Εύα Παγκάλου, Οικονομολόγος, Μέντορας & Business Coach, Co-Founder Smart Business Consulting (smartconsulting.gr)
– Στέλλα Κάσδαγλη, Co-Founder Women On Top (womenontop.gr), και
– Χάρις Κοκκιάδη, Ambassador of Buzz & Speakers Coaching του Bizrupt (bizrupt.gr)

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook