Ψηφιακές πλατφόρμες - Το νέο εργαλείο του επαγγελματία και του πολίτη που απαιτεί και αλλαγή νοοτροπίας

Μπορεί η ελληνική κοινωνία να μην χαρακτηρίζεται για την ευελιξία της στις αλλαγές και τη γρήγορη προσαρμογή της στο νέο και το καινοτόμο, όμως η ψηφιακή εποχή στις υπηρεσίες και το επιχειρείν, στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, είναι ήδη εδώ και η μετάβασή της σε αυτήν είναι μονόδρομος.

Τα δεδομένα της νέας αυτής ψηφιακής πραγματικότητας, αποτελούν για τον επαγγελματία και για τον πολίτη, ένα ασύγκριτο εργαλείο αλλά και μια πρόκληση καθώς απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας και αντίληψης.

Το καινούριο ψηφιακό τοπίο, οι προοπτικές και δυνατότητές του, συζητήθηκαν χθες στην ανοιχτή τακτική συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Τμήματος Δυτικής Κρήτης.

Η ψηφιακή εποχή στις υπηρεσίες και την επιχειρηματικότητα δεν αποτελεί από μόνη της το μαγικό ραβδί για την πάταξη της γραφειοκρατίας, όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Γιώργος Σταυρουλάκης ΠΜ Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης και ένας εκ των ομιλητών της χθεσινής εκδήλωσης:

«Η ψηφιακή πραγματικότητα μπαίνει σιγά σιγά στη ζωή μας, στις τράπεζες, στην εφορία, στις υπηρεσίες του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Σε πολλά πράγματα είμαστε ακόμα στα πρώτα βήματα τα οποία πρέπει να γίνονται προσεκτικά. Η ωριμότητα της κοινωνίας των υπηρεσιών πρέπει να συμβαδίζει με τα συστήματα που τοποθετούνται. Γρήγορα βήματα ίσως μας οδηγήσουν σε απογοήτευση, σε λάθη, σε δυσκολίες χρήσης. Επίσης το ψηφιακό δεν αποτελεί και πανάκεια. Μην περιμένουμε δηλαδή ,ότι τη γραφειοκρατία αν δεν την πολεμήσουμε εμείς θα την πολεμήσουν αυτόματα τα συστήματα αυτά. Πολλές φορές μας έχει τύχει ακόμα και σε κεντρικά συστήματα, ενώ μπαίνουν όλα τα δεδομένα ηλεκτρονικά, στο τέλος να μας ζητούν να εκτυπώσουμε το έγγραφο, να το υπογράψουμε και να το στείλουμε και με γραμματόσημο! Είναι επομένως θέμα νοοτροπίας. Ο πολίτης μαθαίνει όταν του δίνεται η δυνατότητα και η ευκαιρία να χρησιμοποιήσει αυτά τα μέσα».

Επίσης πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και ως προς τις επενδύσεις που γίνονται για την απόκτηση και χρήση τέτοιων μέσων, όπως για παράδειγμα μια μεγάλης κρατικής ψηφιακής πλατφόρμας, επισημαίνει ο κ. Σταυρουλάκης:

«Οι επενδύσεις πρέπει να γίνονται προσεκτικά, σχεδιασμένα, για να μπορούμε στη συνέχεια να τις αναπτύξουμε, να τις επεκτείνουμε και να τις συντηρήσουμε με λογικό κόστος. Το να πάρουμε ένα έτοιμο πακέτο από το εξωτερικό δεν είναι λύση, θέλει παραμετροποίηση, προσαρμογή και η πιθανότητα να αποτύχουμε ακριβώς επειδή είναι ασύμβατη η δική μας δημόσια ή ιδιωτική διοίκηση, είναι μεγάλη με αποτέλεσμα και το κόστος για τη συντήρηση και την επέκταση μετά του συστήματος να είναι απαγορευτικό».

Η εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας και η λειτουργία των υπηρεσιών μέσω αυτής αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο όχι μόνο γιατί εκμηδενίζει τις αποστάσεις και μειώνει τον χρόνο απαλλάσσοντας τη διαδικασία του παραγόμενου έργου από περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια, αλλά γιατί βάζει... τάξη! Η διαφάνεια μέσω του συστήματος δεν αφήνει περιθώρια αυθαιρεσιών ή υποκειμενισμού. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ηλεκτρονική πολεοδομία και η ψηφιακή πλέον έκδοση οικοδομικών αδειών για την οποία μας μίλησε ο κ. Γιάννης Στρογγυλός, ΗΜ πρώην πρόεδρος ΤΕΕ.

