Η θλιβερή απάντηση μαθητή γυμνασίου: "Καλλιά έχω να με γράψει το κηδειόσημο" και ο οδηγός που έφυγε από το ρακοκάζανο αλλά δεν άκουσε το "μην φύγεις, μη"

Δυστυχώς, το γεγονός ότι η Κρήτη θρηνεί πολλά θύματα δεν είναι ούτε ένα κακό παιχνίδι της μοίρας ούτε τυχαίο. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που έχουν να κάνουν τόσο με τις ελλιπείς και επικίνδυνες υποδομές όσο κυρίως και πρωτίστως με την ανευθυνότητα και τον οδηγικό αναλφαβητισμό του ίδιου του οδηγού.

Οι Κρητικοί οδηγοί έχουν μια "καπετανίστικη" συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι. Μάλιστα μελέτη πανεπιστημιακού, έχει δείξει ότι ο Κρητικός είναι ένας από τους επιθετικότερους οδηγούς στον κόσμο.

Την ίδια ώρα οι δρόμοι στους οποίους καλείται να οδηγήσει κρύβουν παγίδες θανάτου με την πολιτεία να κινείται με ρυθμούς χελώνας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση οποιασδήποτε αναβάθμισής τους.

Αυτές είναι μερικές από τις πολλές, δυσάρεστες αλήθειες που ακούστηκαν μεταξύ άλλων, απόψε στην εκδήλωση που πραγματοποίησε το Πολυτεχνείο Κρήτης για την οδική ασφάλεια, αφιερωμένη στη μνήμη της Στέλλας και του Γιάννη που στις 17 Αυγούστου είχαν χάσει τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα έξω από την Πολυτεχνειούπολη.

Ο επιθετικό Κρητικός και τα 62 τροχαία καθημερινά λόγω παραβίασης προτεραιότητας

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης, Γιάννης Λιονάκης, μελέτη Έλληνα καθηγητή που ασχολείται με το συγκοινωνιακό δίκαιο σε πανεπιστήμιο της Γιούτα στην Αμερική, ανέδειξε τον Κρητικό σαν έναν από τους επιθετικότερους οδηγούς του κόσμου!

Τι σημαίνει επίθεση; Παραβίαση της προτεραιότητας του άλλου κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Για παράδειγμα, επιθετικότητα είναι η παραβίαση της προτεραιότητας στην ουρά της τράπεζας όπως ακριβώς επιθετικότητα είναι και η παραβίαση του STOP στον δρόμο.

Στην Κρήτη κάθε μέρα έχουμε καταγεγραμμένα κατά μέσο όρο 62 τροχαία ατυχήματα, μόνο από παραβιάσεις προτεραιότητας.

Η θλιβερή απάντηση μαθητή γυμνασίου: "Καλλιά έχω να με γράψει το κηδειόσημο"

Ο κ. Λιονάκης μάλιστα, τονίζοντας ότι ένα τεράστιο πρόβλημα είναι η "καπετανίστικη" συμπεριφορά που επιδεικνύει ο Κρητικός οδηγός, εξιστόρησε ένα περιστατικό:

"Στις πάνω από 600 ομιλίες μου κυρίως σε σχολεία, συνάντησα και αυτό: Σε Γυμνάσιο της ενδοχώρας του Ηρακλείου, υπήρχαν 65 μαθητές, εκ των οποίων τα 33 κορίτσια (το ένα από τα κορίτσια πήγαινε στο σχολείο με δική του μηχανή). Στα 23 αγόρια, τα 21 πήγαιναν με δική τους μηχανή στο σχολείο - φανταστείτε μέχρι 14 χρόνων. Ο ένας από αυτούς, όταν κάποια στιγμή αγανακτισμένος είπα "βρε παιδιά πρέπει να έρθει η τροχαία εδώ", μου είπε "όι κύριε, καλλιά έχω να με γράψει το κηδειόσημο παρά να με γράψει η τροχαία". Όταν τον ρώτησα "ποιος είσαι εσύ παλικάρι μου;" αποδείχτηκε ότι ο πατέρας του συγκεκριμένου παιδιού είχε στο Ηράκλειο σχολή οδηγών...!

Σας διαβεβαιώνω ότι πάνω από το 10% του πληθυσμού που μπαίνει στις πόλεις της Κρήτης από την ενδοχώρα δεν κατέχει δίπλωμα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Δεν σας μιλώ για ανασφάλιστα κοκ.

Αυτός ο γονιός που παραχώρησε το μηχανάκι στο παιδί, καλλιεργεί αυτή την καπετανίστικη νοοτροπία. Η μαμά που είδε το παιδί της να φεύγει το πρωί μπορεί να έκανε ολόκληρη φασαρία για να πάρει το πρωινό του, ενώ την ίδια στιγμή ανεχόταν την παραβατική συμπεριφορά." κατέληξε ο κ. Λιονάκης

"Έφυγε από το ρακοκάζανο αλλά δεν άκουσε το "μην φύγεις, μη"

Συνεχίζοντας ο κ. Λιονάκης, τόνισε ότι τα παιδιά δεν παίρνουν την παιδεία που πρέπει από νωρίς. Η κακή νοοτροπία και το αλκοόλ είναι τραγικά παραδείγματα που δυστυχώς δίνονται από μικρή ηλικία στα παιδιά.

"Δεν παίρνουν την παιδεία που πρέπει από τα γενοφάσκια τους. Τσιγάρο, το ένα χέρι στο τιμόνι, κινητό και οινόπνευμα το μεγάλο δράμα της Κρήτης.

Πέρσι παρακαλούσαν στο Ηράκλειο τον άλλο στο ρακοκάζανο "μην φύγεις, μη" και δεν βρέθηκε ένας να του πετάξει τα κλειδιά. Μπήκε στο αυτοκίνητο. Ευτυχώς δεν μπήκαν μέσα στο αυτοκίνητο η κόρη του η 14χρονη και η γυναίκα του. Όμως, στα 6-7 χλμ σκότωσε τον λογιστή που ήταν μέσα με το παιδί και τη γυναίκα του. Γιατί να γίνονται αυτά;

Έχω πει πολλές φορές αν δεν ξεκινήσουμε από το μαιευτήριο δεν αλλάζουν τα πράγματα. Το μωρό μας το μεγαλώνουμε με διάφορους φόβους, ο φόβος να μην κρυώσει, να μην αρρωστήσει κτλ και την ίδια στιγμή το αφήνουμε χωρίς ασφάλεια στο αυτοκίνητο. Αυτά είναι τα μυαλά μας και η αντίληψή μας.

Σε χώρες με 27 και 29 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία κλπ δεν υπάρχει περίπτωση να φύγει μωρό από το μαιευτήριο και να μην έχουν προσκομίσει οι γονείς το κατάλληλο καθισματάκι, να το προσαρμόσουν στο κάθισμα με ανεστραμμένη πορεία μέχρι τα 4 του χρόνια και με απενεργοποιημένο τον αερόσακο" κατέληξε ο κ. Λιονάκης

Οι δρόμοι - παγίδες της Κρήτης

Στην εκδήλωση επισημάνθηκε μεταξύ άλλων πόσο σημαντική είναι η αύξηση και εντατικοποίηση από την τροχαία των ελέγχων, η οποία μπορεί να μεταφραστεί σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Φυσικά, το μελανό σημείο της Κρήτης, είναι το οδικό της δίκτυο, που αποτελεί παγίδα για τους οδηγούς και καταργεί πολλές προϋποθέσεις οδηγικής ασφάλειας.

Κάθε προσπάθεια βελτίωσης του οδικού δικτύου, προσκρούει σε εμπόδια και καθυστερήσεις όπως ανέφερε ο Νίκος Ξυλούρης, Περιφερειακός Σύμβουλος και Πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας για την Οδική Ασφάλεια της Περιφέρειας Κρήτης:

"Το κράτος πρέπει να απλοποιήσει τις διαδικασίες. Για να γίνει ένα έργο μπορεί να σκαλώσει 1-2 χρόνια στην αρχαιολογική υπηρεσία, ή στο δασαρχείο πχ. Και όταν φτάσει η μελέτη να υλοποιηθεί έχει ξεπεραστεί και οικονομικά και πιθανώς και τεχνικά γιατί μπορεί να έχουν γίνει δίπλα κάποια έργα που θα έχουν αλλάξει τελείως τη γεωμετρία. Άρα το κράτος ως πολιτεία πρέπει να φροντίσει ώστες οι διαδικασίες να είναι πιο σύντομες. Προφανώς απαιτείται χρηματοδότηση και ένας καλός σχεδιασμός για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της επαρχιακής, της εθνικής και δημοτικής οδοποιίας"

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με μελέτη του Μετσόβειου Πολυτεχνείου και του Πολυτεχνείου της Βιέννης η βελτίωση 12% της οδικού περιβάλλοντος επιφέρει 45% βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Στην εκδήλωση οι ομιλητές και τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν τα εξής:

«Το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη και οι κοινωνικές επιπτώσεις τους»
Συντονιστής συζήτησης:
Αν. Καθηγητής Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης, Αντιπρύτανης Διοικητικών Υποθέσεων, Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας

Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Πολυτεχνείο Κρήτης - Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
«Πολυκριτήρια Μεθοδολογία Εκτίμησης Τροχαίων Ατυχημάτων: η Περίπτωση της Κρήτης»
 
Νικόλαος Ξυλούρης, Περιφερειακός Σύμβουλος και Πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας για την Οδική Ασφάλεια της Περιφέρειας Κρήτης
«Οδική Ασφάλεια προτεραιότητα της Περιφέρειας Κρήτης»
 
Ιωάννης Λιονάκης, Πρόεδρος Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α)
«Οδική Ασφάλεια, Κρητική πραγματικότητα»
 
«Τεχνικές παρεμβάσεις για την Οδική Ασφάλεια»
Συντονιστής συζήτησης:
Καθηγητής Νικόλαος Καλλίθρακας-Κόντος, Αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης

Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά, Πρόεδρος Δ.Σ. Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) "Πάνος Μυλωνάς"
«Οδική Ασφάλεια: Θέμα Παιδείας και Πολιτισμού»
 
Καθηγητής Θεοχάρης Τσούτσος, Πολυτεχνείο Κρήτης - Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων, Επιστ. Υπεύθυνος H2020 CIVITAS DESTINATIONS
«Καλές πρακτικές για την Οδική Ασφάλεια από την Ελλάδα και την Ευρώπη»
 
Ιωάννης Σκιάς, Μηχανολόγος Μηχανικός ΕΜΠ, M.Sc. Πραγματογνώμονας ΤΕΕ
«Ο ρόλος του μηχανικού στη πρόληψη και στη διερεύνηση τροχαίων ατυχημάτων»
 
20:30 – 20:45 Κλείσιμο της Εσπερίδας – Συμπεράσματα