Μαθητές από τον Βάμο Χανίων, το Σπήλι Ρεθύμνου, τη Σητεία Λασιθίου και τις Μοίρες Ηρακλείου συμμετειχαν στο πρόγραμμα της Vodafone STEMpowering Youth για τις επιστήμες, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά

Το Ίδρυμα Vodafone, με 16 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, υλοποιεί και σχεδιάζει προγράμματα, τα οποία αξιοποιούν την τεχνολογία της Vodafone για το κοινό καλό γύρω από τους τομείς της Υγείας, της Εκπαίδευσης, της Κοινωνικής Ενσωμάτωσης και της αντιμετώπισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων.

“Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEMpowering Youth αποτελεί ενσάρκωση αυτής της στρατηγικής, καθώς φέρνει την καινοτομία στις τοπικές κοινωνίες, με τα παιδιά να κάνουν την γνώση πράξη και να δίνουν λύσεις σε θέματα της καθημερινότητας”, δηλώνει η Ρούλη Χριστοπούλου, Υπεύθυνη Τμήματος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Συνεισφοράς Vodafone Ελλάδας. Στόχος του πρωτοποριακού εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο υλοποιείται για 2η χρονιά, σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo - Επιστήμη Επικοινωνία και την ακαδημαϊκή συμβολή της Ελληνογερμανικής Αγωγής, είναι “να εμπνευστούν οι καθηγητές, αρχικά, και, στη συνέχεια, οι μαθητές μέσω της βιωματικής μάθησης και του εξωσχολικού προγράμματος διάρκειας 9 εβδομάδων”, αναφέρει ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος, Πρόεδρος SciCo.

Το STEMpowering Youth δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές 13-16 ετών απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, όπως η Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα νησιά του Β.Α. Αιγαίου και η Θράκη, να εκπαιδεύονται σε θέματα Φυσικών Επιστημών, Αστρονομίας και Προγραμματισμού με τη χρήση νέων τεχνολογιών και διαδραστικών εργαλείων (STEM: Science/Επιστήμη, Technology/Τεχνολογία, Engineering/Μηχανική, Mathematics/Μαθηματικά).  Στο μάθημα σχηματίζονται ομάδες εργασίας και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να δημιουργήσει το δικό της project, μια διαδικασία που περιλαμβάνει την έρευνα, το σχεδιασμό και τη συναρμολόγηση μιας κατασκευής η οποία βοηθάει στην επίλυση ενός καθημερινού προβλήματος της τοπικής κοινωνίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τους τρεις κύκλους του Προγράμματος έχουν προκύψει 84 καινοτόμα μαθητικά έργα.

Το STEMpowering Youth στον Βάμο Χανίων και σε άλλες 3 περιοχές της Κρήτης

Στον 3ο κύκλο του Προγράμματος STEMpowering Youth, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου του 2018, τα εργαστήρια STEM επεκτάθηκαν και στην Κρήτη. Μαθητές από τον Βάμο Χανίων, το Σπήλι Ρεθύμνου, τη Σητεία Λασιθίου και τις Μοίρες Ηρακλείου συμμετείχαν ανελλιπώς και με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στα μαθήματα, δούλεψαν ομαδικά πάνω σε projects και απέδειξαν στην πράξη ότι η καινοτομία μπορεί να ξεκινήσει από τα σχολικά θρανία.

20 μαθητές συμμετείχαν στα μαθήματα του Βάμου Χανίων και οι 6 ομάδες που σχηματίστηκαν, αξιοποιήσαν τις γνώσεις που πήραν στα τελικά τους projects που εντυπωσίασαν για τη δημιουργικότητα, την καινοτομία αλλά και την κοινωνική ευαισθησία τους.

Μια ομάδα τεσσάρων μαθητών δημιούργησε το “talking thermometer” ένα θερμόμετρο χώρου για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης. Όταν οι αισθητήρες κίνησής του καταλάβουν ότι κάποιος πλησιάζει, το θερμόμετρο διαβάζει δυνατά την ένδειξη της θερμοκρασίας, με ηχητικά κλιπ που έχουν ηχογραφήσει από πριν οι μαθήτριες που το κατασκεύασαν.

Εμπνευσμένοι από τις δυσκολίες ενός μέλους της οικογένειάς του, ένας μικρός εφευρέτης και η ομάδα του έφτιαξαν το “power sensor glove” το οποίο μετράει την πίεση που ασκείται από τα δάχτυλα του γαντιού και τα επικοινωνεί μέσω μιας οθόνης LCD- σκοπός του είναι να βοηθάει άτομα που έχουν χάσει την αίσθηση της αφής να ξέρουν πόση δύναμη βάζουν όταν χειρίζονται αντικείμενα.

Μια τρίτη ομάδα ευαισθητοποιημένων μαθητών δημιούργησε ένα σύστημα επικοινωνίας μεταξύ τυφλών και κωφών, το οποίο χρησιμοποιεί ένα κύκλωμα με arduino και δύο κινητά τηλέφωνα, ώστε να μετατρέπει ηχητικά σε γραπτά μηνύματα και αντίστροφα.

Μια άλλη ομάδα μαθητών σκέφτηκαν έναν τρόπο να δαμάσουν την ηλιακή ενέργεια, φτιάχνοντας το σύστημα solar charge controller το οποίο χρησιμοποιεί ένα παλιό φωτοβολταϊκό του σχολείου τους, τροποποιημένο για να φορτίσει μια μπαταρία και να ανάψει τη λάμπα της σχολικής αυλής κατά τις νυχτερινές ώρες, προβάλλοντας τα επίπεδα φόρτισης και τη θερμοκρασία σε μια οθόνη LCD.

Μια ομάδα εφευρετών βρήκε έναν δημιουργικό τρόπο εξοικονόμησης ενέργειας: ο μετρητής επισκεπτών/αυτόματος διακόπτης που σχεδίασαν μετράει τον αριθμό των ατόμων που μπαίνουν σε ένα δωμάτιο με ανιχνευτές κίνησης, κι όταν είναι άδειο, σβήνει τα φώτα.

Ενώ τέλος στοχεύοντας στην εξοικονόμηση νερού, μια άλλη ομάδα μαθητών εξόπλισαν τον κήπο του σχολείου τους με ένα σύστημα αυτόματου ποτίσματος, βασισμένο σε αισθητήρες υγρασίας.

Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός, κ. Τίτος Σμυρνάκης, μοιράζεται την εμπειρία του από τα εργαστήρια STEM “Η γνώση είναι ο πολυτιμότερος θησαυρός. Θα τους βοηθήσει και γενικότερα στη ζωή. Χωρίς τη γνώση νομίζω ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα”. Και συμπληρώνει “Για μένα, το STEM είναι ένας τρόπος διδασκαλίας. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ο μαθητής μαθαίνει και προσπαθεί μόνος του. Κι ανακαλύπτει μόνος του. Χωρίς να του δίνουμε μασημένη τροφή του μαθητή, βρίσκει απαντήσεις στα ερωτήματά του. Νομίζω ότι τα οφέλη από αυτό το πρόγραμμα για τους μαθητές μας, για το σχολείο μας, αλλά και για μένα προσωπικά, νομίζω είναι πάρα πολύ μεγάλα”.

Οι δηλώσεις του υπεύθυνου καθηγητή, καθώς και η ανταπόκριση των μαθητών επιβεβαιώνουν την επιλογή του Ιδρύματος Vodafone για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στηρίζει το παρόν της τοπικής κοινωνίας και ανοίγει δρόμους για τα επαγγέλματα του μέλλοντος.

Η STEM οπτική στις σχολικές αίθουσες της Κρήτης | Βάμος Χανίων


Ακολουθήστε το Flashnews στο Google News και στο Facebook