«Ξεφεύγουμε πια από τον κλασικό, έντυπο τρόπο που ετοιμάζαμε φακέλους, τους οποίους καταθέταμε στην πολεοδομία και με την πάροδο του χρόνου χάνονταν φάκελοι και σχέδια. Τώρα δεν υπάρχει περίπτωση να χαθεί τίποτα. Υπάρχουν όλα καταχωρημένα ηλεκτρονικά. Όταν ο μηχανικός βγάζει μια οικοδομική άδεια σε ένα άδειο οικόπεδο είναι καινούρια τα σχέδια, όταν όμως ασχολείται με την αναθεώρηση μιας παλιάς οικοδομικής άδειας, υποχρεούται να ανεβάσει στο σύστημα και τις παλιές οικοδομικές άδειες. Έτσι στην ουσία, χτίζουμε την ιστορία την οικοδομική ενός οικοπέδου και προς τα πίσω χρονικά. 

Από εδώ και πέρα οτιδήποτε υπάρχει σε ένα οικόπεδο είναι καταγεγραμμένο ηλεκτρονικά ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορεί να ελεγχθεί για οποιαδήποτε αυθαιρεσία. Γι΄αυτό καλό θα είναι να έχουν όλοι κατά νου ότι δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα τερτίπια του παρελθόντος κατά τα οποία άλλα δείχναμε και άλλα φτιάχναμε και κάναμε τη δουλειά μας γιατί πέρναμε φως, νερό, τηλέφωνο. Τώρα αυτά τελείωσαν. Τώρα ό,τι υποβάλλεις ηλεκτρονικά, αυτό κατασκευάζεται, αυτό ελέγχεται και όταν θα έρθει και η ταυτότητα του κτιρίου, θα καταγραφεί οποιαδήποτε απόκλιση των στοιχείων υπάρχει με τις πιθανές κυρώσεις».

Η ψηφιακή έκδοση των οικοδομικών αδειών, δεν επηρεάζει μόνο τους μηχανικούς αλλά και τους πολίτες οι οποίοι μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να γνωρίζουν τα στάδια του φακέλου τους.

Όπως διευκρινίζει ο κ. Στρογγυλός: «Ο ιδιοκτήτης κάθε έργου έχει πρόσβαση στο σύστημα ώστε να μπορεί να βλέπει την πορεία του φακέλου του, να γνωρίζει σε τι στάδιο βρίσκεται, αν κάπου έχει κολλήσει, γιατί έχει κολλήσει, αν έχει ζητήσει ο ελεγκτής μηχανικός συμπληρώσεις ή διορθώσεις και πότε τις υπέβαλε ο μηχανικός. Παλιότερα είχαμε το παράδοξο και η μια πλευρά και η άλλη να ζητούν πράγματα που δεν γίνονται, να καθυστερεί χρονικά η διαδικασία και ο πολίτης να αγανακτεί επειδή μπορεί να είχε υποβάλει τον φάκελο 1 ή 2 χρόνια πριν και η οικοδομική άδεια δεν προχωρούσε επειδή ο ιδιώτης μηχανικός δεν είχε υποβάλει αυτά που έπρεπε ή τα είχε υποβάλει και στην πορεία χάνονταν».

Η αρχή έχει γίνει και πλέον είναι αναγκαίο το σύστημα να επεκταθεί και σε πολλά ακόμα πεδία της πολεοδομίας και κυρίως σε αυτά που έχουν να κάνουν με θέματα αρμοδιοτήτων και άλλων υπηρεσιών - όπως για παράδειγμα το δασαρχείο, την αρχαιολογία, τον ναύσταθμο, την 115 ΠΜ - στις οποίες καλείται ο μηχανικός να καταθέσει τον φάκελο για να πάρει έγκριση. Μια ψηφιακή διασύνδεση των υπηρεσιών αυτών θα άλλαζε τα δεδομένα, σύμφωνα με τον κ. Στρογγυλό:

«Μακροπρόθεσμα η πλατφόρμα είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο ώστε όλες οι υπηρεσίες να μπουν στο σύστημα και όλη η διαδικασία να γίνεται ηλεκτρονικά. Βέβαια, κάπου θα πρέπει να τεθούν και οι αναγκαίοι χρόνοι. Για παράδειγμα αν μια υπηρεσία δεν απαντήσει εντός της προθεσμίας να θεωρείται η έγκριση δεδομένη και να προχωράμε. Δεν γίνεται κάποιος να έχει υποβάλει έναν φάκελο πχ στο Δασαρχείο ή την Αρχαιολογία και να περιμένει 6 και 8 μήνες για να πάρει τις εγκρίσεις, με τους χρόνους αυτούς να μην είναι παράλληλοι αλλά συνεχόμενοι. Αυτό βέβαια για να γίνει σημαίνει ότι θα πρέπει οι υπηρεσίες να ψηφιοποιήσουν ό,τι υλικό έχουν ώστε να μην είναι και υποκειμενικά τα κριτήρια. Θα ισχύουν δηλαδή όσα δεδομένα θα έχουν καταχωρηθεί ψηφιακά μέσα στην πλατφόρμα και βάσει αυτών των δεδομένων θα δίνεται ή όχι η έγκριση και δεν θα εξαρτάται από το υποκειμενικό κριτήριο του υπαλλήλου που αναλαμβάνει την καθε υπόθεση».