Στην εφαρμογή από την 1η Σεπτεμβρίου 2018 νέας κοινοτικής οδηγίας για τη μέθοδο μέτρησης των ρύπων που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα και όχι στην… έξοδο από το μνημόνιο οφείλεται η εντυπωσιακή αύξηση, κατά 50,3%, των ταξινομήσεων επιβατικών οχημάτων τον Αύγουστο του 2018 σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2017.

Η «στρέβλωση», άλλωστε, που προκαλεί η εν λόγω οδηγία στην αγορά φαίνεται και από το γεγονός ότι σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι πωλήσεις από τις αρχές Σεπτεμβρίου μέχρι σήμερα υποχωρούν κατά 40%.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) τον Αύγουστο του 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 14.434 αυτοκίνητα –καινούργια και μεταχειρισμένα, εισαγόμενα από το εξωτερικό– έναντι 10.549 τον Αύγουστο του 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 36,8%. Ειδικά στα καινούργια καταγράφεται αύξηση 44,8% (σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) ή 50,3% (σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων – ΣΕΑΑ που αφορούν τις ταξινομήσεις). Συνολικά στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2018 καταγράφεται αύξηση 28,1%, ενώ σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία ειδικά καινούργιων επιβατικών η αύξηση είναι 22,2% (ή 23,9% κατά τον ΣΕΑΑ) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Η ξαφνική εκτόξευση των πωλήσεων τον Αύγουστο οφείλεται στο περίφημο WLTP (Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων), δηλαδή το νέο σύστημα μέτρησης κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών ρύπου, το οποίο προσομοιάζει καλύτερα στις ρεαλιστικές συνθήκες οδήγησης. Η Ε.Ε. είχε ορίσει τον Σεπτέμβριο του 2017 ως ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νέου συστήματος παράλληλα με το παλαιό, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα να εμφανίζονται, έως τώρα, με δύο τιμές στις εκπομπές ρύπων, ενώ πλέον από την 1η Σεπτεμβρίου 2018 δεν επιτρέπεται να ταξινομηθούν όσα έχουν μετρηθεί μόνο με βάση το παλαιό σύστημα. Οι όποιες επιβαρύνσεις στα τέλη ταξινόμησης σε κάποιες κατηγορίες αυτοκινήτων θα φανούν από τον Αύγουστο του 2019 και μετά (λόγω του γεγονότος ότι κάποια αυτοκίνητα θα εμφανίζεται να έχουν πλέον υψηλότερους ρύπους), καθώς σε πρώτη φάση τα τέλη ταξινόμησης θα υπολογίζονται με βάση την τιμή εκπομπών ρύπων που προκύπτει από το παλαιό σύστημα μέτρησης.

Αρκετές, λοιπόν, από τις εταιρείες ακολούθησαν την εξής πολιτική: προχώρησαν στην ταξινόμηση αυτοκινήτων με το παλαιό καθεστώς, χωρίς αυτά να έχουν απαραιτήτως παραγγελθεί από καταναλωτές. Πιθανώς θα προχωρήσουν σε προσφορές προς τα τέλη του χρόνου, ενώ κάποιες άλλες ήδη από τον Αύγουστο εφάρμοσαν πολιτική χαμηλότερων τιμών.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook