Την ετοιμότητά του να υλοποιήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική διαβεβαιώνουν πηγές του ΑΔΜΗΕ, υπογραμμίζοντας ότι το έργο θα πραγματοποιηθεί με οποιοδήποτε σενάριο κι αν προκριθεί.

Είτε σε αυτό που θέλει το επενδυτικό σχέδιο να εντάσσεται από την Κομισιόν στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και στο πλαίσιο της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, είτε στο δεύτερο σενάριο που θέλει το καλώδιο να τρέχει ως project εθνικού χαρακτήρα.

Εάν η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής προχωρήσει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI), ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, μόλις του αποδοθεί ο ρόλος του φορέα υλοποίησης του «εθνικού» σκέλους από τη ΡΑΕ, θα προχωρήσει στην υλοποίησή της στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση αυτή η χρηματοδοτική στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ενωση που θα προέλθει από τo Connecting Europe Facility (εργαλείο που χρησιμοποιείται για διακρατικά ενεργειακά projects με πιο πρόσφατο παράδειγμα την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Γαλλίας – Ισπανίας στον κόλπο του Βισκαϊκού) θα κατευθυνθεί στο σκέλος Κρήτης – Κύπρου, όπως προκύπτει από τις αντίστοιχες μελέτες κόστους-οφέλους, καθώς αυτό είναι το έργο που δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο διαφορετικά.

Πηγές του ΑΔΜΗΕ –εκφράζοντας και τις θέσεις του βασικού μετόχου, δηλαδή του ελληνικού Δημοσίου– θεωρούν την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου και τη σύνδεσή της με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ως προτεραιότητα για γεωπολιτικούς λόγους. Εάν η «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης προχωρήσει τελικά ως εθνικό έργο, ο διαχειριστής είναι σε θέση να την υλοποιήσει άμεσα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο ΑΔΜΗΕ είναι ανοιχτός σε διεθνείς συμπράξεις με αξιόπιστους συνομιλητές (όπως είναι οι διαχειριστές συστήματος μεταφοράς άλλων ευρωπαϊκών χωρών) και στο πλαίσιο αυτό έχει προχωρήσει σε εποικοδομητικές διερευνητικές επαφές με τον διαχειριστή του Βελγίου Elia και με τη γαλλική εταιρεία RTE, χωρίς να αποκλείει τη διεύρυνση του κύκλου των συνομιλητών του.

Ηδη ο Elia έχει καταστήσει σαφές ότι θα συμμετέχει στο έργο –ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο θα προκριθεί από την Κομισιόν– εφόσον έχει τη σύμφωνη γνώμη του ΑΔΜΗΕ. Οι δύο εταιρείες έχουν μακρά ιστορία συνεργασίας και αποτελούν και οι δύο ρυθμιζόμενα μονοπώλια, υπεύθυνα για την ομαλή λειτουργία των συστημάτων μεταφοράς των χωρών τους.

Στο σενάριο του εθνικού έργου, ο ΑΔΜΗΕ θα αξιοποιήσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως τα κονδύλια του ΕΣΠΑ (που αποτελούν διαχρονικά βασική συνιστώσα για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του διαχειριστή), αλλά και τα δανειοδοτικά προγράμματα της ΕΤΕπ.

Πηγή: kathimerini.gr

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook