Οι προτάσεις του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Χανίων για την αναβάθμιση της περιοχής του Κουμ Καπί και την αντιμετώπιση μια και καλή των προβλημάτων που παρουσιάζει λόγω της διάβρωσης

Με αφορμή τα προβλήματα και τις ζημιές που έχουν προκληθεί στην παραλιακή ζώνη του Κουμ Καπί από τις καθιζήσεις και τη διάβρωση που έχει υποστεί το έδαφος από τη θάλασσα, ο πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Χανίων, Μανώλης Μπαρμπόπουλος επανέρχεται για μια ακόμα φορά με την πρόταση του ομίλου για αξιοποίηση της περιοχής.

Η πρόταση περιλαμβάνει παρεμβάσεις και έργα που θα θωρακίσουν την περιοχή ενώ προτρέπει στη δημιουργία μαρίνας στο σημείο η οποία θα αναδείξει το Κουμ Καπί και θα βοηθήσει στην τόνωση της οικονομίας της περιοχής.

Αναλυτικά η πρόταση όπως παρουσιάζεται από τον κ. Μπαρμπόπουλο:

"Τα συνεχή προβλήματα στην παραλία του Κουμ Καπί δεν θα σταματήσουν ποτέ παρά τις παρεμβάσεις του Δήμου.

Είναι φανερό όπως  ότι τα θέμα  της  διάβρωσης οφείλεται στον έντονο  κυματισμό κυρίως από βόρειους ανέμους.

Όσες  παρεμβάσεις και να γίνουν, το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει με αποτέλεσμα έκτος από τον κίνδυνο να θρηνήσουμε ακόμα και ζωές θα είναι μια μόνιμη κατάσταση που θα επαναλαμβάνετε συνεχώς και θα καλύπτεται  προσωρινά  ξοδεύοντας  ανώφελα χρήματα .

Αλλά δεν είναι μόνο η παραλία του Κουμ  Καπι αλλά και η πύλη Mocenico,  με το κύμα να έχει υποσκάψει τα θεμέλια της , και να μην μας φανεί παράξενο εάν μια μέρα καταρρεύσει  με απρόσμενες συνέπειες.

Ο μόνος τρόπος να  προστατευτεί  η παραλία αλλά και το μνημείο είναι να δημιουργηθεί βόρειο κρηπίδωμα  και να μου επιτραπεί να επισημάνω ξανά την πρόταση για μαρίνα στο Κούμ Καπί  με πολλαπλά οφέλη όχι μόνο για την οικονομία της πόλης μας  αλλά και την μόνιμη προστασία της παραλίας αλλά και του μνημείου. Σχετικά με τα πλεονεκτήματα της Μαρίνας στην περιοχή του Κουμ  Καπί θα ήθελα να υπενθυμίσω.

  • Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο διαθέτει  ιδιόκτητο χερσαίο  χώρο  σημαντικό πλεονέκτημα για να κάνει τις αναγκαίες ενέργειες .
  • Η πόλης μας είναι σημείο εισόδου για τα σκάφη που ταξιδεύουν από και προς την Μεσόγειο .
  • Είναι μέσα στην πόλη και κοντά σε  όλες της απαραίτητες υποδομές  .
  • Χρησιμοποιείται ελάχιστα σαν χώρος κολύμβησης .
  • Μέσα από τις μελέτες  θα πρέπει να  γίνει  αναστύλωση και αξιοποίηση του προμαχώνα Mocenico.
  • Είναι σύνηθες να γίνονται Μαρίνες δίπλα σε παραδοσιακά λιμάνια και μέσα στον ιστό της πόλης, π.χ Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Αγ Νικόλαος, Ρόδος κ.λ.π.
  • Τα  εξωτερικά βόρεια κρηπιδώματα  μπορούν να αποτελέσουν σημεία πρόσδεσης  κρουαζιερόπλοιων ανάλογα με τον καιρό.
  • Η συγκεκριμένη τοποθεσία έχει φυσική προστασία από όλους τους καιρούς ενώ είναι ανοικτή μόνο από τον Βοριά.

Κατασκευαστικά πλεονεκτήματα

  • Από τα βράχια βορειότερα από το άκρο του Νεωρίου Μόρο   ξεκινά  ανάχωμα βάθους  5 μέτρων που συνεχίζει ανατολικά καθιστώντας  έτσι ευκολότερη και οικονομικότερη την κατασκευή του βόρειου κρηπιδώματος.
  • Αμέσως και μετά το ανάχωμα και προς νότια  το βάθος ξεκινά από εννέα μέτρα μειούμενο σταδιακά μέχρι την παραλία .
  • Το μεγάλο άνοιγμα με βράχια βορειοανατολικά από τα Νεώρια Μόρο προσφέρουν υψηλή προστασία από τον κυματισμό  , επιτρέπουν την ελεύθερη δίοδο της θάλασσας και ταυτόχρονα παρεμποδίζουν το φαινόμενο της  συσσώρευσης άμμου.
  • Για τις χερσαίες εγκαταστάσεις που απαιτούνται   μπορούν να γίνουν στην συστάδα βράχων  πίσω από το θέατρο Βλησίδη και να επεκταθούν  ανατολικά όσο χρειάζεται ,
  • Ο χώρος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν χώρος εναπόθεσης  και συντήρησης  σκαφών λύνοντας έτσι το χρόνιο  πρόβλημα που υπάρχει στην ευρύτερη  περιοχή μας  .
  • Η παραλία μπορεί να παραμένει ,ενώ  η   χρήση πλωτών προβλητών όπως εμφανίζονται στο σχέδιο διευκολύνουν την κατασκευή.
  • Οι προβλήτες απέχουν σημαντικά από τον  προμαχώνα Mocenico , ενώ το Βόρειο κρηπίδωμα, θα προστατεύει  την προβληματική θεμελίωση του από τα κύματα καθώς και τις ακτές  του Κουμ Καπί  από την διάβρωση.
  • Με τέτοιες προβλήτες  που προτείνουμε έχουν δημιουργηθεί μικρές μαρίνες μέσα σε Βενετσιάνικα  λιμάνια σε  Χανιά , Ρέθυμνο  Ηράκλειο αλλά και αλλού  χωρίς αυτό να προσβάλει την αισθητική του χώρου.

Στην  πρόταση μας ,η χωρητικότητα είναι για 416 σκάφη  με μεγάλη δυνατότητα αύξησης των θέσεων εάν το βόρειο κρηπίδωμα επεκταθεί ανατολικότερα.

Κατά την γνώμη μας το Δημοτικό  Λιμενικό ταμείο έχοντας στην ιδιοκτησία του χερσαίο και θαλάσσιο χώρο στην περιοχή του Κούμ  Καπί θα πρέπει .

  • Άμεσα να αξιοποιήσουν  τις  μελέτες που υπάρχουν.
  • Να τροποποιήσουν  μερικώς την μελέτη  του κυρίου Τσακαλάκη  που  θα πρέπει να λάβει υπόψη  και την δημιουργία μαρίνας.
  • Να προβούν  στη διαδικασία  χωροθέτησης  της περιοχής , και να κάνουν την απαραίτητη προμελέτη  ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι υπάρχουσες μελέτες  διευκολύνουν κατά πολύ την πραγματοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών .
  • Στην συνέχεια με δημόσιο διαγωνισμό να αναζητηθεί  ιδιώτης επενδυτής ζητώντας  συμμετοχή  (ΣΔΙΤ) η μηνιαίο μίσθωμα με το οποίο θα καλυφτεί  το κόστος των μελετών ενώ το Λιμενικό ταμείο θα έχει ένα πάγιο έσοδο.
  • Η συσταθείσα εταιρεία INVEST IN GREECE μπορεί να βοηθήσει στην διάδοση και γνωστοποίηση του διαγωνισμού ,καθώς και  σε άλλα θέματα αναφορικά με την πρόταση.
  • Η Γραμματεία Στήριξης  Τουριστικών Λιμένων (Γ.Σ.Τ.Λ ) που συστάθηκε στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας είναι αρμόδια για την προώθηση των διαδικασιών .
  • Επίσης σχετικό πολυνομοσχέδιο προβλέπει ταχύτερες διαδικασίες  σε θέματα μαρίνων .

Η πόλη μας λόγο της ιδιαίτερης αισθητικής της μπορεί να γίνει μόνιμη κατοικία για περίπου 1600 ανθρώπους που θα  ζουν μονίμως στα σκάφη τους αλλά και θα ξοδεύουν περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ επιπλέον μηνιαία στην πόλη μας."